Au trecut deja doi ani de când Renault Trucks a prezentat noile sale camioane, complet reproiectate și cu motorizări noi, un eveniment unic prin mărimea sa în istoria producătorilor internaţionali. Robusteţea a fost atunci cuvântul de ordine, chiar și camioanele pentru transport internaţional de marfă remarcându-se din acest punct de vedere.
Tradiţia și experienţa în domeniul construcţiei vehiculelor comerciale au fost de asemenea bine exploatate, noile mașini având integrate deja sistemele de control recunoscute ca fiind extrem de eficiente în orice condiţii de lucru, precum sistemul Optifuel.
Noile motoare eficiente din punct de vedere al consumului au permis o integrare mai rapidă a sistemelor de control electronic, precum Optifleet, pentru flote auto, dar și noi generaţii de cutii de viteze eficiente sau sisteme de frânare special create pentru condiţii de lucru dure, precum cele din șantier sau pădure. Un camion de șantier este unul cu totul deosebit: sarcinile mari și drumul dificil produc o suprasolicitare a structurii de rezistenţă, acestea fiind chiar supuse la sarcini de moment dinamice enorme, atunci când se frânează brusc. Activitatea de transport bușteni din pădure aduce noi provocări în faţa constructorului: uzura la utilizarea îndelungată în timp a mașinii, în condiţiile în care aceasta este solicitată la maxim ore întregi se adaugă celorlalte eforturi la care este supusă permanent mașina. Renault Trucks oferă din punct de vedere tehnic un răspuns adecvat acestor cerinţe extreme, de la structura robustă a seriei K, special proiectată și până la cutia de viteze ranforsată XTREM.
Acestea sunt numai câteva dintre argumentele care au convins Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, compania naţională care se ocupă cu protejarea, conservarea și dezvoltarea fondului forestier proprietate publică a statului Român, aflată sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, să achiziţioneze la sfârşitul anului 2015 prin procedura de licitaţie 22 de vehicule Renault Trucks K Heavy cu motor de 13 litri, respectiv 15 autobasculante şi 7 camioane pentru uz forestier.
Trebuie remarcat faptul că specialiștii de la Romsilva cunosc bine calitatea Renault Trucks, deoarece o altă flotă de 35 de camioane a fost achiziţionată acum zece ani pentru a lucra în condiţiile dure de pădure. Licitaţia pentru actuala flotă s-a desfăşurat în luna septembrie şi pentru a deveni operaţionale în cât mai scurt timp, cele 22 de unităţi a fost livrate în luna decembrie 2015. În ianuarie 2016 deja toate autovehiculele îşi demonstrau fiabilitatea pe teren.
Vehicule pentru transport bușteni – robuste și rezistente
Cât de robuste și cât de rezistente? Nu există o limită, deoarece pentru transportul de buşteni pe drumuri forestiere abrupte şi alunecoase cu încărcături foarte mari este nevoie de un autocamion cu abilităţi extreme. Renault K 480 P6X4 HEAVY.35 E6 cu o masă maximă în combinaţie de peste 70 tone, dotat cu motoare puternice de 13l și 480 CP ce dezvoltă un cuplu maxim de 2.400 Nm a fost special construit pentru astfel de activităţi.
Acesta are o cutie de viteze XTREM ranforsată, o capacitate a punţii faţă de 9 t şi de 26,8 t pe puntea spate. Ranforsarea suplimentară a şasiului şi asistenţa la pornirea în rampă (Hill Start Aid) facilitează de asemenea ascensiunea pe drumurile de munte.
Sistemele de frânare suplimentare performante OPTIBRAKE+ şi retarderul hidraulic Voith contribuie substanţial la siguranţa vehiculelor, iar şoferul beneficiază de confort sporit în cabină. El poate chiar şi dormi peste noapte dacă e nevoie, vehiculul fiind dotat cu pat şi aerotermă de parcare.
În ceea ce priveşte suprastructura, aceasta este compusă dintr-o platformă cu racoanţe pentru transport buşteni, macara pentru manipulare a lemnului şi remorcă cu racoanţe. Nimic nu este lăsat la voia întâmplării, toate subansamblele folosite întrunesc standarde de înaltă calitate.
Un camion cu dotări pe măsura sa
Producătorul Zaslaw a dezvoltat o suprastructură pentru transport buşteni cu un design propriu, care să confere fiabilitatea necesară operării îndelungate într-un domeniu în care suprasolicitările sunt o normalitate, în primul rând din cauza terenului accidentat.
Utilizarea unor materiale foarte bune şi experienţa îndelungată în montarea macaralelor forestiere a contribuit la obţinerea unui şasiu suplimentar ușor, adaptabil oricărui tip de autoşasiu. Acest şasiu suplimentar asigură rezistenţa necesară în timpul operării macaralei, fără a încărca însă inutil sarcina proprie a vehiculului.
Penz este producătorul macaralei montate pe aceste vehicule, totodată un specialist în domeniu, gama forestieră fiind cea care combină precizia tehnică şi experienţa celor 40 de ani de fabricaţie. Rezultatul se reflectă în flexibilitatea şi robusteţea echipamentelor.
Vehiculele pentru transport buşteni au fost livrate către direcţiile locale Romsilva din judeţele Argeş, Caraş-Severin, Maramureş şi Piatra Neamţ.
Pentru un control mai bun asupra costurilor, compania a solicitat pentru o parte din vehiculele livrate activarea sistemului telematic de gestionare a flotelor, Optifleet, prin modulele sale Map și Check.