Sectorul construcţiilor a fost în ultimii ani mult mai puţin studiat de către marii constructori de uutocamioane. Aceştia au preferat să lanseze noi game în special destinate transportului pe distanţe lungi şi medii, un rezultat firesc dacă ţinem cont de faptul că, cel puţin în Europa, începând cu anul 2008, construcţiile au cunoscut un declin puternic, la fel ca şi comenzile de maşini noi pentru acest sector.
Nici să construieşti un camion pentru construcţii nu este uşor, deoarece trebuie să facă faţă unor aplicaţii extrem de diverse, de multe ori motorul său având misiunea dificilă de a scoate din noroi colosul de 40 tone. Aici, totul funcţionează altfel decât la un camion long-distance: cuplu mare, viteză mică, consumul trebuie să fie însă limitat, chiar dacă există numeroase opriri pe parcursul unei zile de lucru. Viaţa pe şantier este dură, praful punând filtrele la grea încercare, dar şi posibilitatea ridicată de a lovi camionul de diferite obstacole, care de obicei nu se întâlnesc pe o şosea.
La scurt timp după lansarea noului model Actros destinat transportului pe distanţe lungi şi a Antos, conceput pentru distribuţia heavy-duty pe distanţe scurte, în aprilie, la expoziţia international de la Bauma – München, Mercedes-Benz Trucks va prezenta pentru prima dată publicului noul specialist în lucrările pentru construcţii, Arocs.
Astfel, începând de anul acesta toate camioanele şi capetele-tractor Mercedes utilizate pentru aplicaţii off-road în domeniul construcţiilor vor fi cunoscute sub numele de Arocs. Sectorul construcţiilor, caracterizat printr-o diversitate a aplicaţiilor, nu a mai văzut niciodată o gamă atât de largă de vehicule care să îndeplinească cerinţele clienţilor din acest domeniu, afirmă constructorul german.
Noile basculante, mixere de beton, capete-tractor şi şasiuri sunt disponibile în configuraţii cu două, trei sau patru axe şi 16 variante de putere, între 238 şi 625 CP. Încă de la început, motoarele acestei game au fost concepute pentru a îndeplini cele mai stricte norme de poluare de până acum, EURO 6. Dotate cu tehnologia Blue Tec 6, aceste motoare sunt proiectate cu 6 cilindri în linie, turbocharger şi intercooler pentru a furniza o putere de tracţiune excelentă la o turaţie puţin mai ridicată decât nivelul de ralanti.
Forţa de tracţiune maximă este cuprinsă între 1.000 şi 3.000 Nm şi va fi atinsă de motoare cu capacitate de 7,7, 10,7, 12,8 şi 15,6 litri, ultimul dintre acestea, modelul OM 473, fiind complet nou.
Arocs stabileşte noi reguli
Gama Arocs va stabili noi standard odată cu sistemul său de transmisie, în acest caz fiind vorba de transmisia automată Mercedes Powershift3, utilizată pentru prima dată în cazul unui vehicul de construcţii, care va face parte din echiparea standard. De asemenea sunt disponibile programe de conducere, special dezvoltate de Mercedes pentru gama largă de aplicaţii a vehiculului.
Arocs dispune de o multitudine de configuraţii, începând cu varianta 4×2 cu tracţiune pe spate până la varianta 8×8/4 cu tracţiune integrală sau două axe viratoare pe faţă, scopul fiind Acela de a reduce raza de virare în cazul construcţiilor ce presupun drumuri de acces înguste şi în curbă. Versiunile cu patru axe, una pe faţă şi trei pe spate, permit carosări dintre cele mai diferite, precum sistemele de transport ale materialelor pulverulente. Acestea au un sistem ecologic, dar şi complex de încărcare şi descărcare, materialul fiind transportat cu ajutorul aerului comprimat la presiune înaltă. Printre propunerile interesante de camioane specializate pentru şantier se numără şi un camion Arocs şasiu ranforsat special proiectat pentru transportul şi malaxarea betonului. Acesta va avea o singură axă motoare şi de directive cu roţi simple, dar special construite pentru a susţine sarcina dinamică foarte mare ce apare în astfel de cazuri atunci când deplasarea se face pe drumuri neamenajate.
Acestea sunt doar câteva din modelele care demonstrează marea varietate de versiuni Arocs, disponibile direct de pe linia de producţie.
Noua gamă Mercedes-Benz le oferă utilizatorilor şapte cabine cu 14 versiuni diferite de carosare. Ca o completare a cabinelor compacte de 2,3 m în versiune L, M şi S, vehiculele din Gama Arocs pot fi echipate cu variante spaţioase de 2,5 m cu un nivel.
Designul noilor vehicule pentru construcţii Mercedes este la fel de neobişnuit, cum este de altfel întreg camionul. Aceste camioane se remarcă prin grila radiatorului, în formă de dinţi. Elementele de oţel integrate în bara de protecţie, un scut robust pentru radiator şi treptele de acces în cabină sau la nivelul platformei din spate integrate şi ele în structura de oţel a acesteia, oferă un aspect armonios şi ultramodern.
O noutate absolută pentru gama Arocs sunt grupele de produse Loader şi Grouder. Arocs Loader are o greutate proprie redusă, care se traduce într-o sarcină utilă optimizată, capetele tractor 4×2 fiind printre cele mai uşoare vehicule din segmentul de construcţii. Un alt exemplu concludent este mixerul de beton în configuraţia 8×4/cu o greutate maximă de 32 t şi o greutate proprie de numai 9.250 kg, care poate furniza 8 mc de beton la fiecare drum.
Arocs Grounder a fost creat pentru a lucra în condiţii extreme. Acesta este extrem de stabil şi uşor de manevrat, cu caracteristici tehnice care îi asigură fiabilitatea şi robusteţea chiar şi în cele mai grele lucrări pe şantierul de construcţii.