Lupta pentru a obţine utilaje sau camioane cât mai rezistente la uzură pe termen lung, în paralel cu scăderea greutăţii proprii este permanentă. Fiecare tip de maşină nou lansată pe piaţă este mai performantă decât modelele precedente, important fiind pentru cumpărător consumul scăzut şi performanţele de încărcare/transport crescute.
Astfel, o componentă extreme de importantă în arhitectura viitoarei maşini, în afara tehnologiilor pe care le înglobează, este oţelul utilizat în structura de rezistenţă, dar şi în cadrul elementelor ce intră în contact direct cu materialul ce trebuie săpat sau transportat, precum cupele sau benele.
Compania suedeză SSAB Oxelösund (www.ssab.com), producătorul renumitului oţel marca HARDOX este şi unul dintre cei mai importanţi distribuitori mondiali de oţel pentru marii constructori de utilaje şi camioane.
Succesul său unic se datorează calităţilor acestui tip de oţel, ce se remarcă prin rezistenţă mare la abraziune, fiind utilizat într-un număr mare de aplicaţii, precum cele pentru autobasculante, cupe, containere, blindaje, concasoare, transportoare sau jgheaburi.
Lansată pentru prima dată sub numele HARDOX, gama de oţeluri cunoscută în întreaga lume a fost permanent perfecţionată, chiar din primul an. În prezent, sunt disponibile oţeluri cu şapte nivele de duritate, după cum urmează: 350 HB, 400 HB, 450 HB, 500 HB, 550 HB, 600 HB şi cel mai nou membru al familiei, HARDOX Extreme, 650-700 HB.
Fiecare grad de duritate acoperă în practică o anumită necesitate, astfel, de exemplu, pentru lamele frontale, părţile laterale şi colierele de uzură, HARDOX 500 reprezintă alegerea ideală, în timp ce HARDOX 400 sau HARDOX 450 se poate utiliza pentru restul cupei.
De asemenea, exploatările de cariere de piatră necesită camioane foarte rezistente, benele trebuind să suporte mase de până la 5 tone, formate din bucăţi de rocă cu forme ascuţite ce sunt practic aruncate de la câţiva metri. Puţine bene rezistă la un astfel de tratament, din acest motiv este recomandată ranforsarea părţii inferioare a acestora cu oţel HARDOX 500.
De altfel, masa proprie a unui camion poate scădea cu până la 2.500 kg, dacă se utilizează oţel HARDOX 500 în loc de HARDOX 400. Astfel, părţile solicitate puternic la abraziune precum partea inferioară şi lateralele sunt făcute dintr-o placă cu grosime de 12 mm (HARDOX 500), ce înlocuieşte placa de 20 mm (HARDOX 400), rezistenţa fiind aceeaşi. În final o creştere semnificativă a capacităţii de transport în parallel cu scăderea consumului de combustibil.
Uzura de abraziune ajunge la valori mari atunci când vorbim de industria mineritului. Aici există o tendinţă a pieţei internaţionale de a întrebuinţa utilaje din ce în ce mai mari pentru creşterea productivităţii, implicit fiind necesare şi utilaje din ce în ce mai rezistente.
Din acest motiv, specialiştii de la SSAB Oxelösund au dezvoltat o serie de oţeluri de înaltă densitate, ce au o grosime proprie de până la 160 mm.
Carierele, minele şi balastierele care solicită oţelul rezistent la abraziune şi impact HARDOX, beneficiază de toată gama de servicii comerciale, cât şi de suport tehnic. SSAB Oxelösund îşi sprijină clienţii sau potenţialii parteneri din punct de vedere tehnic, prin seminarii tehnice gratuite pe şantiere sau la locul de producţie, aici putând învăţa modul cel mai bun de utilizare al produselor HARDOX.
În acest scop, SSAB Oxelösund a numit un grup de directori tehnici responsabili cu suportul tehnic al clienţilor în diferite zone geografice. Pentru a servi cât mai bine nevoilor clienţilor, SSAB Oxelösund a numit mai multe grupuri de specialişti, cum ar fi Wear Technology Group (WTG) şi Conceptual Design Group (CDG), pentru a furniza un suport tehnic susţinut.
Dar gama de oţeluri extinsă a producătorului suedez nu se opreşte la grosimi din ce în ce mai mari, existând o cerere imensă pe piaţă pentru piese de uzură cu grosimi foarte mici, în acest sens gama de oţeluri de la SSAB începe de la grosimi de numai 0,7 mm, ajungând în mod normal la 130 mm.
Posibilitatea de a crea o gamă atât de variată de oţeluri este dată de faptul că Hardox este un oţel rezistent la uzură cu o densitate foarte mare, ceea ce îl face uşor de procesat. Nu este doar dur pentru a rezista la uzură, dar prezintă şi caracteristici excelente în termeni de rezistenţă şi elasticitate.
HARDOX este supus unui process special de călire, rezultanta fiind o placă dură si ductilă cu nivel scăzut de elemente de aliere. Conţinutul scăzut de carbon îi conferă o capacitate de sudabilitate foarte bună, fiind practic exclusă posibilitatea apariţiei unor interstiţii în material în timpul încălzirii la temperature foarte înalte, rupturi ce duc la deteriorarea suprafeţei sudate. De asemenea, plăcile din oţel HARDOX se pot tăia cu flacără, se pot prelucra, îndoi sau suda în puncte, astfel că se pot obţine piese cu geometrie oricât de complexă.
În final, produsul chiar prelucrat de către utilizatorul final este rezistent la impact şi poate absorbi cantităţi mari de energie, fără a se deforma, chiar şi la temperaturi foarte joase. Sudabilitatea este suficientă pentru efectuarea de reparaţii prin sudură pe şantier. În mod uzual, dificultăţile de prelucrare în atelier cresc odată cu creşterea durităţii plăcii, dar chiar şi cele mai dure oţeluri HARDOX se pot tăia, suda şi prelucra cu success.