Gigantii SoselelorOnline

Volvo FMX rescrie istoria

Istoria camioanelor începe aproape în același timp cu cea a autoturismelor, și chiar dacă un camion are în general mai multe sisteme electronice, mai multe comenzi și chiar un bord mai spectaculos comparativ cu o mașină mică, totuși acestea din urmă acoperă spații mult mai întinse în presa din întreaga lume.

La nivelul strict al autocamioanelor, până la lansarea primului model pentru construcții din seria Volvo FMX, vehiculele comerciale de cursă lungă erau clar favoritele presei de specialitate, în defavoarea celor destinate construcțiilor. Un lucru normal, am putea spune, dacă ținem cont de faptul că cererea pentru camioane destinate transportului de mărfuri generale sau speciale este mult mai mare comparativ cu vehiculele de șantier. Ca o consecință, această imagine s-a reflectat vreme de peste o jumătate de secol

și în soluțiile constructive alese pentru camioanele de construcții. Până nu demult, percepția generală era aceea că vehiculele de șantier trebuie să fie masive, să reziste la impactul cu alte obiecte de pe șantier, simple, la nivelul cutiei de viteze, a punților sau transmisiei mișcării, chiar și cabina fiind totdeauna ultima modernizată de către producători.

Încetul cu încetul, necesitatea reducerii gradului de poluare a motoarelor, dar și criza economică au început să schimbe acest punct de vedere, constructorul Volvo punând punct definitiv acestei concepții acum trei ani, odată cu lansarea noii game de camioane pentru construcții, seria FMX. Noul camion nu a apărut însă ca o rupere a tradiției Volvo, ci dimpotrivă, este o continuare firească a dezvoltării tehnologiilor acestui constructor cu vocație mondială, manifestate prin inovații în domeniul siguranței rutiere, prin noi și noi generații de motoare dezvoltate în fabricile proprii, dar și prin cutiile de viteze inteligente ce asigură un control total al mașinii. Ce legătură are arta cu un camion de șantier? Volvo FMX a mers pe un drum care părea acum câțiva ani o investiție fără viitor: designul exterior și interior al mașinilor, aici fiind integrate acele necesități practice, precum reducerea coeficientului de rezistență a cabinei la frecarea cu aerul la viteze de peste 50 km/h sau supraalimentarea cu aer a noilor motoare cu alte necesități, precum finisajele cabinei, calitatea scaunului de șofer, ergonomia comenzilor, la fel de utile, dar cu un efect indirect asupra randamentului mașinii.

Această alegere a proiectanților de la Volvo Trucks a fost confirmată în acest an, când s-a transformat într-o tendință generală a constructorilor de camioane pentru construcții. Acesta este un argument care mă face să afirm că Volvo este acum, cu noua generație FMX, cu trei ani înaintea mediei pieței, luând un avans unic pentru această piață extrem de concurențială. Prin ce se concretizează acest avans? – un drive test cu noul FMX în condiții dificile, organizat în luna septembrie de către producătorul suedez a scos în evidență câteva caracteristici unice. Testul organizat în apropierea orașului Goteborg de către Volvo Trucks a fost unul deosebit de complex, deoarece au fost puse la dispoziția presei de specialitate trei modele diferite de camioane, toate lansate recent: Volvo FMX, destinat construcțiilor, gama FM pentru distanțe medii și gama FE/FL pentru distribuție.

Vedeta incontestabilă a fost însă noul camion de șantier Volvo FMX, care și-a demonstrat capacitățile sale de a lucra în condiții extreme în cariera Kallered, cea mai mare din peninsula Scandinavă. Aici am înțeles cu adevărat, dincolo de teorie, valoarea tehnologiei îmbarcate pe noile camioane de construcții, primind răspunsuri la câteva probleme pe care le pun de fiecare dată cumpărătorii de camioane pentru construcții.

Ce se întâmplă dacă nu ești un șofer experimentat? O întrebare la care ziariștii de specialitate invitați la acest drive test au aflat răspunsul pe propria… experiență: devii un bun șofer de camion pentru construcții în numai câteva ore, cu condiția ca acesta să fie Volvo FMX. Direcția cu comandă electrică Volvo Dynamic Steering reprezintă o inovație majoră pentru un camion de construcții, deoarece nu numai că volanul poate fi mișcat cu un singur deget, chiar dacă este încărcat la maximum și terenul este unul moale, dar și direcția este foarte sigură, practic șoferul „simțind“ traiectoria mașinii și controlând-o exact. Și încă un avantaj, mai ales atunci când condițiile de deplasare sunt extrem de solicitante din punctul de vedere al atenției: senzația de crispare, de durere a mușchilor gâtului după câteva ore de lucru, bine cunoscută de către conducătorii auto, nu apare atunci când conduci un Volvo FMX. Totul la viteze foarte mici, specifice lucrului în interiorul șantierelor.

Volvo cu noul FMX a trecut peste mai multe tabuuri ale transportatorilor din construcții, precum ideea că suspensia pneumatică pentru puntea spate nu este la fel de bună ca și varianta cu arcuri. Bineînțeles, noua punte spate pneumatică de la Volvo reprezintă și ea o inovație, rolul ei fiind unul multiplu: de a asigura împreună cu sistemul Volvo Dynamic Steering un control al direcției mașinii mai sigur și mai ușor, de a se adapta permanent la gradul de încărcare al mașinii și la starea drumului, dar și de a rezista o perioadă lungă de timp, fără reparații. Păstrând o înălțime față de sol constantă la 300 mm, noua suspensie protejează astfel componentele punții, precum axul, de lovituri care în general par de neevitat pe un șantier fără drumuri amenajate.

De altfel, un camion pentru construcții este mult mai mult expus posibilității de a se lovi de obstacolele din șantier sau de a se strica datorită suprasarcinilor sau unei suprafețe de rulare dificile decât un camion de cursă lungă. Din acest motiv, inovațiile ce se regăsesc pe noul Volvo FMX urmăresc în primul rând să răspundă acestor imperative de rezistență mărită, inclusiv la uzura în timp. În plus, corpul camionului este îmbrăcat în tablă de oțel de înaltă rezistență.

Transmisia I-Shift reprezintă o altă piesă de rezistență, Volvo îmbunătățind și extinzând utilizarea acesteia an după an, softul acesteia fiind cu fiecare nou model de camion rescris, deoarece vorbim de o cutie de viteze inteligentă, care ține cont de toate informațiile trimise de către celelalte echipamente. Pentru FMX reprezintă acum o alegere ideală, treapta de viteză corectă selectată extrem de rapid fiind aleasă automat, în funcție de numeroși parametrii, precum starea drumului, gradul de încărcare, dar și de date trimise de către sisteme complexe precum Volvo Dynamic Steering. În concluzie, nici un șofer, oricât de bine pregătit ar fi, nu ar putea să analizeze atât de rapid o cantitate atât de mare de informații pentru perioade de sutimi de secundă, rezultatul practic fiind un consum redus de combustibil și o uzură mai mică a pieselor în mișcare din interiorul cutiei de viteze, dar și la nivelul diferențialului sau al sistemelor de frânare. De asemenea, schimbul de ulei pentru noua cutie de viteze se face la un interval de 450.000 km.

Articole similare

1 din 870