Felbermayr este una dintre cei mai mari firme europene atât în domeniul transporturilor speciale, dar și al ridicării, deținând o flotă unică de automacarale, macarale pe șenile sau platforme de ridicat, cele mai performante putând ridica sau transporta sarcini de până la 800 t.
Practic, nimic nu este imposibil pentru firma cu sediul central în Austria, experții săi analizând, pregătind cu minuțiozitate, câteodată chiar pe parcursul mai multor luni, transporturi speciale care la prima vedere au fost catalogat ca fiind imposibile. Datorită cererii existente pe piața din România, grupul Felbermayr este prezent permanent cu o filială, începând din anul 2007. Specialiștii din cadrul Felbermayr România au în palmaresul ultimilor ani o serie de transporturi, ridicări și poziționări de echipamente speciale spectaculoase, extrem de dificile, întotdeauna având sprijinul atunci când a fost nevoie, al filialelor din alte țări, reușind să ducă fiecare misiune până la capăt.
Dar dacă pentru majoritatea lucrărilor dificile calculele au fost făcute din timp, pe teren cel mai important aspect fiind acela al respectării fiecărei etape stabilite, există și cazuri în care evenimente neașteptate, ce nu au putut fi previzionate, au solicitat la maxim abilitatea și profesionalismul experților români ai grupului Felbermayr. În același timp, deoarece este un domeniu în care de multe ori comenzile presupun transportul unor echipamente mari ca volum și masă, aici greșelile nu sunt permise.
4 macarale de mare tonaj funcționează perfect sincronizate
Povestea acestei misiuni de ridicare a unei mase calculată pe baza unor aproximații a pornit de la solicitarea companiei ArcelorMittal privind descărcarea de pe vagonul special de transport al unui vas torpedo, destinat transportului de fontă, și așezarea pe sol, scopul fiind schimbarea vagonului. Din punct de vedere tehnologic, acesta este un mijloc de transport special proiectat pentru a se deplasa cu fonta caldă pe o cale ferată interioară de la furnal și până la secția de oțelărie, de unde se golește într-un vas special care ulterior permite turnarea sa în convertizorul de obținere a oțelului.
Domnul ing. Pușcoiu Gabriel, coordonatorul acestei activități își aduce aminte că, deși teoretic părea o activitate tipică de ridicare, exista o provocare deosebită, și anume că vasul torpedo era parțial încărcat, greutatea lui fiind estimată cu un grad de aproximare mare.
Pe baza datelor inițiale, calculele au arătat că această operațiune ar fi putut fi realizată cu o macara mobila de 500 t. Datorită geometriei piesei, în urma vizitei în șantier și a colaborării apropiate cu specialiștii ArcelorMittal, s-a luat hotărârea să se utilizeze la descărcare două macarale mobile de 500 t. Utilizarea unui singur utilaj de ridicat de capacitate, de exemplu o macara șenilată, nu ar fi fost posibilă deoarece la circa 14 m deasupra vagonului era instalată o conductă de desprăfuire care ar fi împiedicat manevrarea piesei.
Dar aceasta nu a fost singura problemă, provocarea suplimentară constând în faptul că prinderile piesei puteau fi efectuate într-o singură poziție. Din acest motiv, au fost achiziționate din timp șufe metalice de legare speciale, cu capacitatea și diametrul adecvate posibilităților de prindere, aceste dimensiuni rezultând în urma unui studiu de ridicare bine documentat.
Când socoteala de acasă nu se potrivește
Greutatea inițală estimată de către beneficiarul lucrării înaintea ridicării a fost de maxim 280 t. În realitate, în momentul efectuării ridicării cu cele două macarale, atunci când capacitatea de ridicare a ajuns la 280 t, s-a constatat că piesa nici măcar nu s-a mișcat de pe suport. Deoarece Felbermayr mai avea dislocat în cadrul combinatului ArcelorMittal o altă macara de 140 t, prinsă într-un alt contract, la cererea expresă a beneficiarului aceasta a fost adusă de urgență în cadrul proiectului Torpedo și introdusă ca cea a 3-a macara între cele două deja poziționate, cu capacitate de 500 t. Lucrând sincronizat, cele trei macarale ajung la sarcina utilă calculată pentru condițiile respective de ridicare de 325 t, în acest moment piesa desprinzându-se de pe suport.
Din păcate, piesa nu ar fi putut fi manipulată, chiar dacă s-a ridicat, deoarece exista pericolul ca în timpul manevrelor de rotire, cel puțin una din macarale să intre în suprasarcină.
Din acest motiv, împreună cu specialiștii de la ArcelorMittal s-a decis că este necesară aducerea unei a patra macarale, care să fie amplasată și ea între cele 2 de 500 t. Din fericire, spațiul de amplasare a celei de-a patra macarale a fost suficient, chiar dacă la limită, cu o marjă de montaj de numai 10 cm.
State-of-art: patru macarale sincronizate la secundă
În cele din urmă, după montarea celei de-a patra macarale, a început ridicarea. Specialistul firmei Felbermayr, dl. Pușcoiu Gabriel prezintă acest moment tensionat: “Provocarea la ridicarea piesei torpedo cu ajutorul a patru macarale a fost că fiecare dintre acestea, de la începutul ridicării și până la sfârșitul acesteia , trebuia să își păstreze greutatea constantă la cârlig.
Poziția piesei trebuia menținută pe timpul ridicării, perfect orizontală, fără nici o înclinare. Din acest motiv, un coordonator și patru operatori, cu cinci stații de emisie, au fost cu ochii pe piesă în fiecare secundă, aceasta trebuind la un moment dat să fie rotită după ridicare, fără a fi înclinată cu nici măcar un milimetru. Și de parcă nu ar fi fost destule provocări, axul cârligelor celor patru macarale trebuia să fie la același nivel, fără nici o abatere. Deoarece macaragii nu vedeau exact această linie imaginară, coordonatorul și membrii echipei supravegheau cu atenție respectarea strictă a condițiilor. Riscul era enorm, deoarece la cea mai mică greșeală a uneia dintre macarale , celelalte trei s-ar fi supraîncărcat și ar fi putut să conducă la prăbușirea întregului ansamblu.
Am încheiat misiunea cu bine și am primit aprecieri din întreaga Europă, de la membrii echipelor Felbermayr”.
Trebuie spus în încheiere că echipa de lucru a fost integral formată din personal al filialei Felbermayr din România.