Gigantii Soselelor

Uimitorul xf Euro 6

Producătorul olandez DAF a anunţat un an 2013 fierbinte pentru piaţa autocamioanelor prin lansarea oficială a noului model XF la IAA Hanovra. O cabină ultramodernă şi spaţioasă, un design elegant (aşa cum ne-a obişnuit DAF de mulţi ani), multe funcţii de siguranţă activă şi pasivă noi, dar şi un motor PACCAR ce îndeplineşte standardele europene de poluare Euro 6, înzestrat cu performanţe de top. “The best XF ever” a fost testat la Malaga-Spania. Pe scurt, Andaluzia a fost locul de unde a dovedit de ce este în stare noul DAF XF.

Motoarele PACCAR MX-13 reprezintă vârful de gamă al producătorului olandez, noua generaţie fiind considerată de către oficialii companiei ca având cel mai complex design ingineresc, bucurându-se de altfel de cel mai amplu program de dezvoltare din istoria de 84 de ani a DAF.

Noi am văzut cum arată, dar şi cum lucrează noul DAF XF şi putem spune că fiecare element al maşinii a fost gândit şi executat cu cea mai mare atenţie, scopul fiind acela de a impune un nou standard în domeniul autocamioanelor. Reducerea consumului de combustibil orar în paralel cu creşterea siguranţei în timpul rulării şi asigurarea unui confort deosebit al şoferului, cerinţe esenţiale ale cumpărătorilor europeni, s-au materializat în primul rând prin noile linii aerodinamice exterioare ale autocamionului.

Modificările survenite în designul exterior oferă un aer atrăgător, bara de protecţie din oţel fiind redesenată, la fel ca şi grila faţă, aceasta fiind formată din linii fluide. Farurile în linie cu linia grilei, dar şi proiectoarele integrate superioare nu opun nicio rezistenţă fluxului frontal de aer. Prizele mărite de aer laterale ca şi grila frontală asigură identitatea specifică DAF, dar şi un flux de aer sufficient pentru a răci motorul PACCAR MX-13, acesta fiind oferit în trei variante de putere: 410, 460 şi 510 CP, precum şi acces la un cuplu motor maxim cuprins între 2.000 şi 2.500 Nm încă de la turaţii joase de 1.000 sau 1.450 rpm.

Pentru cititorii noştri am avut ocazia să testăm noul DAF XF cu motor de 460 CP, încărcat la maxim. Prima observaţie: puterea şi cuplul sunt mai mult decât suficiente, totdeauna fiind disponibilă o rezervă atunci când este atacată o pantă abruptă sau în condiţii meteo nefavorabile. Accesul în cabină este extrem de simplu, cele trei trepte integrate în structura camionului oferind un sentiment deosebit de siguranţă şoferului, indiferent de starea vremii.

Podeaua joasă oferă un spaţiu interior generos, varianta de cabină XF Super Space oferind cel mai mare volum util de pe piaţă, cu un total de 12,6 mc. Dacă finisările interioare de clasă nu sunt surprinzătoare, DAF fiind un specialist al detaliilor, bordul cu intarsii ce imită lemnul şi liniile metalice reprezintă o adevărată surpriză plăcută. Scaunul şoferului este confortabil, suportând numeroase reglaje, în funcţie de statura, greutatea şi preferinţele conducătorului, fiind reproiectat total pentru noul XF, iar la capitolul noutăţi planşa de bord oferă un ecran color multifuncţional, dar şi funcţii de lucru noi.

O noutate extrem de utilă: testul de lumini. Acesta reprezintă un ajutor real pentru şoferii profesionişti, deoarece prin apăsarea telecomenzii sunt aprinse pe rând toate luminile camionului şi semiremorcii. Astfel şoferul se poate asigura dintr-un tur în jurul camionului că toate luminile funcţionează corespunzător. Farurile de drum cu sistem LED reprezintă o noutate pentru industrie.

Sistemul a fost special proiectat pentru activităţile specifice de transport, acesta ţinând cont şi de gabaritul maşinii faţă de ceilalţi participanţi la trafic. De asemenea, în dotarea standard sunt incluse şi luminile de zi.

La capitolul siguranţă, sistemul de blocare a uşilor denumit night-lock, implementat pentru prima dată în dotarea standard pe acest model oferă un motiv în plus de linişte pentru şoferi, acesta însumând cele mai moderne tehnologii destinate închiderii şi asigurării interiorului, mai ales când aceştia nu sunt în cabină.

Programul de reducere a consumului şi creştere a eficienţei actului de conducere, numit Advanced Transport Efficiency (ATe) este implementat cu un succes deosebit pe toate modelele DAF XF, graţie sistemului DPA (Driver Performance Assistant). Acesta asigură informaţii în timp real despre consumul de combustibil mediu şi instantaneu, cu scopul de a optimiza performanţele şoferului. Mesajele trimise de la DPA apar automat pe ecranul principal din bord, împreună cu recomandări privind treapta de viteze ce trebuie aleasă pentru a obţine un consum minim de combustibil. De asemenea, acest sistem oferă detalii despre modul în care conducătorul auto poate să reducă costurile de exploatare în paralel cu un consum mai scăzut de motorină, prin monitorizarea permanentă a presiunii corecte în pneuri sau poziţia deflectorului de aer.

Tehnologia integrată în noul XF asigură nu numai un grad de siguranţă crescut în trafic, dar şi un consum redus de combustibil. Sistemul automat de control al vitezei Cruise Control are o funcţie Idle pentru cazurile când vehiculul rulează pe suprafeţe plane, bazându-se doar pe forţa inerţiei, în astfel de cazuri turaţia motorului scăzând până la 500 rpm.

Paccar Mx-13, un Motor de referinţă

Inima noului XF, motorul Euro 6 model PACCAR MX-13 oferă nu numai putere suficientă şi un consum minim, dar şi cheltuieli de întreţinere reduse, acesta fiind construit astfel încât să funcţioneze peste 1.600.000 kilometri fără probleme. Mai mult, în condiţii normale de utilizare, producătorul extinde perioada de funcţionare între două întreţineri obligatorii la 150.000 km.

Eficienţa motorului se poate caracteriza şi prin consumul mediu orar, care va fi chiar mai mic decât cel al motoarelor actuale, Euro 5 ATe. Capacitatea rezervorului de combustibil poate ajunge la 1.500 litri, făcând astfel ca şoferul să uite că maşina trebuie şi alimentată.

Noul motor MX-13 este o adevărată bijuterie tehnologică. Acesta utilizează sistemul de injectare a amestecului carburant cu rampă comună commonrail, combinat cu o turbină de geometrie variabilă care asigură exact volumul de aer în funcţie de gradul de solicitare al motorului. Împreună cu un sistem de recirculare a gazului (EGR), sistemul oferă un consum minim de carburant şi o durată mare de funcţionare la parametrii optimi. Sistemul EGR are integrat un convertor catalitic DeNOx precum şi un filtru activ de particule-DSE.

Noul DAF XF oferă în dotarea standard sistemul Vehicle Stability Control. Sistemele electronice Adaptive Cruise Control şi Forward Collision Warning sunt opţionale, alături de un sistem de frânare de urgenţă.

Articole similare

1 din 7