Indiferent dacă este vorba de un drum național important sau unul secundar, local, repararea lui trebuie să se facă rapid, economic și cu emisii scăzute. Companiile specializate în construcția/repararea drumurilor utilizează la nivel European din ce în ce mai mult procesul de reciclare la rece la fața locului, unde materialele utilizate sunt pregătite direct la fața locului și reutilizate.
Trenul de utilaje de la Wirtgen Group care este utilizat pentru refacerea a numeroase drumuri secundare includ un utilaj de reciclare la rece W 240 CRi de la Wirtgen și noul finisor SUPER 2100-5i Highway Class de la Vögele.
Nivel scăzut de CO₂ și costuri de producție reduse
Chiar dacă în prezent noțiunea de ecobilanț este încă puțin utilizată, reprezentând o analiză realizată înainte de a deschide șantierul asupra echilibrului ecologic al proiectelor de construcție a drumurilor, este din ce în ce mai solicitată de către proprietarii șoselelor. Răspunsul constructorilor este și el simplu: reciclarea la rece in situ s-a dovedit a fi tehnologia care economisește cel mai bine resursele, fiind eficientă și din punctul de vedere al costurilor.
De exemplu, pentru un șantier destinat refacerii unui drum asfaltat de 1,3 km lungime și 3,10 m lățime s-au utilizat un tren de reciclare la rece format din utilaje de Wirtgen Group. Astfel, echipa specializată lucrări de reparare a drumurilor a frezat stratul de asfalt existent și a pregătit materialul de așternere la fața locului, adăugând lianți și alte agregate pentru a forma un nou strat de acoperire BSM (material stabilizat cu bitum).
Reciclarea la fața locului la rece reprezintă răspunsul la cerințele economice și ecologice ale construcției de drumuri de astăzi. Pentru șantierul prezentat mai sus, în doar două zile s-a realizat renovarea integrală cu materiale 100% reciclate, cu un bilanț de CO₂ mult redus comparativ cu metodele clasice dar și cu un cost semnificativ mai mic.
Un tren puternic de utilaje pentru reciclarea la rece
Atunci când s-a hotărât utilizarea trenului de utilaje Wirtgen, ținând cont că se lucra pe un drum rural îngust, un alt avantaj al reciclării la rece s-a dovedit decisiv: întregul tren de reciclare necesită doar lățimea unei singure căi de rulare. Pentru a putea reface drumul cu o lățime de 3,10 m într-o singură trecere, echipa a efectuat mai întâi o pre-frezare cu o mașină de frezat compactă Wirtgen W 100 Fi pe o lățime de 1 m și 15 cm adâncime. Apoi, a venit rândul trenului de reciclare la rece, format dintr-o cisternă de apă și o cisternă de bitum, reciclatorul la rece W 240 CRi de la Wirtgen și noul finisor SUPER 2100 -5i de la Vögele. Cu ajutorul acestor utilaje, materialele mărunțite și îndepărtate de pe suprafața de rulare sunt retratate la fața locului și reașezate direct pe stratul suport al șoselei. Utilajele sunt foarte eficiente, deoarece chiar și pe suprafețe mici cantitatea de material din stratul de suprafață, de rulare, este semnificativă: W 240 CRi poate produce până la 800 de tone de material pe oră pentru o lățime de lucru maximă de 2,35 m, iar finisorul SUPER 2100-5i, echipat cu un rezervor tampon suplimentar, poate încărca 20 de tone de material și poate așterne până la 1.100 de tone pe oră.
Eficiența lucrului în echipă
Reciclatorul la rece a realizat frezarea suprafeței de drum uzate într-o singură trecere la o adâncime de 15 cm, prelucrând apoi materialele rezultate, adăugând bitum spumos cu ajutorul unei rampe de injecție Vario, integrată în camera de amestec, obținând astfel un bitum BSM omogen. De la utilajul de reciclare la rece W 240 CRi materialul rezultat a fost preluat de către finisorul Vögele, care a așternut un strat de asfalt nou cu o grosime de 15 cm cu o viteză de aproximativ 4 m pe minut. Odată finalizate lucrările de reciclare, SUPER 2100-5i a acoperit stratul de asfalt cu un strat de uzură cu o grosime de 4 cm.
Utilaje durabile și eficiente
Tehnologiile curate, ecologice, nu se referă doar la procesul de reciclare și reutilizare a materialelor rutiere, ci și la utilajele folosite. Finisorul de mare randament Vögele din noua generație „Dash 5” este, de exemplu, un utilaj durabil prin lanțul său cinematic de acționare: acesta are un motor John Deere cu 6 cilindri, SUPER 2100-5i ce îndeplinește cerințele normelor de poluare Euro 5 și care, chiar și în modul eco, oferă o putere de 178 kW la 1.700 rpm. În plus, managementul inteligent al motorului și sistemul optimizat de reducere a emisiilor Vögele EcoPlus reduc consumul de combustibil și emisiile de CO₂ cu până la 25%. La această reducere semnificativă contribuie inclusiv carcasa de antrenare a pompelor hidraulice decuplabile, circuitul de reglare a temperaturii uleiului hidraulic, eficiența energetică generală și ventilatorul de răcire cu turație variabilă.
Gestionare optimizată a materialelor și un grad ridicat de pre-compactare
Pentru a obține un bilanţ ecologic bun și o calitate superioară a stratului de rulare, sistemul de comandă și control al sistemului de transport al materialului de la reciclare și până la așternere, o invenție marca Wirtgen implementată pe noua gamă de finisoare Dash 5, aduce un avantaj important comparativ cu orice altă tehnologie existentă. Astfel, sistemul de distribuție a materialului și benzile transportoare comunică acum între ele, asigurând un flux mai omogen și mai precis al materialelor utilizate. Astfel sunt evitate vârfurile de încărcare și se obțin economii de combustibil. Amestecul de materiale pentru așternere este optim, iar turnarea se poate face fără nici o întrerupere.
Utilizarea materialelor care conservă resursele naturale, calitatea înaltă a materialelor utilizate, limitarea emisiilor de CO₂, precum și repararea drumurilor într-o singură operațiune, contribuie în mare măsură la reducerea impactului asupra mediului și la o mai mare eficiență în ceea ce privește la lucrările de reabilitare și construcție a drumurilor. În concluzie, tehnologia de reciclare la rece pentru reparațiile drumurilor reprezintă tehnologia viitorului.