Gigantii SoselelorInformaţii la ziNewsOnline

România, pe harta MAN Roadshow 2016

Pentru iubitorii camioanelor marca MAN, Crăciunul a venit mult mai devreme anul acesta. Mai exact, la sfârşit de noiembrie, când încă nici măcar copiii nu se gândeau la cadourile pe care le vor primi. 13 camioane noi-nouţe, abia ieşite de pe porţile fabricii, au putut fi admirate şi testate în România, la Timişoara şi pe circuitul MotorPark Adâncata, de lângă Bucureşti. De altfel, România a fost singura ţară din Europa de Sud-Est în care noua flotă MAN, lansată anul acesta la expoziţia internaţională IAA, o manifestare care se desfăşoară în Germania încă din 1897 şi care atrage de fiecare dată sute de expozanţi şi mii de vizitatori, a putut fi văzută și chiar testată.

MAN Roadshow 2016, aşa cum a fost numit acest tur de forţă, a mai trecut prin ţări ca Spania, Austria, Cehia, Ungaria şi, evident, Germania. „Am dorit să le prezentăm clienţilor noştri noile camioane de îndată ce ele au fost lansate pentru că România reprezintă un punct important de pe harta transportatorilor europeni. Clienţii le-au putut vedea imediat ce au ieşit de pe linia de producţie şi s-au putut convinge repede despre calitatea şi performanţa produselor noastre”, ne-a declarat Stelian Criţ, Sales Manager la MHS Truck & Bus, importatorul general MAN în România.

Chiar dacă pot fi configurate în sute de moduri, transport internaţional, transport agabaritic, autobasculantă, transport buşteni, automacara, maşină de pompieri etc., camioanele MAN au în comun „inima”. Noile motoare dezvoltate de către constructorul german respect normele Euro 6, fiind, deci, prietenoase cu mediul. În plus, noile tehnologii folosite în construcţia lor au dus la reducerea consumului de carburant, deşi puterea a crescut. În special în sectorul transportului internaţional, consumul este un factor decisiv în succesul unei afaceri, aşa că fiecare litru de motorină în plus sau în minus contează. Noile motoare MAN TGX „storc” maximul de putere din fiecare picătură de carburant. Este vorba despre trei motorizări în şase cilindri Common-Rail, cu puteri cuprinse între 360 şi 640 CP. Cel mai mic dintre ele, D20, oferă 360 CP, în timp ce propulsorul D26 poate avea între 420 şi 500 CP. Cel mai puternic motor MAN este D38, care, la rândul lui, poate fi configurat în trei versiuni: de 540, 560 sau 640 CP. Graţie materialelor folosite şi îmbunătăţirii sistemelor de răcire şi de evacuare, inginerii MAN au reuşit performanţa de a creşte puterea cu 20 CP şi cuplul cu 200 Nm, în comparaţie cu motoarele din generaţia precedentă. Asta în timp ce consumul este mai mic cu 1,5-2 litri la fiecare sută de kilometri!

Eficienţa germană funcţionează la fel de bine în orice condiţii

„MAN TGX EfficientLine 3! Este un nume aparent complex, mai ales pentru cei care nu au avut prea mult de-a face cu lumea camioanelor, dar este un nume perfect pentru ceea ce vrea să transmită: eficienţă! Şi MAN asta oferă, un produs premium, care te ajută în afacerea ta. Cum? În primul rând, prin fiabilitate. Pentru al patrulea an la rând, TUV Germania a declarat camioanele MAN ca fiind cele mai fiabile de pe piaţă. Au cea mai mică rată de respingere la inspecţiile tehnice periodice, printre altele. În plus, au cel mai mic cost de operare de pe piaţă (TCO), deci proprietarul unui astfel de camion va cheltui mai puţin pe carburant, banii economisiţi astfel putând fi folosiţi altfel, pentru investiţii, de exemplu. Să facem un calcul rapid… La un singur camion, care parcurge, să spunem, 12.000 de kilometri într-o lună, cu un consum de carburant mai mic cu doi litri la fiecare sută de kilometri, avem 240 de litri de motorină economisiţi. Asta înseamnă 1.200 de lei rămaşi în conturile tale. Poate că nu sună cine ştie ce, dar dacă ai o flotă de 10, 20, 30 de camioane… În plus, la noile motoare EfficientLine 3, intervalul de service creşte de la 90.000 de kilometri, la 140.000, iar filtrul de particule se curăţă la un interval de 850.000 de kilometri. Aşadar, din nou, bani mai puţini cheltuiţi pentru operarea unui camion. Un alt mare avantaj al camioanelor MAN este valoarea mare la revânzare. Toate aceste elemente înseamnă, într-un cuvânt, eficienţă!”, ne-a mai spus Stelian Criţ, Sale Manager la MHS Truck & Bus, importatorul general MAN în România.

De departe, vedeta de pe circuitul de la Adâncata a fost MAN TGX PerformanceLine, o ediţie limitată de 100 de unităţi. O ediţie care reuneşte tot ce este mai bun la camioanele MAN, atât la interior, cât şi la exterior. Să începem cu exteriorul… Vopsit într-un albastru perlat, camionul îţi atrage privirea încă de la distanţă, iar contrastul cu grila radiatorului şi oglinzile laterale vopsite gri antracit te fac să nu îţi mai iei ochii de la el. În plus, elementele de crom, proiectoarele şi parasolarul negru desăvârşesc aspectul elegant al camionului. N-am rezistat tentaţiei şi am urcat la volan. Până să ajung să plec de pe loc însă, am fost uimit de interiorul cabinei. De îndată ce m-am aşezat pe scaunul pe pernă de aer şi cu ventilaţie, mi-am dat seama că vorbim despre un produs premium. Iar când am atins bordul realizat din materiale moi şi fine, precum şi volanul din piele, m-am „îndrăgostit” definitiv. Plus că am realizat că maşina visurilor mele pe care să o conduc zilnic şi care aș sori să fie în primul rând confortabilă… ar trebui să fie un camion! Sau ar trebui să îmi redefinesc semnificaţia cuvântului confort, nu ştiu… M-a „trezit” din contemplare reprezentantul MAN, care se afla pe scaunul din dreapta: „Vă place, nu? Aţi mai condus un camion?”, mă întreabă el. „Da, dar nu ca acesta. Deci, nu! Sper să mă descurc…”, îi răspund uşor temător. „Nu aveţi de ce să vă faceţi griji, haideţi, porniţi motorul, ţineţi piciorul pe frână…” Şi asta am făcut. L-am pornit. Sincer, n-am simţit nimic… Mă aşteptam să tremure la pornire, să se audă zgomotul în cabină… Nimic! „Haideţi, treceţi în D şi plecăm!”. M-am uitat în dreapta scaunului meu, acolo era un mic buton… N, D, D1. L-am pus în D, obişnuit fiind cu maşinile care au transmisie automată, şi am pornit încet, fără să calc acceleraţia. De altfel, acest model MAN TGX PerformanceLine este echipat cu un motor D38, de 640 de cai putere, care oferă un cuplu de 3.000 Nm încă de la 900 de rotaţii pe minut. Temător, am intrat pe circuit şi am început să accelerez uşor. N-a durat mult, căci se apropia prima curbă, care era destul de strânsă. Eram atât de sus şi ştiam că ne putem răsturna mult mai uşor decât cu o maşină mică, aşa că am frânat. „Nu vă temeţi, camionul ăsta poate mult mai mult de atât. Aveţi încredere în el!”, îmi spunea vocea din dreapta. Am luat virajul destul de tare (sau aşa mi s-a părut mie, cine avea timp să se uite în bord la vitezometru?!) şi… nimic! Nu s-a înclinat, n-a „fugit” spatele, nu s-au aprins beculeţe prin bord, nici vocea din dreapta nu spunea ceva.

„A fost bine sau am intrat prea tare?”, caut eu o confirmare. „Aţi intrat încet, foarte prudent. Se putea şi mai repede. Haideţi, ieşim din viraj, acceleraţi, eventual urmăriţi led-urile verzi din bord care vă spun cât de eficient conduceţi…”, primesc răspuns. Am călcat acceleraţia mai tare. Iar asta s-a simţit instantaneu. 640 CP, combinaţi cu o cutie automată cu 12 trepte(plus multiple programe gândite pentru diverse aplicaţii)… uau! Camionul accelera liniar, fără cea mai mică pauză, şi îmi împingea spatele în scaun. Am apucat să îmi arunc repede un ochi în bord, cât să văd viteza şi leuţul de pe volanul îmbrăcat în piele: 80 de kilometri pe oră! Şi aş fi mers şi mai tare, dacă n-ar fi urmat o curbă… „Ei, ce ziceţi? Trage bine?”, mă întreabă omul de la MAN. „Vă răspund imediat, staţi să îi mai dau puţin…”, răspund eu cu un mare rânjet pe faţă. La finalul turei, „îngerul” din dreapta îmi spune: „Aţi văzut? Se conduce exact ca un autoturism. Aţi simţit vreo diferenţă, în afară de gabaritul maşinii?”. „Da, parcă maşina mea nu schimbă treptele atât de lin, parcă se înclină mai mult în curbe, parcă n-are scaune atât de comode, nici volanul nu se simte atât de plăcut, bordul e cam sărăcăcios…”, îi răspundeam în gând. Dar nu i-am spus asta, i-am zis doar „Nu!”. Am coborât din cabină, deşi e un cuvânt care sună atât de sărăcăcios, şi m-am gândit să îi întreb şi pe alţii ce părere au.

„Ce m-a uimit pe mine este că se conduce ca o maşină mică. Este extrem de manevrabil, mi-a dat o senzaţie de siguranţă. Cu aceste impresii am rămas după cele trei tururi făcute pe pistă. Am mers cu cisterna şi m-am simţit ca într-un autoturism. A fost foarte uşor să găsesc comenzile, e intuitiv totul. Mai ai şi ecranul mare de 5 sau 7 inchi, care îţi dă toate informaţiile de care ai nevoie. O astfel de maşină îţi face viaţa mai uşoară, asta e clar! În plus, se vede stilul nemţesc, simplu şi eficient”, ne-a mărturisit Liviu Şonea, directorul general al companiei Foerch România. Dar gândurile mele zburaseră deja în altă parte… „Trei tururi???”. Aşa că m-am întors în parcare şi am pornit într-un alt drive-test, de data aceasta cu o maşină de pompieri MAN.

Am terminat tura, am plecat acasă, s-a întunecat şi tot cu zâmbetul acela fericit eram pe faţă… De fapt, îl mai am şi acum…

Articole similare

1 din 934