Tehnologiile moderne pentru producerea asfaltului presupun în primul rând reutilizarea asfaltului recuperat, un element cheie în lupta pentru utilizarea eficientă a resurselor. Aceste tehnologii permit obţinerea unor economii importante în procesul de producţie și o protecţie foarte bună a mediului ambient.
Grupul AMMANN, considerat un lider mondial în domeniul producerii staţiilor de asfalt şi a mașinilor pentru construcţia drumurilor este recunoscut ca un promotor al tehnologiilor de înaltă eficienţă destinate utilizării asfaltului recuperat. În România, staţiile de asfalt AMMANN se bucură de o apreciere unanimă din partea utilizatorilor, importatorul unic al acestora, compania Valentino Prodex, înfiinţată în anul 1993, fiind recunoscută prin profesionalismul specialiștilor săi.
Materiile prime sunt limitate, și din acest motiv preţul lor este în continuare creștere. De asemenea, reducerea emisiilor de bioxid de carbon reprezintă un angajament al fiecărei ţări din cadrul UE. Datorită acestor motive, constructorii de drumuri trebuie să îndeplinească două cerinţe de bază: o mobilitate extraordinară și protejarea mediului natural din jurul șantierului.
Tehnologiile moderne dezvoltate de către unul dintre cei mai mari producători de utilaje și echipamente pentru producerea și așternerea asfaltului, grupul AMMANN, permit ca o fabrică de asfalt ce utilizează asfalt reciclat să utilizeze cu 40% mai puţine resurse naturale și să elimine în mediu cu 40% mai puţin bioxid de carbon.
Asfaltul reciclat – eficient, dar numai cu tehnologia adecvată
Asfaltul este format din două tipuri de componente: agregatele minerale, de diferite granulometrii și calităţi, necesare pentru a asigura portanţa asfaltului, și bitumul, un liant cu rolul de a asigura flexibilitatea mecanică și termică.
Dar pentru a obţine un asfalt de calitate este necesar să se obţină o bună aderenţă între agregatele minerale și liant, adică bitum. Pentru a obţine această calitate superioară, agregatele trebuie să fie uscate și încălzite la temperatura de proces. Acest lucru se face într-un tambur rotativ, la nivelul solului, echipat cu un arzător.
Procesul de uscare și încălzirea a materiei prime este cel mai mare consumator de energie. Ţinând cont că randamentul optim este undeva între 120 și 320 de tone pe oră, este necesar un consum de 850 până la 2.800 kg de combustibil pe oră (sau orice alt combustibil echivalent). Tehnologia modernă de uscare utilizată de către AMMANN, combinată cu un control total și simplu al procesului oferă siguranţa că această cantitate mare de energie este utilizată în mod eficient și cu un impact minim asupra mediului. În caz contrar, dacă staţia de asfalt are un randament redus, arderea acestei cantităţi mari de combustibil duce nu numai la costuri foarte mari de producţie, dar și la un impact catastrofal asupra mediului ambiant.
De departe cele mai mari economii de costuri de producţie și cele mai reduse emisii indirecte de bioxid de carbon sunt cele realizate prin utilizarea asfaltului reciclat. Agregatele obţinute din mărunţirea asfaltului recuperat au în general un grad redus de îmbătrânire, acest proces natural putând fi compensat prin utilizarea unor cantităţi reduse de bitum proaspăt. Astfel, este suficientă utilizarea unui procent foarte mic de bitum proaspăt pentru a obţine un asfalt de calitate. În concluzie, costurile sunt serios reduse, inclusiv cele cu agregatele minerale, iar procentul de bioxid de carbon emanat în aer este redus de câteva ori.Utilizarea unui al doilea tambur rotativ la nivelul superior al instalaţiei pentru reîncălzirea asfaltului recuperat și transferarea sa direct la malaxor reprezintă o invenţie a grupului AMMANN ce este utilizată de mai bine de 20 de ani, în prezent aproape toate staţiile de asfalt utilizând acestă tehnologie.
Staţii de asfalt cu flux discontinuu (în șarje)
Creșterea gradului de utilizare al asfaltului recuperat este o necesitate în prezent. În calitate de lider al pieţei producătorilor de staţii de asfalt, AMMANN oferă soluţii specifice fiecărei aplicaţii, asigurând totdeauna cea mai bună calitate cu costuri minime de producţie:
Sistem de alimentare cu material reciclat la cald în procent de până la 60%, prin utilizarea sistemelor de uscare paralele
Alimentare cu material reciclat direct în sistemul de amestecare
Alimentare în funcţie de necesităţi, direct în tamburul de uscare.
Avantajele sistemului
reducere importantă a costurilor de producţie datorită utilizării unei cantităţi reduse de bitum, agregate minerale și a costurilor reduse de transport
nu sunt necesare spaţii de stocare mari, scumpe
nivel redus de bioxid de carbon eliminat în atmosferă.
Condiţii necesare pentru a utiliza asfalt reciclat
Existenţa unor cantităţi suficiente de material recuperat din decopertarea drumurilor
Pregătirea corespunzătoare a materialelor reciclate (mărunţire, sortare, omogenizare)
Dimensiunile materialului recuperat și mărunţit trebuie să se încadreze între 0 și 32 mm.
Către utilizarea 100% a asfaltului recuperat
Ammann are ca obiectiv creșterea gradului de utilizare a asfaltului recuperat de la un maxim de 60%, cât este posibil în prezent cu tehnologiile actuale, până la 100%. Acest lucru este posibil deoarece există din ce în ce mai mult asfalt recuperat pe piaţă, în condiţiile unor normative la nivel european din ce în ce mai dure în ceea ce privește limitarea poluării și a creșterii continue a preţului resurselor naturale utilizate în producera asfaltului, deci există premizele unei cereri crescute de staţii de înalt randament care să utilizeze asfalt recuperat.