De aproape 12 ani producătorul japonez Komatsu produce unele dintre cele mai eficiente utilaje terasiere din lume. Primele excavatoare pe șenile cu acționare hibridă Komatsu HB215LC Hybrid au intrat în producția de serie în anul 2008. Ulterior, gama de excavatoare hibride a început să fie cerută pe toate continentele, cel mai nou model, Komatsu HB365LC/NLC-3 lucrând acum pe șantierele din întreaga lume în mii de exemplare. Indiferent de tipul șantierului și de climat, acesta lucrează la fel de eficient și cu un nivel de poluare extrem de redus, performanțele sale fiind încă neatinse de nici un utilaj cu acționare diesel clasică.
Pe continentul european utilajele terasiere de săpat pământul cu tehnologie hibridă au intrat rapid pe această piață extrem de pretențioasă, dar la fel de profesionistă. Aici fiecare cent contează, iar eficiența și economiile obținute prin utilizarea excavatoarelor Komatsu Hybrid au convins încă de la lansarea lor. Astfel, fabrica Komatsu din Anglia a anunțat în vara acestui an producerea celei de al 1000-lea excavator cu tehnologia Hybrid înglobată.
Despre cea mai eficientă tehnologie pentru excavatoare
Privit la început ca un utilaj cu o tehnologie nouă, deci care trebuia să fie confirmată prin utilizarea intensă pe șantiere, primul excavator Komatsu HB215LC Hybrid a cucerit continent după continent. Mai întâi, consumul său incredibil de redus, între 20 și 30%, în funcție de utilizare, comparativ cu același model cu acționare clasică a reprezentat o mare surpriză pentru constructori. Apoi, fiabilitatea sistemului a devenit legendară, nefiind raportat nici un defect după primul an de funcționare.
Cu peste 20 de ani de dezvoltare continuă, 3 generații de mașini, 9 ani de vânzări, utilajele Komatsu Hybrid totalizează peste 3 milioane de ore de lucru în Europa. De la excavatorul HB215 de 21 de tone și cel mai recent model Komatsu HB365 de 36 de tone, sistemele lor alternative de energie s-au dovedit extrem de eficiente din punctul de vedere al costurilor față de utilajele cu acționare hidraulică convențională.
De ce excavatorul Komatsu este atât de eficient?
Un excavator Komatsu Hybrid folosește două surse de energie: diesel și electrică.
Dar pentru a funcționa, acesta are nevoi de puterea sistemului hidraulic, care pune în mișcare brațul și contrabrațul pentru operațiunile de săpat, de motorul diesel pentru a se deplasa și de un sistem electric la fel de eficient, care să asigure rotirea suprastructurii utilajului suficient de rapid pentru a asigura cicluri de lucru cât mai scurte.
Energia electrică necesară rotirii părții superioare a utilajului este obținută din recuperarea energiei cinetice degajate de sistem în momentul frânării acesteia, sau poate proveni din rezerva de putere a motorului.
Chiar dacă tehnologia implementată în excavatorul cu acționare hibridă este una extrem de avansată, constructiv este simplu de explicat. Sistemul Komatsu Hybrid complet electric folosește o tehnologie de frânare regenerativă, prin intermediul unui generator transformând energia cinetică care se eliberează în timpul frânării mecanismului de rotire al utilajului în energie electrică, care este stocată în ultracondensator.
Energia recuperată și stocată în ultracondensator poate alimenta apoi mecanismul de rotire sau poate ajuta la accelerarea motorului diesel prin intermediul generatorului-motor montat între motor și pompă. În plus, motorul-generator al motorului diesel poate încărca și ultracondensatorul.
Atunci când echipamentul accelerează în condiții de sarcină, de exemplu se rotește cu cupa plină, energia captată este eliberată imediat pentru a fi utilizată la rotirea părții superioare a utilajului sau pentru a asista motorul. Puterea suplimentară depozitată de către tehnologia hibrid reprezintă o putere adițională disponibilă pentru a crește performanțele echipamentului prin suplimentarea puterii motorului în timpul lucrului sau pentru rotire.
Componentele hibride incorporate sunt acoperite de garanția specială „5 ani sau 10.000 de ore de funcționare.”
Creșterea calității și performanțelor – un obiectiv permanent
Obiectivul Komatsu atunci când a început dezvoltarea unui nou tip de acționare, încă din 1999, nu a fost să producă un excavator „hibrid”, ci să producă un utilaj care să fie mai prietenos cu mediul și să ofere costuri de funcționare reduse, comparativ cu un excavator hidraulic convențional.
După aproape 10 ani de cercetare, dezvoltare și teste ample, s-a născut „PC200-8 Hybrid”, primul excavator hibrid din lume. Acesta a fost sansat în Japonia în 2008. Câțiva ani mai târziu, odată cu lansarea celei de a doua generații, excavatoarele hibride au ajuns în Europa. Odată cu lansarea globală a noului brand Hybrid și un nou prefix „HB” pentru a-l diferenția în gama de produse Komatsu, modelul HB215LC-1 a ajuns în Europa în 2011.
Efortul de îmbunătățire continuă al utilajelor Komatsu a determinat dezvoltarea și lansarea de noi mașini din gama HB215 în 2014 și 2018. Cererile de pe piață pentru o mașină mai mare au condus la lansarea modelului HB365, un excavator ce face parte din clasa 36t, în 2016.
Profitul utilizatorilor dar și al mediului
Cu o economie medie de combustibil care depășește 20%, comparativ cu excavatoarele hidraulice convenționale, cele 1.000 de excavatoare Komatsu Hybrid din Europa au adus beneficii impresionante:
- Utilizatorii lor au consumat cu peste 11 milioane de litri de combustibil mai puțin, ceea ce a dus la reducerea facturilor cu mai mult de 11 milioane de euro, dar și la o reducere a emisiilor de CO2 cu peste 28.000 de tone.
- Reducerea emisiilor de CO2 de 28.000 de tone este mai mare decât greutatea combinată a celor 1000 de excavatoare hibride vândute în Europa!
Ultra-condensatorul Komatsu, mult mai eficient decât bateriile clasice
- Ultra-condensatorul oferă timpi de încărcare și descărcare semnificativ mai scurți decât o baterie. Aceasta înseamnă că un ultra-condensator poate reacționa rapid și fără nici o eroare atunci când în timpul lucrului acționarea mecanismului de săpare solicită un vârf de putere,
- Performanța ultra-condensatorului nu scade pentru întreaga durată de viață a mașinii, în timp ce performanța unei bateriei tinde să se reducă în timp sau în funcție de numărul de cicluri,
- Răspunsul rapid la suprasarcină a ultra-condensatorului precum și performanțele sale în timp sunt independente de temperatură. Performanța bateriei tinde să scadă, în special la temperaturi scăzute,
- Utra-condensatorul asigură o densitate mare de putere într-un volum redus, fiind mai eficient decât sistemele clasice de stocare, precum bateriile. Astfel, spațiul necesar stocării energiei, greutatea acesteia și performanțele oferite sunt optimizate, cu efect direct asupra creșterii duratei de viață a utilajului. Densitatea puterii în ultra-condensator este de 10 ori mai mare, pentru același volum, comparativ cu o baterie clasică, în plus eficiența sa este de aproape 100%, datorită rezistenței interne neglijabile,
- În plus, condensatorul, precum și procesul său de fabricație nu utilizează substanțe chimice periculoase sau materiale toxice.
Societatea MARCOM RMC ’94 este unicul distribuitor autorizat pentru România a întregii game de utilaje terasiere Komatsu. Pentru orice informație legată de întreaga gamă de excavatoare cu acționare hibridă și pentru comenzi puteţi apela la telefon 0722.30.30.26 sau scrie la adresa de email office@marcom.ro.