Informaţii la ziNewsOnlineslidesusUpdateUtilaje de cariera si mineritUtilaje pentru construcţii

Sortarea granitului dur – Metso Outotec

Încărcarea cu o cupă de peste șase metri cubi plină cu granit dur pre-concasat cu o cadență de câteva minute cu ajutorul unei benzi de alimentare cu plăci metalice reprezintă un adevărat test al durabilității și capacității de lucru a unui sortator mobil cu sistem scalping de eliminare a părților fine. În acest caz, este vorba de un sistem de sortare și curățare Lokotrack® ST2.8™ care continuă să funcționeze, făcând față fără probleme eforturilor mari la care este supus. La uzina NCC Bornholm din Danemarca acesta elimină părțile fine cu un grad înalt de acuaratețe.

Aceste sisteme mobile de de sortare și scalping sunt unele dintre cele mai bine vândute utilaje ale producătorului mondial Metso Outotec, făcând parte dintr-un proiect mai mare de modernizare al uzinei NCC din Bornholm, unde concasorul staționar anterior a fost înlocuit cu o unitate mobilă în anul 2016. Astfel, bucățile de rocă obținute prin explozii controlate în noul sector de exploatare al carierei sunt acum zdrobite inițial cu ajutorul unui concasor cu fălci fix și apoi transportate cu ajutorul unui încărcător frontal pe roți pentru o sortare preliminară cu ajutorul Lokotrack® ST2.8™ .

În cadrul acestei cariere, sarcina Lokotrack® ST2.8™ este de a îndepărta părțile fine cu un diametru de 0–25 mm din agregatele concasate. Aproximativ o cincime din roca primară utilizată este formată din părți fine. După această sortare, bucățile de granit curat sunt transferate cu ajutorul unui coveyor orizontal lung de 400 de metri pentru a fi concasate secundar, aici fiind preparate sorturile care sunt utilizate în principal ca material pentru producția de asfalt.

Între 2.000 și 2.500 de tone metrice de material sortat pe zi

Bornholm este singura zonă din Danemarca unde există depozite de rocă dură, cu proprietăți fizice de rezistență în timp. În general, solul țării conține pietriș, nisip și gresie. Datorită acestei caracteristici unice, cariera de lângă orașul Rønne este folosită încă din anul 1948.

În prezent, vechea carieră, cu o adâncime de exploatare de peste 120 de metri este închisă, iar granitul este exploatat dintr-o nouă zonă de 70–90 de metri. Extracția are loc timp de patru zile pe săptămână, de la șase dimineața până la cinci după-amiaza, în această perioadă trecând în medie 2.000–2.500 tone metrice de piatră zdrobită prin sita utilajului de sortare Lokotrack® ST2.8™.

Cariera NCC Roads A/S oferă clienților săi toate dimensiunile de material concasat, de la bolovani cu mase cuprinse între 400 și 4.000 kilograme, pentru digurile portuare, până la piatră concasată între 0 și 200 mm, aceasta fiind utilizată ca umplutură și material primar pentru obținerea asfaltului și betonului, cu o granulometrie de 11–16 mm, respectiv 2–8 mm.

Producția anuală actuală este de aproximativ 300.000 de tone metrice, aceasta dublându-se în ultimii doi ani, când compania a produs piatră spartă pentru o nouă zonă portuară cu o suprafață de 16 hectare. Produsele finite sunt uneori expediate în alte părți ale Danemarcei, precum și în Germania și Rusia.

„ST2.8 este proiectat pentru materiale dure”

Managerul de proiect al companiei analizează modul de lucru al ciurului ST2.8 cu scalper în cadrul unor  șantiere precum NCC: „Lokotrack® ST2.8™.8 a fost proiectat pentru a satisface cerințele unei concasări primare de calitate și reprezintă alegerea perfectă pentru prelucrarea materialului obținut din roca concasată. Este robust, iar alimentatorul cu plăci din oțel este extrem de rezistent la impactul puternic cu materialul brut”.

„Sistemul de sortare este foarte eficient și separă foarte bine părțile fine rezultate în timpul procesului de concasare primară înainte de prelucrarea lor secundară și asigură o producție constantă și continuă, fără întreruperi neașteptate.”

Consumul de combustibil depășește cu puțin 10 litri pe oră

Deși utilajul de sortare și scalping de la cariera Bornholm este foarte solicitat, acest lucru nu se traduce printr-un consum mare de combustibil. Consumul aproximativ de combustibil al ciurului  mobil ST2.8 este de numai 10,5 litri pe oră.

Sistemul de alimentare cu bandă transportatoare formată din plăci de oțel s-a dovedit foarte eficient la transportarea materialului concasat, fiind mult mai durabil decât un transportor din cauciuc.

Cu toate acestea, ciurul este echipat cu plase Metso de sortare din cauciuc din două motive esențiale: o plasă din oțel este prea zgomotoasă pentru sortarea agregatelor, ținând cont că cea mai apropriată casă este la numai 60 de metri de carieră. Al doilea motiv pentru care a fost preferat cauciucul este faptul că acesta este mult mai durabil atunci când sunt sortate bucăți de rocă de mari dimensiuni.

Aceleași plase sunt folosite pentru cerne din ianuarie 2019, iar cantitatea de materiale care trece prin ele a depășit deja 150.000 de tone metrice, și încă nu trebuie înlocuite. Dimensiunea ochiului de plasă este de 70 mm la nivelul superior al sistemului de sortare și de 32 mm la partea inferioară.

Un salt uriaș înainte în productivitate

Directorul carierei are o experiență de peste 30 de ani, iar în acest timp cariera sa mutat din nord în apropierea celui mai mare oraș și aeroport al insulei: „Când am început lucrul, în carieră lucrau aproximativ 50 de bărbați. Astăzi, același volum de producție este gestionat de opt angajați datorită echipamentelor mult mai eficiente”.

„Datorită concasorului primar și utilajului de sortare și îndepărtare a părților fine avem nevoie de mai puține echipamente pentru transferul agregatelor. Folosim doar câteva încărcătoare frontale și un excavator la carieră. Datorită noului transportor cu plăci, nici nu mai avem nevoie de basculante.”

Articole similare

1 din 994