Gigantii SoselelorInformaţii la ziNewsOnline

Volvo FMX – Viitorul este deja aici

Producătorul Volvo Trucks a făcut la începutul acestui an un prim pas în a aduce tehnologia viitorului mai aproape de clienţii săi. Timp de aproape doi ani, gigantul va testa primul vehicul autonom, un camion Volvo FMX care se va conduce singur, fără șofer, în interiorul minei Boliden Kristineberg, din Suedia.

Scopul este unul foarte bine determinat, și anume acela de a afla cu mare exactitate modul în care această tehnologie atât de avansată poate ajuta la creșterea nivelelor de siguranţă și de productivitate ale unui camion, în timpul lucrului ce se va desfășura în zone georgrafice delimitate precis.

Imediat după demararea ineditului proiect, interesul potenţialilor clienţi nu a întârziat să apară. Motivul este unul simplu de intuit: noul vehicul este considerat extrem de eficient și de productiv, deci foarte profitabil, în special dacă va fi folosit, așa cum specifică producătorul, în medii bine controlate unde gradul de repetitivitate al deplasării pe anumite trasee fixe este foarte mare, respectiv mine sau porturi.

Provocarea supremă: lucrul în subteran

Demararea testelor la 1.000 de metri sub pământ cu primul camion autonom Volvo FMX în toamna aceasta este doar un prim pas pe care îl face Volvo. Alte trei camioane dotate cu aceeași tehnologie inovativă vor fi puse la lucru de specialiștii Volvo în aceeași locaţie dificilă din Suedia, unde vor lucra împreună pentru a demonstra utilitate sistemului.

Deși vor arăta ca niște vehicule de serie, noile camioane autonome Volvo FMX vor fi dotate, pe lângă componentele standard, cu tehnologii avansate, cum ar fi un un sistem pe bază de senzori cu sisteme de măsurare laser care vor funcţiona precum un radar. Acesta va monitoriza geometria minei și va genera apoi o hartă a traseului care va trebui urmat de către vehicul. Informaţiile colectate vor fi utilizate ulterior pentru a determina, tot în mod automat, direcţia, viteza și treptele de viteză de lucru pentru un consum minim. La fiecare deplasare nouă, senzorii vor scana permanent zona din jurul camionului optimizând atât traseul, cât și modul de lucru al mașinii.

Logistică îmbunătăţită, productivitate mărită

Tehnologia utilizată la camioanele autonome face posibilă optimizarea logisticii în interiorul minei, într-un mod total diferit decât cel din prezent. Camioanele pot opera continuu, și, datorită unei rute planificate foarte exact și a vitezei constante, factorul de congestie este practic anulat, făcând posibil eliminarea timpilor de încărcare și descărcare. În timpul operaţiunilor de explodare din mină, șoferii sunt nevoiţi, de regulă, să aștepte până când galeria este ventilată înainte ca minereul să poată fi încărcat, însă cu camioanele autonome, aceste restricţii nu mai există. Acest lucru înseamnă că fiecare camion poate fi utilizat mult mai eficient și poate îndeplini mai multe operaţiuni pe tura de lucru. Astfel, camioanele devin o parte integrantă a întregului sistem de producţiei a minei. Toate aceste beneficii sunt completate de un consum de combustibil mai mic și de un nivel redus de uzură și de defecţiuni.

Siguranţa este vitală

Atunci când au conceput primul camion autonom, specialiștii Volvo Trucks s-au asigurat că acesta este la fel de sigur precum un camion cu șofer. Pentru ca vehiculul să respecte această regulă esenţială, aceștia au implementat un sistem care oprește automat vehiculul, în cazul în care un obstacol apare în apropiere, centrul de management al transportului fiind alertat imediat. Doi dintre cei șase senzori incluși în sistem monitorizează aceeași parte a camionului, la exteriorul său. În plus, în cazul în care apare un mesaj de eroare din partea sistemelor automate ale camionului, aceasta este eliminată de la distanţă de către centrul de management al transportului.

Camioane cu adevărat autonome

Volvo Trucks derulează în prezent mai multe proiecte de cercetare care au ca scop dezvoltarea de camioane capabile să se conducă singure. Toate acestea includ nenumărate teste dure ce se desfășoară în mod repetat, iar rezultatele nu au întârziat să apară: implementarea sistemelor în camioanele Volvo disponibile astăzi pe piaţă, cum ar fi controlul adaptiv al vitezei de croazieră (ACC).

Dezvoltarea rapidă și continuă a tehnologiei va aduce pe piaţă noi generaţii de camioane cu sisteme electronice evoluate, care vor oferi nu numai informaţii importante șoferului, dar vor face activitatea zilnică a acestuia mai simplă și cu mult mai sigură. Experţii Volvo Trucks estimează că în curând vehiculele autonome vor juca un rol important în cadrul operaţiunilor miniere, de exemplu, dar în cazul transportului de mărfuri pe drumuri publice, șoferul va avea în continuare un rol determinant în conducerea mașinii.

Articole similare

1 din 934