Lansarea noului buldoexcavator Komatsu în cadrul expoziției INTERMAT din acest an a reprezentat o veste excelentă pentru constructorii din România. Întrucât țara noastră este considerată în Europa ca fiind tradițional o piață specializată pentru buldoexcavatoare, acestea reprezentând în fiecare an utilajul cel mai solicitat de către constructorii din România, cu o cotă de peste 50% din totalul de vânzări anuale, este de înțeles interesul special față de noul utilaj lansat de Komatsu.
Așteptările constructorilor români de la noul Komatsu WB93R-8 sunt mari, în condițiile în care acesta este considerat unul dintre utilajele preferate al pieței locale de mulți ani. Bineînțeles, producătorul a făcut tot posibilul ca acesta să reprezinte cu adevărat un vârf de gamă, ceea ce este perfect normal, constructorul japonez fiind unul dintre cei mai mari constructori mondiali de utilaje.
Pentru că se apropie momentul lansării sale în România, dar și pentru a le oferi cititorilor noștri o prezentare în avanpremieră, am solicitat companiei MARCOM – unicul distribuitor autorizat al mărcii Komatsu de utilaje pentru construcții pe piața românească, mai multe detalii tehnice despre noul buldoexcavator Komatsu WB93R-8.
Pe baza informațiilor primite am făcut o analiză comparativă între modelul lansat anul acesta, WB93R-8 și modelul anterior, WB93R-5. Astfel, noul buldoexcavator Komatsu are un motor cu o cilindree mai mică, de numai 3.400 cmc, comparativ cu modelul anterior WB93R-5, cu o capacitate de 4.485 cmc. Această diferență reprezintă saltul tehnologic uriaș făcut în timp, cu fiecare generație nouă de motoare dezvoltată de către Komatsu. Astfel, noul motor care este construit pentru a corespunde normelor de poluare EU STAGE IV (cel anterior satisfăcea cerințele, și acestea drastice, EU STAGE IIIA), deși are o cilindree mai mică, are o putere mai mare, mai precis de 102 CP, comparativ cu 99,2 CP, în condițiile în care și consumul este mai mic cu 3%.
Rămânând în domeniul tehnologiilor, motorul nou este economic nu numai din punctul de vedere al consumului, dar și al mentenanței, deoarece nu are nevoie de filtru de particule permanent DPF – care de obicei necesită costuri destul de mari pentru înlocuire – ci numai de aditiv AdBlue, pentru circuitul de răcire SCR. AdBlue este un aditiv pe bază de uree care este mult mai ieftin decât un litru de motorină, de exemplu, iar consumul lui este cu mult mai mic decât cel diesel, fiind utilizat precum un lichid de răcire a gazelor arse la ieșirea din motor. În plus, odată cu scăderea temperaturii exterioare, acesta nu mai este utilizat de circuitul de răcire al motorului.
Noul buldoexcavator Komatsu WB93R-8 este cu puțin mai greu decât predecesorul (8.130 față de 8.070 kg), ceea ce îi oferă o stabilitate deosebită. Pe de altă parte, dotarea sa cu tehnologii de ultimă oră oferă proprietarului posibilitatea de lucra cu o mașină extrem de eficientă, și deci, cu costuri reduse. Astfel, chiar dacă operatorul nu este unul experimentat, Komatsu oferă sistemul ECO de ghidare a acestuia. Sistemul ECO de la Komatsu asigură exact puterea necesară pentru fiecare tip de activitate, motorul având astfel un consum mai redus de combustibil, deoarece nu este obligat să lucreze permanent la maxim de putere.
Operatorul, ca de obicei, este în centrul atenției constructorilor de utilaje de la Komatsu, acesta primind o cabină complet reproiectată, bine izolată, cu un nivel redus al zgomotului și vibrațiilor, dar și sigură, îndeplinind cele mai drastice cerințe ale testelor ROPS și FOPS. Scaunul ergonomic a fost proiectat cu scopul de a reduce oboseala acumulată în timpul orelor lungi de lucru, operatorul putând lucra astfel eficient întreaga zi.
Vorbind de eficiență, operatorul cu siguranță va aprecia bordul ultra-modern, dotat cu un monitor LCD color de 7 inchi, care afișează toate informațiile necesare, precum consumul instantaneu, datele legate de mentenanța mașinii, șamd. În plus, buldoexcavatoarele Komatsu WB93R-8, la fel ca și toate celelalte utilaje produse de constructorul japonez, beneficiază de cel mai modern sistem de monitorizare prin satelit a activității mașinii, sistemul Komtrax 3G.