Echipamentele pentru producția de mixturi asfaltice sunt mai sofisticate ca oricând, pe măsură ce utilizatorii au devenit tot mai interesați de noile beneficii tehnologice pe care aceste utilaje le oferă. Clienții își îndreaptă atenția către echipamente cu o productivitate ridicată, cu consumuri reduse, care îndeplinesc cele mai ridicate standarde de mediu și de emisii, și care în plus, oferă opțiuni pentru reciclarea asfaltului uzat cu randamente din ce în ce mai mari. În acest context, producătorii de stații de asfalt dezvoltă noi soluții tehnologice pentru a veni în întâmpinarea cerințelor utilizatorilor din întreaga lume, fiecare zonă geografică și climatică având propriile condiții de exploatare.
Cel mai important eveniment al anului pentru industria echipamentelor pentru construcții, Bauma 2013, a fost un adevărat regal al tehnologiilor de vârf, numărul de echipamente expuse în premieră mondială fiind impresionant.
Producătorul elvețian Ammann a stabilit dintotdeauna standarde în industria asfaltului, iar la Bauma 2013 nu a făcut excepție. Printre noile tehnologii pre-zentate se numără modelul HRT (High Recycling Technology), prima stație dezvoltată special pentru producerea asfaltului din material reciclat în procent de 100%. De asemenea, a fost prezentată o nouă stație standardizată de asfalt din gama Unibatch, dar și o stație hipermobilă de asfalt, cu producție discontinuă, cu o capacitate de 140 t/h, ce poate fi transportată numai pe 2 trailere, iar instalarea se face fără macara, aceasta purtând numele de EasyBatch 140. O apariție interesantă a fost stația 140, extrem de mobilă și cu o structură simplă, cu producție continuă și o capacitate de 140 t/h, fiind destinată în special pieței sud-americane, africane, precum și pentru activități rutiere în regiuni greu accesibile.
O altă inovație prezentată la Bauma a fost producerea de asfalt la temperatură joasă (până la 120˚C) prin utilizarea bitumului spumant, marcă înregistrată Ammann, principalul avantaj al acestei tehnici fiind faptul că noul tip de bitum se produce utilizând doar apă sub presiune, fără a fi nevoie de aditivi speciali. Noul tambur de uscare, concepție originală Ammann, poate fi instalat pe orice stație de asfalt existentă și deja în uz, acesta permițând utilizarea asfaltului reciclat într-un procent de până la 50%. Acesta are avantajul de a avea costuri de modernizare reduse, comparativ cu soluții similare.
BENNINGHOVEN este o companie cu o istorie bogată în fabricarea de tehnologii pentru producerea asfaltului. La ediția din acest an a Bauma, producătorul german a prezentat un nou sistem dezvoltat special pentru reciclarea asfaltului.
Noul tip de granulator, ce permite o procesare de calitate a asfaltului reciclat înainte de adăugarea în reţetele de asfalt nou, poate fi în formă mobilă pe un singur şasiu sau staţionar, oferind o capacitate de producţie de la 90 până la 200 tone pe oră. Principiul de funcţionare al utilajului cuprinde procesarea primară, banda magnetică pentru eliminarea metalelor, ciurul pentru sortarea materialului procesat, urmat de procesarea secundară.
Printre avantajele utilizării echipamentului BENNINGHOVEN pentru pregătirea materialului recuperat în vederea reciclării se numără costuri mici de operare, uzură redusă în exploatare, nivel scăzut de praf şi zgomot, dar și cel mai scăzut nivel de particule fine în materialul rezultat în urma procesării dintre toate stațiile de pe piață. Prin faptul că agregatele rămân la dimensiunile inițiale, nu sunt mărunțite, granulatorul asigură un asfalt reciclat mult mai apropiat de varianta ideală, care este ușor utilizat ulterior de către staţia de mixturi asfaltice. În plus, echipamentul poate fi utilizat şi pentru procesarea altor materiale, cum ar fi: cărămida, BCA, gresie, blocuri de sare, sticlă, ceramică sau cărbune. Sistemul multivariabil de dozare a materialului rece direct în malaxor asigură utilizarea în proporție de 50 % a materialului reciclat, cu garanţia respectării reţetei de asfalt nou prin adăugarea dinamică de materiale noi în funcţie de necesitate.
În urma succesului înregistrat de gama TOP TOWER la ultimele două ediţii ale expoziţiei internaţionale de la München, la Bauma 2013, în cadrul standului Fayat Group, producătorul italian Marini a prezentat noua generaţie de staţii de asfalt eTOWER. Gama cuprinde modelele eTOWER 2000 (150 t/h) şi eTOWER 2500 (180 t/h), în construcţia acestor noi staţii de asfalt fiind utilizate principiile care au adus succesul TOP TOWER.
Gama eTOWER poate utiliza toate sistemele moderne de reciclare. Configuraţia prezentată cuprinde două sisteme: utilizarea unui inel de reciclare sau introducerea materialelor direct în mixer prin intermediul unui elevator special. Utilizarea combinată a acestor sisteme conduce la obţinerea unei rate de reciclare de aproximativ 50%. Pentru o rată de reciclare mai mare, staţia de asfalt poate fi echipată cu un tambur de uscare suplimentar.
Modelele eTOWER au fost special proiectate pentru a putea îngloba toate descoperirile recente în termeni de producţie a asfaltului la cald, începând cu injecţia de aditivi solizi sau lichizi, spumă de bitum sau utilizarea unor cicluri specifice de introducere a materialelor. Noile stații de asfalt Marini sunt echipate cu un sistem de producere a spumei de bitum AQUABlack. Temperatura finală a asfaltului poate fi redusă cu până la 30°C mulţumită conceptului patentat Foaming Gun.
INTRAME și-a prezentat la München noul concept de stații de asfalt, care se adresează atât piețelor din Europa, dar și clienților de la nivel mondial. Noile stații de asfalt InNOVA, stații tip turn, sunt mai compacte comparativ cu variantele anterioare, fiind modulare, formate din componente care se ridică pe verticală, astfel că suprafața terenului necesar amplasării sale este mult mai mică față de o stație clasică, la fel timpii necesari procesului de fabricare a mixturii asfaltice fiind reduși, în final obținându-se un produs bine cântărit, omogen și de calitate.
Componentele modulare standardizate fac posibilă configurarea a șase modele de stații de asfalt, cu capacități cuprinse de la 120 de tone pe oră la 360 de tone pe oră, însă pot fi personalizate în funcție de dorințele clientului.
Fabricat în România
Compania Simar Industrial SRL a dezvoltat încă de la începutul anilor 2000 un parteneriat tip joint-venture cu firma ACP TITAN OVERSEAS Ldt. din Marea Britanie pentru fabricarea de echipamente dedicate producerii asfaltului. În prezent, oferta sa cuprinde utilaje de amestecare asfalt tip mobile, de sine stătătoare și fixe cu o capacitate de la 4 și până la 400 t/h.
Modelele care se adresează cel mai bine pieței românești sunt stațiile de asfalt mobile Roadmobile și Titan. Acestea au un design modular, prin urmare, ele pot fi montate, demontate și mutate întro locație diferită foarte repede. Acest lucru conduce la reducerea costurilor și a timpilor morți. Ambele modele de stații ACP TITAN sunt de sine stătătoare și nu necesită fundații de beton, astfel se elimină costurile cu fundațiile de beton costisitoare, de fiecare dată când stațiile sunt instalate. De asemenea, permit ca solul pe care au fost instalate să fie refăcut rapid și ușor atunci când stația este mutată, mediul ambiant neavând de suferit atunci când stațiile au fost mutate într-o altă locație
Proiectarea ciclului de cântărire și amestecare, împreună cu sistemele inteligente de cântărire permit o combinație corectă și consecventă a ingredientelor și asigură că cel mai scump ingredient din amestec, conținutul bitum, este de +/- 0,1% din valoarea țintă. Prin urmare, este garantat un amestec de înaltă calitate în condițiile asigurării unei economii cu costurile aferente bitumului.
Stațiile de asfalt ACP TITAN sunt dimensionate pentru a permite capacităților menționate anterior să fie ușor de realizat. Tehnologiile actualizate pentru sistemul arzător și controlul sistemului permit utilizarea de combustibil eficient, folosind uleiuri combustibile ușoare, păcură sau combustibili recuperați. Modelele Roadmobile și ACP Titan pot fi prevăzute cu echipamente de reciclare a asfaltului încorporate în proiectul inițial sau această caracteristică poate fi ușor inclusă la o dată ulterioară. Procentajul de asfalt reciclat poate fi modificat de la 5% până la 60%. Adaosul de materiale reciclate într-o instalație de asfalt ACP TITAN prevede economii de costuri prin reducerea conținutului de bitum și conținutul adăugat la amestecul inițial de agregate.
Personalul de la Simar Industrial a fost instruit pe deplin cu toate aspectele legate de stațiile ACP TITAN în cadrul atelierelor de lucru din Marea Britanie. Reciclarea asfaltului, un trend la nivel global
Într-o lume în care oamenii au devenit tot mai conștienți de impactul pe care orice acțiune îl are asupra mediului, reciclarea asfaltului este o soluție la care apelează tot mai mulți constructori. Flexibilitatea și componenta naturală a asfaltului fac ca acest material să poată fi practic îndepărtat, componentele sale separate, iar apoi reutilizat aproape la nesfârșit. Tehnicile de reciclare, care utilizează asfaltul existent pentru a produce asfalt nou, sunt disponibile pe piață de mai bine de 30 de ani, dar numai în ultimii ani au ajuns la randamente ce permit o reutilizare economică a acestuia. Chiar dacă în România nu este un procedeu des întâlnit, reciclarea asfaltului cu un randament cât mai ridicat câștigă tot mai mult teren, constructorii fiind din ce în ce mai convinși de potențialul reciclării materialului recuperat. Aceasta este o tehnică nu doar ecologică, cantitatea de reziduuri și deșeuri fiind redusă foarte mult, ci și economică, contribuind la reducerea costurilor utilizatorului.
Producătorii de stații de asfalt s-au conformat noilor cerințe și trend-uri ale pieței și au creat echipamente care pot utiliza chiar și 90% sau 100% pentru a crea un asfalt nou.
“În România, reciclarea asfaltului face primii pași. În condițiile scumpirii materiilor prime, producătorii încep să-și îndrepte atenția spre refolosirea asfaltului recuperat în urma lucrărilor de întreținere. Agregatele și bitumul deja încorporat reprezintă o sursă importantă de economii. Tehnologia propusă de Ammann este reprezentată de tamburul care poate produce atât asfalt obișnuit, cât și asfalt care integrează într-un procent de maxim 50% material reciclat. Modificarea stațiilor existente este foarte simplă, fiind necesară numai înlocuirea tamburului de uscare” declară Marius Cozma, director general Ammann Group România.
Pentru utilizarea integrală a materialului recuperat, constructorul german BENNINGHOVEN a dezvoltat o instalaţie originală de procesare a asfaltului reciclabil. Cantitatea de praf şi particule fine, rezultate în urma procesării, a fost diminuată, instalaţia putând sorta asfaltul mărunţit în funcţie de granulometria particulelor existente, fără a sparge agregatele din componență. Adăugarea asfaltului reciclabil se poate face prin mai multe procedee, rece sau încălzit. Sistemul automat de comandă al instalaţiei de producere a mixturilor asfaltice BENNINGHOVEN, are integrat un sistem dinamic de dozare al cantităţii maxime posibile de asfalt reciclat, în funcţie de reţeta de asfalt nou dorită şi de calitatea materialului reciclat, ajungându-se până la un procent de 90% de material reciclat adăugat în reţetă.
“În ultimii ani, constructorii de drumuri au observat potenţialul de a recicla materialul recuperat. Ultimele instalaţii puse în funcţiune de noi în ţară sunt pregătite să utilizeze material reciclat. În acelaşi timp putem oferi sisteme de dozare şi pentru instalaţiile existente” spune domnul Radu Paștiu, director tehnic al firmei BENNINGHOVEN România. Odată cu lansarea noii generații Marini eTOWER, Fayat Group oferă o soluție adaptată pieței din România, cu posibilitatea de reciclare a asfaltului.
“Noua generaţie eTower cuprinde staţii de asfalt de dimensiuni mici şi medii, este o generaţie de echipamente mobile, modulare, toate elementele turnului putând fi transportate într-un container. Noul design contribuie la reducerea consumului de energie cu mai mult de 10%. “Aceste noi produse cred că sunt perfecte pentru piaţa din România. eTower are o capacitate de producţie cuprinsă între 120-200 t/h şi caracteristici tehnice solicitate de clienţii din România. Este un utilaj cu caracteristici tehnice foarte bune, avem disponibile toate soluţiile şi putem furniza un echipament de bază, dar şi un produs sofisticat, utilizând tot timpul aceleaşi module. Clientul poate porni de la un utilaj simplu şi apoi poate adăuga module, în funcţie de cerinţe şi aplicaţii, fără a fi necesare modificări ale utilajului“ este de părere Claudio Merli, Area Sales Manager Marini S.p.A. Tocmai pentru a răspunde acestui nou trend, unde consumul și emisiile sunt reduse, dar productivitatea ridicată, INTRAME a implementat patru tipuri de sisteme de reciclare, atât la rece, cât și la cald.
Primul sistem presupune ca materialul reciclat să fie introdus în uscător la arderea finală sau să fie transportat la baza liftului de agregate calde, unde adiția de material reciclat este limitată la 15%. Cel de-al doilea sistem presupune ca materialul inițial cântărit să fie introdus în malaxor, gradul de reciclare fiind de 25-30%. Pentru cel de-al treilea sistem materialul este încălzit separat în uscător, înainte de a fi cântărit, și introdus în malaxor, operațiune care implică o reciclare în proporție de 40-50%. Cel de-al patrulea sistem permite o reciclare de peste 40 – 50 % și implică existența unui uscător paralel, în care materialul de reciclat este încălzit înainte de a fi cântărit și introdus în malaxor.