ConstructiiInformaţii la ziNewsOnlineUtilaje pentru construcţii

Volvo EC300 E, un altfel de hibrid

Dacă Bauma 2019 sa remarcat prin apariția, în număr mare, a utilajelor 100% cu propulsie electrică, acestea au avut toate un numitor comun: s-au limitat numai la gama mică, în general, de excavatoare, mașini de 1,5 sau 2,5 t. Concluzia este clară: încă nu s-au inventat bateriile care să poată asigura întreaga forță de săpare și transport pentru utilajele de mare capacitate, la un cost rezonabil. Din acest motiv producătorii importanți de utilaje de construcții de pe întreg mapamondul sunt concentrați să ofere în continuare mașini cu propulsie diesel, dar care să ofere un consum cât mai redus de combustibil și costuri de întreținere mici.

Deocamdată, singurul mod prin care se poate reduce spectaculos consumul unui excavator este oferit de acționarea hibridă, mai precis de recuperarea energiei consumate de către brațul său în timpul săpării și reutilizarea sa în cadrul următorului ciclu de lucru. De ce excavatoarele sunt preferatele? – deoarece acestea lucrează ciclic, săparea și apoi descărcarea cupei repetându-se de sute de ori într-o zi de lucru.

Specialiștii grupului suedez Volvo CE au dezvoltat propria tehnologie hibridă, propunând pieței mondiale un excavator care să ofere o creștere a eficienței energetice de până la 20%, conform prezentărilor oficiale, și care se bazează pe un acumulator hidraulic.

Un utilaj Volvo la fel de puternic, dar mai economic

Noul excavator hibrid Volvo EC300 E este la fel de productiv și rezistent precum versiunea sa “clasică”, oferind însă o creștere cu până la 20% a eficienței energetice. Alegerea acestui model de către specialiștii de la Volvo nu a fost întâmplătoare, deoarece face parte din utilajele de săpat pământul de 30t, unele dintre cele mai cerute și utilizate pe șantierele importante din întreaga lume. Pentru a lucra eficient pe orice tip de șantier, utilajul are nevoie de un motor puternic, în acest caz acesta dezvoltând 245 CP și oferind un cuplu util maxim de 1.238 Nm, obținut la o turație foarte joasa de numai 1.350 rpm. Consumul orar este important, chiar și în cazul utilajelor de ultimă generație, așadar o reducere cu până la 17% a acestuia (conform indicațiilor constructorului), reprezintă o economie semnificativă pentru proprietar.

Soluția tehnologică dezvoltată in-house de către Volvo se bazează pe tehnologia hidraulică hibridă. Excavatorul utilizează mișcarea de coborâre a brațului pentru a încărca un acumulator cu energie hidraulică. Cu energia astfel stocată, se alimentează un motor hidraulic ce este cuplat mecanic la arborele pompei hidraulice principale, participând la acționarea acesteia alături de motorul termic. Rezultatul: o creștere cu până 20% a eficienței energetice.

Din punctul de vedere al reducerii de CO2, aceasta este și ea de 17%.

Motorul puternic Volvo de ultimă generație, dotat cu 6 cilindri cu o capacitate de 7.8l,  îndeplinește integral cele mai stricte reglementări europene Stage V. Acesta are inclusă tehnologia Volvo Advanced Combustion Technology (V-ACT), fiind conceput pentru a oferi performanțe de lucru superioare comparativ cu generația anterioară, în condițiile unui consum mai mic de combustibil. Acesta se bazează pe un sistem de injectoare controlate prin computer, ce asigură un amestec comburant aer/diesel precis, ce este injectat la o presiune înaltă.

Sistemul hibrid de acționare este simplu tehnologic și fiabil, acesta lucrând în paralel cu motorul termic. Practic, acesta preia energia produsă de masa proprie a brațului la coborâre, energie ce se regăsește la nivelul circuitului hidraulic, și o folosește pentru a încărca cu energie hidraulică sistemul de acționare suplimentară a pompei hidraulice. Fără acest sistem de recuperare, energia suplimentară se pierde sub formă de căldură disipată de către sistemul de răcire al lichidului hidraulic și parțial printr-o presiune suplimentară care este eliminată datorată supapei de sens ce o împinge pe circuitul de retur, ceea ce se și întâmplă în cazul utilajelor fără sistem hibrid.

Pentru a reduce și mai mult consumul, utilajul poate lucra simultan în modul ECO și modul hibrid.

Confortul operatorului

Accesul operatorului în interiorul cabinei se face simplu, fără probleme, datorită ușii largi și treptelor de acces antiderapante. Cabina este instalată pe amortizoare hidraulice pentru a reduce nivelul șocurilor și vibrațiilor. Acestea, împreună cu garniturile antifonante asigură niveluri scăzute de zgomot.

Operatorul are o vedere panoramică asupra suprafeței de lucru, dar și în jurul utilajului. Parbrizul poate fi glisat cu ușurință în plafon, iar geamul frontal inferior poate fi înlăturat și depozitat în ușa laterală.

Meniul consolei de comanda este afișat in limba romana făcând ușoară alegerea parametrilor de funcționare  a utilajului pentru o optimizarea modului de lucru dar și a înțelegerii pe deplin a mesajelor de avertizare afișate pe ecranul consolei. Sistemul de aer condiționat este integrat în cel de încălzire. Astfel, aerul presurizat și filtrat din cabină este furnizat de un ventilator cu comandă automată. Aerul este distribuit în cabină prin 14 orificii de ventilare.

Operatorul poate lucra concentrat perioade lungi de timp datorită scaunului ergonomic, ajustabil dar și a consolei de comandă care este deplasabilă, adaptându-se modului de lucru al operatorului. Scaunul său dispune de nouă reglaje diferite.

 

Articole similare

1 din 1.002