De peste 60 de ani, Felbermayr Group pune la dispoziţia clienţilor săi nu doar soluţii în domeniul transporturilor și al tehnologiilor de ridicat sau al ingineriei civile, dar mai mult decât atât, le oferă putere în mișcare. Compania austriacă este astăzi cea mai mare companie de închirieri echipamente de ridicat și transporturi agabaritice din Europa, prezentă în 14 ţări și cu o cifră de afaceri anuală de 500 milioane de euro.
Poziţia de lider într-o astfel de industrie, foarte competitivă, nu se obţine ușor și este încă și mai greu de păstrat, dar Felbermayr a reușit acest lucru de-a lungul anilor prin experienţă, know-how și prin transformarea relaţiilor cu furnizorii în adevărate parteneriate de succes. Felbermayr colaborează de foarte mulţi ani cu Liebherr, mare parte din cele aproape 400 de macarale prezente în flota companiei purtând amprenta constructorului german.
Recent, Felbermayr a achiziţionat o macara pe senile Liebherr, LR 11000, model lansat anul trecut cu ocazia Bauma 2013 și care va lucra în premieră în România în vara acestui an la un important proiect al OMV Petrom. Despre noua achiziţie în portofoliul Felbermayr, piaţa de închirieri din România sau obiectivele și strategia companiei am discutat cu domnul Thomas Titura, director Felbermayr România.
Under Construction: Compania Felbermayr și Liebherr au creat un parteneriat puternic deja de mulţi ani și aveţi o flotă puternică de macarale Liebherr. Care au fost motivele pentru care aţi decis să achiziţionaţi modelul LR 11000?
Thomas Titura: Achiziţia unei macarale LR 11000 a fost un pas logic în extinderea capacităţii flotei noastre de macarale pe șenile, întrucât cele mai mari echipamente pe care le deţineam aveau o capacitate maxima de 750 de tone. Mai mult, pe lângă modelul de 1.000 de tone, ne-am completat parcul de macarale cu alte trei macarale pe șenile LR 1750, cu o capacitate de 750 de tone și o macara mobilă cu braţ telescopic de 750 de tone, modelul LTM 1750-9.1 cu nouă axe. Anul acesta, în cadrul unui proiect pentru OMV Petrom la rafinăria din Ploiești, noua macara pe șenile Liebherr LR 11000 va lucra în premieră în România.
Under Construction: Există un segment de clienţi care solicită în mod frecvent astfel de macarale pe șenile, de mare tonaj? Din ce domenii de activitate?
Thomas Titura: Am avut un număr important de clienţi care au cerut pentru anumite aplicaţii o macara pe șenile de 1.000 de tone. Printre aceștia se numără o serie de clienţi din domeniul petrolului și gazelor, rafinării din Germania, Republica Cehă și Franţa, acolo undeva va fi următoarea destinaţie a acestei macarale gigant, odată încheiat proiectul din România, de la Petrobrazi, din vara acestui an.
Under Construction: Aveţi o experienţă importantă în domeniul macaralelor. Puteţi să ne spuneţi care sunt caracteristicile care deosebesc acest model de alte variante mai vechi?
Thomas Titura: Principalele avantaje ale acestei macarale constau în dimensiunile relative compacte, astfel că ocupă mai puţin spaţiu pe șantierul de lucru, opţiunea PowerBoom, care o face foarte puternică (pentru perioade scurte de timp poate atinge performanţele modelului de 1.350 de tone, LR 11350) și în plus, în termeni de operare are caracteristici similare cu modelele Liebherr de 600 t și 750 t din flota noastră, ceea ce le permite operatorilor să lucreze ușor cu aceste trei modele.
Under Construction: Pe scurt, ce echipamente cuprinde flota europeană de macarale mobile și pe senile a grupului Felbermayr?
Thomas Titura: Flota de macarale va depăși anul acesta 400 de unităţi, dintre care 8 macarale pe șenile de 600 t, 6 macarale pe șenile de 750 t și o macara de 1.000 t. În plus, în flotă se regăsesc 7 macarale mobile de 500 tone de la Liebherr, trei macarale cu braţ zăbrelit LG 1750 de 750 de tone pentru segmental de energie eoliană și două automacarale pe 9 axe și o capacitate de 750 de tone, model LTM 1750-9.1. Majoritatea macaralelor sunt Liebherr, furnizorul nostru preferat. Felbermayr este cea mai mare companie de închirieri macarale și transporturi agabaritice din Europa, operand în 14 ţări.
Under Construction: Ce tipuri de macarale sunt disponibile pentru clienţii din România? Puteţi să ne oferiţi pe scurt câteva detalii tehnice?
Thomas Titura: În România avem o flotă compusă din aproximativ 65 de macarale te lescopice, începând cu o capacitate de 30 de tone. Vârful de gamă îl reprezintă cele două automacarale Liebherr LTM 1500-8.1, cu o capacitate de 500 de tone, pe care le avem permanent în România. Dacă este nevoie, o a treia unitate se află în apropiere, în Bulgaria. Pentru proiectele eoliene sau alt tip de proiect industrial le furnizăm clienţilor macarale pe șenile cu capacitate de 600 tone (Liebherr LR 1600), dar și modelul menţionat anterior, LG 1750, o automacara cu braţ zăbrelit pe 9 axe și cu o capacitate de 750 de tone.
Under Construction: Care este părerea dumneavoastră despre piaţa din România de închirieri de echipamente pentru construcţii și în special piaţa pentru echipamentele grele, cum sunt macaralele pe șenile sau automacaralele? Cum vedeţi evoluţia acestei pieţe pe termen scurt și mediu?
Thomas Titura: De câţiva ani deja, piaţa de închirieri pentru macaralele de capacitate mai mică este destul de dificilă, în schimb piaţa pentru echipamente din segmentul superior este destul de interesantă, mai ales că pe acest segment putem aduce experienţa și knowhow-ul Felbermayr în ecuaţie.
Anul trecut de exemplu, am văzut destul de multe companii nou apărute pe piaţa din România care operează fără autorizaţii ISCIR și cu operatori care nu deţin certificările necesare și care oferă un preţ mai mic, într-un moment de disperare determinat de situaţia proastă a pieţelor de origine, din afara României.
Under Construction: Care sunt obiectivele și strategia Felbermayr Group pentru piaţa din România? Care a fost evoluţia companiei în România în 2013 și care sunt așteptările pentru anul 2014?
Thomas Titura: 2013 a fost un an dificil pentru afacerea din România, unde operăm pe segmentul de închirieri macarale, platforme aeriene și stivuitoare și pe segmentul de transporturi agabaritice. La nivel de grup însă, anul 2013 a fost un an de succes. Am făcut noi achiziţii în Germania și Belgia, iar cifra de afaceri totală a depășit 500 de milioane de euro. Pentru 2014 avem deja un proiect de amploare la
Ploiești, unde vom furniza echipamentele pentru OMV Petrom, dar și o serie de alte proiecte mai mici. Cu toate acestea, este puţin probabil ca situaţia pieţei să se îmbunătăţească atâta timp cât nu există proiecte și investiţii semnificative, mai ales în infrastructură.
LR 11000, putere absolută
Lansat cu ocazia Bauma 2013, noul model Liebherr LR 11000 vine să completeze gama de macarale pe șenile a constructorului german, acesta poziţionându-se între modelele deja existente, LR 1750 și LR 11350.
LR 11000 reprezintă răspunsul Liebherr la solicitările tot mai numeroase ale clienţilor pentru echipamente în segmentul de 1.000 de tone pentru proiecte industriale cum ar fi manipularea turbinelor centralelor eoliene sau lucrări în porturi. Acesta este un nou concept de macara dedicate acestui tip de lucrări, mai economic din punct de vedere al dimensiunilor și transportului.
Prin numărul mare de configuraţii posibile ale braţului, noua macara pe șenile acoperă o gamă largă de aplicaţii. Componentele standard, care cuprind braţul principal S și cel suplimentar W permit configurarea macaralei în diferite sisteme de braţ, inclusiv sistemul de mare capacitate de ridicare PowerBoom cu braţ prelungitor variabil de serie grea. Pentru a realiza această configuraţie este nevoie doar de un adaptor tip P. Braţul principal S poate fi configurat cu secţiuni de vârf de 650 sau 1.000 tone.
LR 11000 este pregătită ethnic în varianta standard pentru sistem de braţ P (PowerBoom), operare cu trailer de contragreutăţi și pre-echipat cu toate vinciurile. Acestea asigură posibilitatea unei reconfigurări simple a macaralei. În plus, echiparea specială cu braţ prelungitor fix (pentru asamblarea turbinelor eoliene respective turnuri de mare înălţime) este planificată pentru noua macara pe șenile.
Constructorul german Liebherr a stabilit, de-a lungul ultimilor ani, noi standarde în dezvoltare prin crearea a noi tipuri de macarale șenilate, înglobând atât inovaţii tehnologice cât și un design prietenos cu utilizatorul. Multe dintre aceste inovaţii se regăsesc în noul model LR 11000. Designul braţului P a fost preluat de la macaraua de 3.000 de tone LR 13000. Noua macara de 1.000 tone include segmente de braţ prelungitor variabil pentru PowerBoom ceea ce înseamnă că segmentele braţului principal pot fi folosite pentru a realiza un braţ prelungitor variabil puternic. Câteva concepte inovative au fost preluate de la macaraua de 1.350 tone LR 11350 inclusiv faptul că raza contragreutăţii suspendate este continuu variabilă putând fi extinsă la o distanţă mare, ceea ce sporește capacitatea de ridicare a macaralei.
Secţiunea centrală a șasiului trenului de rulare inclusiv inelul de rotire și secţiunea inferioară a av platformei rotative formează o unitate compactă de transport ce poate fi rapid conectată la suprastructura macaralei prin intermediul a doar patru bolţuri. Aceasta înseamnă că nu este necesară cuplarea prin intermediul cuplelor rapide.
Noua cabină cu dimensiuni generoase, dezvoltată pentru modelul LR 1600/2 este utilizată și pentru modelul LR 11000. Un număr semnificativ de detalii pentru a face transportul și montarea mai ușoare au fost de asemenea împrumutate de la modelul de 600 de tone. Sistemul computerizat de comandă și control LICCON 2, concept original Liebherr, permite supravegherea atentă a fiecărei faze din timpul montării modelului LR 11000.
Datorită designului compact, cu o lăţime de doar 9,2 m, modelul LR 11000 poate fi utilizat cu succes în spaţii restrânse cum sunt rafinăriile.