Pe o piaţă ultra-specializată cum este cea a transporturilor agabaritice, o industrie cu o valoare de aproximativ 150 de milioane de euro și unde activează puţin peste 50 de companii, Elna Trading este un nume care se face remarcat în primul rând prin serviciile complexe și standardele înalte de calitate.
Compania operează pe piaţa transporturilor rutiere de marfă încă din 1997, iar din 2003 operează cu preponderenţă pe segmentul transporturilor agabaritice. Din 2008, Elna Trading este un client fidel al brandului Faymonville și al CTE Trailers, distribuitorul exclusiv în România al acestei mărci.
Am stat de vorbă cu domnul Virgil Marin, asociat şi director general la Elna Trading pentru a afla povestea companiei, care a făcut și obiectul unui studiu MBA la Viena în 2013, dar și despre alegerea mărcii Faymonville pentru a echipa flota proprie cu echipamente competitive, care să răspundă cerinţelor pieţei și nevoilor mereu în schimbare ale clienţilor.
O filosofie de business originală
Pornind de la principiul de business potrivit căruia pentru a evolua, datoria unei companii mici este să se reinventeze periodic, să acceseze noi nișe și domenii, Elna Trading a trecut prin mai multe etape de dezvoltare de-a lungul istoriei sale. Compania a fost înfiinţată în 1997 și și-a desfășurat activitatea ca și operator conex al activităţii de transport rutier pentru grupaje și încărcături complete de marfă. Din 2003 transporturile cu mase și gabarite depășite reprezintă preponderent activitatea companiei.
Deviza „Seriozitate, competenţă și punctualitate” este susţinută în practică de experienţa în management și abilităţi tehnice de a oferi soluţii inovatoare care răspund cerinţelor clienţilor, o echipă profesionistă cu abilităţi de relaţionare și cunoașterea fluentă a limbilor străine, o atitudine proactivă în faţa situaţiilor imprevizibile și orientarea către client și nevoilor acestuia.
De la vehicule comerciale ușoare de 3,5 tone la camioane cu prelată de 80-100 mc și 22 tone, compania furnizează soluţii complete și complexe pentru orice proiect din domeniul transporturilor în varii sectoare industriale: energie verde, transporturi de utilaje agricole și de construcţii sau transporturi militare, nișă pe care Elna Trading este deosebit de activă:
„Suntem principalii furnizori de servicii de transport pentru Europa de Est, România, Bulgaria, Kosovo, Grecia, pe echipament militar, ceea ce înseamnă transport de tehnologie din Europa de Vest către Europa de Est şi invers, de la bazele Mihail Kogălniceanu, Câmpia Turzii și Deveselu către bazele militare din Germania, Luxemburg, Olanda, Anglia și Spania. Am reușit să accesăm acest segment al transporturilor militare prin intermediul unui parteneriat din Germania, o companie de transport foarte puternică în Europa, care are drept de licitaţie în acest domeniu. Transporturile comerciale reprezintă doar o mică parte din activitatea noastră”, explică Virgil Marin, general manager Elna Trading.
Compania oferă servicii complete point to point, dar și servicii intermodale pentru transporturi agabaritice, inclusiv servicii de management de proiect, servicii de încărcare/descărcare, depozitare, transbordare și manipulare.
Activitatea de transport agabaritic se realizează cu platforme speciale extensibile sau dublu extensibile, joase (low bed) sau normale (megatrailer) cu o capacitate de până la 70 de tone. Echipamentele Faymonville sunt majoritare în parcul companiei. În cadrul Elna Trading a fost creată o unitate specializată în asamblarea, dezasamblarea și mișcarea pe orizontală pentru proiecte care la prima vedere par imposibile.
De ce Faymonville?
Anul 2008 a reprezentat un moment cheie pentru piaţa de transporturi agabaritice și speciale în România, dar și pentru Elna Trading.
„În anul 2008 eram deja în UE, și investitorii importanţi din agricultură, energie verde sau construcţii, începuseră să apară. Aceștia trebuiau să-și aducă echipamentele din Vest în România. Am simţit un curent favorabil pentru afacere și am investit în flota destinată transporturilor agabaritice. În acel moment, flota de echipamente pentru astfel de transporturi în România era veche și necompetitivă, iar foarte mulţi dintre transportatorii existenţi atunci pe piaţă investiseră în trailere mari, cu 5 axe, 8 axe, care acum nu mai folosesc la foarte multe pentru că era pieselor mari, de 70-80 de tone a apus, deoarece industria noastră grea este la pământ. Acum piaţa cere utilaje versatile, cu o tară proprie mică și care se pot adapta la tot felul de aplicaţii și piese”.
Astfel, pentru a răspunde cerinţelor pieţei și pentru a respecta promisiunea de calitate făcută partenerilor, Virgil Marin a ales Faymonville pentru flota sa de trailere, care în prezent numără şapte unităţi și se va mări în cursul acestui an cu încă două unităţi.
Un alt atu al producătorului belgian în faţa competitorilor săi este reprezentată de activitatea de aftersales, Faymonville fiind prezent în toată Europa printr-o reţea extinsă de centre de service: „Dacă o mașină are o problemă și nu există un service în apropiere, cei de la Faymonville găsesc totdeauna o soluţie. Este foarte important ca atunci când pui mâna pe telefon și ai o problemă la capătul celălalt să fie cineva care să te înţeleagă și să te ajute”.
De asemenea, în construcţia unui business inteligent nu este de neglijat nici valoarea de revânzare a echipamentelor achiziţionate. „Noi reînnoim flota odată la patru ani. Banii obţinuţi din revânzare se constituie avans pentru o flotă nouă și ne menţinem astfel standardul înalt de calitate. Faymonville nu este un produs ieftin, dar merită toţi banii și în plus are o valoare de revânzare foarte mare. Aici este diferenţa între un Logan și un Mercedes, preţul de revânzare”.
„Faymonville este un brand care îmi place. Sunt curios din fire și îmi plac lucrurile făcute in house, iar la Faymonville întâlnești ceva ce nu se regăsește la ceilalţi producători, și anume o transparenţă în ceea ce privește producţia, de la design și proiectare, tehnologia de producţie sau materiile prime folosite”, spune Virgil Marin, director general Elna Trading.
La toate acestea se adaugă relaţia apropiată pe care fondatorul Elna Trading o are cu întreaga echipă a distribuitorului autorizat în România al mărcilor Faymonville și Krone, societatea CTE Trailers, bazată pe opt ani de colaborare și pe suportul eficient al membrilor echipei de service și vânzări.