Una dintre cele mai mari companii de construcții din lume, Grupul FCC (Fomento de Construcciones y Contratas), ocupă locul 14 în topul International pentru anul 2012 al celor mai mari grupuri de specialitate.
Specialiștii grupului sunt prezenți și în România de aproape 10 ani, compania realizând în această perioadă o serie de proiecte complexe în țara noastră. FCC Construcción S.A. este unul dintre participanții activi la dezvoltarea infrastructurii de transport din România prin reabilitarea a 5 tronsoane de drumuri naționale în lungime de aproape 200 km, construirea a 2 tronsoane de autostrăzi ce însumează 55 km, dar și 2 variante ocolitoare a unor aglomerări urbane, de peste 22 km lungime.
Pentru București, FCC Construcción S.A a realizat deja o lucrare cu caracter emblematic, Pasajul Basarab, care include construcția unui pod hobanat ce supratraversează liniile de cale ferată, cu o lungime de 365 m și fiind sprijinit de 2 stâlpi a 80 m înălțime fiecare și un pod arc peste râul Dâmbovița.
O altă lucrare de mare interes pentru România, derulată în colaborare cu guvernului Bulgariei este și construcția podului peste Dunăre ce leagă orașele Calafat și Vidin, inaugurată în luna iunie a acestui an. Această lucrare strategică pentru ambele țări oferă o deschidere substanțială a rețelei româno-bulgare de transport, realizându- se astfel alinierea acesteia cu Rețeaua Europeană de Transport.
Doamna Cristina Pârvu, Manager Comercial al grupului FCC Construcción S.A, crede într-o puternică piață a construcțiilor în țara noastră, una cu tradiție în acest sector de activitate. Din acest motiv, FCC Construcción S.A. „colaborează în toate proiectele desfășurate în România cu companii românești în calitate de subcontractori pentru diverse tipuri de lucrări, creând astfel mai multe locuri de muncă, permițând dezvoltarea acestora și creșterea economiei locale. De asemenea, în acest fel împărtășim cunoștințele și vasta noastră experiență și companiilor românești, acestea putând în viitor să execute în mod independent lucrări de anvergură“. Am profitat de prezența domniei sale la evenimentul Railway Investment Summit, desfășurat la București pe 8 și 9 octombrie, pentru a-i adresa câteva întrebări și pentru a afla cum se vede viitorul din perspectiva uneia dintre cele mai mari companii de construcții care activează în România. În plus, în cadrul evenimentului am luat parte la o vizită de lucru pe unul din șantierele companiei, Magistrala 5 de metrou.
Utilaje&Construcții: Ce proiecte importante sunt derulate în prezent de către FCC Construcción S.A. în România?
Cristina Pârvu: În prezent, pe piața din România, FCC Construcción S.A. este implicată în execuția a două contracte majore de reabilitare şi modernizare a transportului feroviar pentru linia Brașov – Simeria, secţiunile de cale ferată Sighișoara – Atel (28,26 km) și Atel – Micăsasa (29,6 km), ambele făcând parte din proiectul de modernizare a Coridorul IV Pan European pentru adaptare la o viteză de 160 km/h și de asemenea, în construirea noii magistrale de metrou – Linia 5 Metrou București, ce implică execuția a 9 stații unite prin 2 tuneluri paralele și un al treilea tunel de conexiune cu Magistrala 1 în statia Eroilor, realizate prin folosirea unei tehnologii inovative in Romania, excavația cu TBM (Tunnel Boring Machine). De curând pe 25 septembrie 2013, în prezența premierului României și a ministrului transporturilor, a fost pus în funcțiune primul dintre cele două TBM-uri aduse la București, acestea având sarcina de a săpa tunelurile pentru noua linie de metrou a capitalei – Magistrala 5.
U&C: Tehnologia utilizată la săparea tunelurilor de metrou este cu totul diferită de cea folosită în anul 1980 pentru realizarea primelor tronsoane în București. Ce ne puteți spune despre utilajele TMB ce vor realiza efectiv săpătura tunelului?
C.P.: Cu siguranță că față de anii ’80 tehnologia utilizată este diferită, varianta aleasă de specialiștii grupului prezentând avantaje în ceea ce privește siguranța execuției atât în subteran cât și ca incidență cu suprafața, acuratețea tunelului executat și nu în ultimul rând eficiența. Tehnologia actuală se bazează pe sprijinirea în front cu materialul excavat (EPBMEarth Pressure Balance), scutul TBM cu tehnologia aferentă poate atinge rate mari de înaintare și se pretează terenului existent în București. Un alt mare avantaj este că între stații nu se execută foraje de epuismente ca în anii 80, ceea ce ar fi implicat consum mare de resurse. Ca și caracteristici, lungimea scutului back-up și multicar este de aproximativ 100 m, presiunea de lucru fiind de 4 bar. Pistonul principal este compus din 16 cilindri, cursa este de 2.200 mm, forța de împingere poate ajunge până la 350 bar și 42.575 KN, greutate scutului singur fiind în jur de 240 tone.
Practic, TBM – EPB este o uzină în mișcare, fiind echipată cu instalații precum: instalația de manipulat bolțari, instalație de injectat material de condiționare teren și injectie bicomponent, instalații de lubrifiere, transformator, sistem de transport pământ excavat, sistem de ventilație etc.
U&C: Din experiența acumulată pe piața construcțiilor din România, considerați că extinderea rețelei de metrou până la aeroportul din Otopeni este un proiect realizabil din punct de vedere tehnic?
C.P.: O conexiune cu Aeroportul Otopeni ar fi o mare investiție pentru România. Cu toții știm că majoritatea capitalelor europene și nu numai, se bucură astăzi de o conexiune feroviară cu aeroportul, care permite călătorului evitarea riscului de blocaj în traficul de suprafață. Bucureștiul este o capitală europeană dar, încă mai are nevoie de timp pentru a se alinia standardelor marilor capitale vestice.
Dezvoltarea rețelelor de transport public reprezintă un obiectiv esențial pentru orice țară și cu atât mai mult pentru România, unde gradul de ocupare al transportului public este cel mai ridicat din Europa. Cu toate acestea, în epoca actuală, un proiect de conexiune a capitalei cu Aeroportul Otopeni poate fi considerat prematur datorită lipsei fondurilor, dar sunt convinsă că în viitor acest proiect se va transforma în realitate și, în calitate de constructori, sperăm să participăm la realizarea lui.
U&C: În condițiile unei scăderi continue a investițiilor naționale în construcții, rămâne România o piață atractivă pentru FCC Construcción S .A.?
C.P.: Posibil că similitudinea culturală dintre cele două țări (România și Spania) a favorizat această colaborare de lungă durată, în zilele noastre o colaborare pe termen lung ar trebui sa fie un criteriu de valoare. Totodată, consider că România ar trebui să țină cont de clasa constructorilor de pe piață pentru a îmbunătăți climatul de investiții în România și de asemenea este nevoie de o revizuire drastică a legislației achizițiilor publice astfel încât să se poată evita pe de o parte atribuirea contractelor la prețuri de dumping, departe de realitate și pe de altă parte, contestațiile interminabile ce împiedică implementarea acestora.
U&C: FCC Construcción S.A. este o societate cu prezență la nivel global, cum se vede piața construcțiilor din România comparativ cu alte piețe din estul și centrul Europei? Poate fi considerată una importantă? Comparativ cu țări precum Ungaria, Polonia, Bulgaria, Serbia, cum arată România din acest punct de vedere?
C.P.: FCC Construcción S.A. este o societate prezentă în 54 de ţări din întreaga lume şi peste 70% din veniturile sale provin din afara Spaniei (în special Europa, America Latină și Orientul Mijlociu). România are o mulțime de proiecte nde infrastructură, problema este că trebuie obținută finanțarea acestora. Autoritățile române trebuie să găsească soluții financiare pentru realizarea infrastructurii de care România are atâta nevoie. Investițiile în infrastructură nu fac altceva decât să îmbunătățească economia, să creeze locuri de muncă și să ușureze viața cetățenilor. Ba mai mult, într-o țară atât de frumoasă natural, având o infrastructură de transport corespunzătoare, am putea dezvolta foarte mult și turismul… este păcat să ținem ascunse atâtea frumuseți naturale pe care țara noastră le deține.
U&C: Referitor la Resursele Umane, Compania lucrează cu personal local sau preferă expatrierea personalului propiu?
C.P: În cei 9 ani pe piața din România, compania a demonstrat încă de la început un interes major în angajarea personalului local în toate proiectele dezvoltate, încercând să angajeze cât mai puțin personal expatriat, și, la fel ca și în cazul subcontractorilor, echipele de personal au fost relocate de pe un contract pe altul, în funcție de disponibilitățile geografice ale fiecărei persoane. FCC Construcción S.A. promovează asumarea responsabilității pentru personalul de bună calitate din cadrul companiei, asigurând pe cât este posibil, continuitatea în companie cât și dezvoltarea profesională a angajaților săi.
U&C: Verificarea calității lucrărilor după fiecare etapă a unei construcții este o procedură foarte importantă, FCC Construcción S.A. are implementate norme interne pe care le folosește la nivel internațional sau utilizează societăți specializate în realizarea acestui proces?
C.P: Avem un Manual de Management al Calităţii propriu al FCC Construcción S.A., care stabileşte principalele linii directoare pentru Sistemul de Management şi Sustenabilitate, manual completat prin elaborarea de Proceduri Generale de Sistem care reglementează activităţile de bază. Atât acest Manual de Management al Calității cât şi Procedurile Generale de Sistem sunt obligatorii pentru fiecare membru al personalului FCC Construcción S.A., prin urmare, fiecare nivel al companiei se implică activ în urmărirea lor, în scopul realizării obiectivelor conform standardelor internaționale de calitate.
Managerul de Calitate din cadrul FCC Construcción S.A., fiind angajat român, a participat și absolvit cursuri interne de Management al Calității pentru a duce la îndeplinire acţiunile necesare implementării în mod corespunzător şi permanent a Sistemul de Management al Calității companiei, pentru fiecare contract în parte.
U&C: Care sunt perspectivele anului 2014 pentru FCC Construcción S.A.?
C.P.: Pentru viitor dorim să ne diversificăm activitatea pe piața din România, angajându-ne și în alte tipuri de activități precum lucrări aeroportuare, lucrări civile, lucrări hidraulice etc. Noi construim drumuri, căi ferate, metrouri, baraje, canale, stații de epurare și alte tipurile de lucrări hidraulice ce conduc la o mai bună utilizare a apei și îmbunătățirea vieții. Cu alte cuvinte, FCC Construcción S.A. este aici pentru orice fel de lucrări de construcții de care România are nevoie.