109 de firme din construcții au răspuns întrebărilor noastre. Concluzia: o piață a construcțiilor care nu merge nici în creștere, nici în scădere, o piață în derută. Guvernul se bâlbâie și nu face decât să împartă cașcavalul CNANDR la cât mai mulți miniștri, iar acolo unde algoritmul cere, înființează fără număr ministere, direcții și directorate noi.
Totuși, numai 32% dintre directorii firmelor de construcții intervievate cred că piața va merge mai rău, iar 16% sunt optimiști, sperând într-o revenire cât de mică. Pentru celelalte 50%… tăcere. Se așteaptă.
Deși nu prea am simțit nici la nivel de angajați și nici la nivel de afaceri că anul 2012 ar fi fost unul pozitiv, iată că de la Statistică am primit vești foarte bune: creșterea anunțată de 0,3% este de fapt de 0,7%. Vorbim de acel Institut de statistică despre care s-a vorbit de curând, cum că datele lui nu bat cu cele oficiale date de UE deoarece are o altă bază de calcul… șamd .
Eu sper să nu fie o creștere de tipul celei prezentate în interviul din luna martie din revista noastră de către președintele Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții – ARACO, domnul Laurențiu Plosceanu. Astfel, dacă la nivelul anului 2012 calculăm cifra de afaceri a firmelor din construcții în EUR, avem o stagnare cu o ușoară scădere, pe când dacă o calculăm în RON, putem vorbi chiar de o creștere de 1%.
Acum, chestia că ne furăm pălăria singuri nu este o treabă nouă, de dragul unui post mai mult decât călduț, mai ales la stat, mulți fiind dispuși la interpretări ale cifrelor statistice sau de alt tip direcția dorită de către șefii lor. Chiar trebuie să ai talent în acest sens, deoarece nici să minți nu se poate, așa că cel mai bine analizezi „dintr-un anumit punct de vedere“.
Dar să trecem mai departe, finanțările europene sunt la ordinea zilei, deoarece dacă cei dinainte nu au făcut ceea ce trebuia, cei de acum s-au lăudat că vor atrage în acest an cel puțin 6,5 mld. ERU de la Bruxelles. După primele trei luni ale anului, însă nu s-au atins nici 250 milioane EUR, deci dacă o ținem tot așa, se poate să ne apropiem de un miliard în acest an. În procente, după cum am mai spus, depinde pe ce cale o iei: creșterea ratei de absorbție în martie 2013 a fost de 70% față de acum un an, și acest lucru sună grozav. Dacă vorbim de bani, că în procente nu poți plăti nimic, constatăm că avem o rată de absorbție crescută de la 7,4% la 13%, deci o valoare în continuare ridicol de mică.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale – CNADNR se vrea și ea pe drumul cel bun. Fiind una dintre cele mai bogate instituții ale statului, cu , cu buget anual de 1,5-2 mld. EUR, lupta pentru controlul ei se duce fără nici o jenă chiar și în interiorul aceluiași partid. Astfel, la prima rundă, aceasta a trecut din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a unui nou ministru, Dan Şova, care se ocupă de marile proiecte de infrastructură, dar şi de investiţiile străine. Spun numai prima rundă, deoarece apele nu s-au liniștit, așa că în curând aceasta se va rupe pe din două, să fie toată lumea mulțumită: una la autostrăzi și una la drumuri naționale, care să se întoarcă la Transporturi.
Un alt obicei local este acela cu pisica din curtea altuia. Astfel, la fiecare schimbare de guvern, aflăm că cei de acum nu fac treabă deoarece au o „grea moștenire“. Adică, CNADNR a fost moștenit de la ceilalți cu o datorie de 680 mil. EUR și deci din cei 1,2 mld. EUR care trebuiau băgați în drumuri, mai avem numai 420 mil. EUR. Cum s-a făcut o datorie din banii care nu existau, unde s-au dus aceștia, încă nu am aflat, ceea ce este sigur este faptul că inginerii nu calculează ca și finanțiștii. Adică, au scăzut suma mai mică din cea mai mare și ne-a dat un rest de consumat, dar suma de 680 mil. EUR nu a înțeles nimeni dacă a și fost plătită. Semnele de pe piața construcțiilor arată că nu.
Pentru concluziona, din cei 1,2 mld EUR nu s-au plătit 680 mil EUR dar nici cei 420 mil EUR nu sa anunțat nici după trei luni din acest an ce se va face cu ei. Radio EREVAN.
Despre investițiile din acest an, vorbim altă dată, deoarece promisiunile din acest an ne fac pe toți, constructori, importatori de utilaje sau simpli șoferi să visăm frumos.