SaMoTer se anunţă ca fiind cea mai mare expoziţie a pieţei utilajelor pentru construcţii din Europa în anul 2017, și deși va avea loc în luna februarie a anului viitor, avanpremiera acestui eveniment a avut loc la Verona, la sfârșitul lunii noiembrie a acestui an, marcând anunţarea premiilor acordate tehnologiilor de avangardă. Producătorul japonez Komatsu a primit un premiu special dedicat unei inovaţii care probabil va revoluţiona modul de operare a unui utilaj. Pe scurt, o interfaţă care va simplifica mult activitatea operatorului, în special atunci când este vorba de un utilaj 4×4, aceasta oferind prin câteva pictograme posibilitatea de se alege cel mai eficient modul de lucru.
Această interfaţă, considerată de către specialiștii prezenţi la Verona ca fiind revoluţionară, nu reprezintă decât o mică parte din forţa tehnologică a grupului japonez, confirmând capacitatea acestuia de a deschide noi direcţii de dezvoltare pentru industria utilajelor de construcţii.
Rezistent, productivitate unică, costuri reduse de exploatare = Generaţia Hybrid
Anul 2008 a reprezentat pentru lumea construcţiilor un moment important, chiar decisiv, dacă vorbim de tehnologiile viitorului, deoarece atunci producătorul Komatsu introducea un nou concept în industria echipamentelor pentru construcţii, acela de „excavator hibrid”. Testarea noii tehnologii a început însă cu aproape zece ani maidevreme, specialiștii constructorului japonez fiind conștienţi de miza imensă pusă în joc: realizarea unui utilaj care să reprezinte un salt tehnologic major pentru industria de profil.
Interesant este că încă din momentul apariţiei lui au existat voci care au contestat fiabilitatea acestui sistem hibrid, deoarece excavatorul HB215LC a oferit utilizatorilor chiar la prima generaţie un consum mediu cu 25% mai mic decât celelalte mașini din clasa sa, ceea ce părea, atunci, un prag imposibil de atins de un utilaj produs în serie. Acum, după nouă ani, acest tip de utilaje a devenit „clasic”, cele peste 3.700 de mașini vândute în întreaga lume funcţionând fără nici o defecţiune la nivelul sistemului hibrid.
Ajuns la a treia generaţie, excavatorul pe șenile Komatsu HB215LC-2, denumit și „hibridul perfect”, este prezent și pe șantierele din România. Răzvan Marcu, marketing manager al companiei Marcom RMC’94, unicul importator al mărcii Komatsu pentru România, afirma cu ocazia unui eveniment recent desfășurat la sediul central al companiei din orașul Otopeni că „toate unităţile hibrid din ţara noastră funcţionează fără probleme. Aplicaţiile în care lucrează sunt destul de diferite (balastieră, construcţii generale, ecologizare), dar atâta vreme cât operatorii respectă indicaţiile de utilizare optime ale excavatoarelor, rezultatele de consum sunt conform celor indicate mai sus. Prima unitate vândută are peste 2.000 de ore de funcţionare, iar celelalte trei aproximativ 1.000 de ore de funcţionare fiecare”.
Hybrid, o parte din tehnologia inteligentă Komatsu
De ce tehnologia ce utilizează un motor diesel în paralel cu un motor electric reprezintă următorul nivel pentru utilajele de construcţii? – de obicei, ca să putem face estimări de viitor trebuie să privim în trecut, iar din punctul de vedere al tehnologiilor viitorului, Komatsu este un deschizător de drumuri de necontestat:
Începutul anilor ’90 – Komatsu lansează pentru prima dată tehnologia Autonomus la nivelul basculantelor de carieră, cu mult înainte ca acest concept să apară în prezentările industriei auto. În prezent, este furnizorul principal de basculante de carieră fără operator, dirijate prin satelit, în cele mai mari mine de suprafaţă din lume, deschizând practic era mașinilor inteligente.
Anul 2000 – sistemul de monitorizare prin satelit Komtrax. Viziunea producătorului japonez a fost de această dată uimitoare, deoarece timp de opt ani a fost singurul producător care a oferit clienţilor acest sistem în dotarea standard a utilajelor, fiind primul care a înţeles importanţa monitorizării permanente a mașinilor. Reducerea consumului, a timpilor morţi, operarea optimă a utilajelor, analizarea datelor de statistică, securitatea mașinii, și avantajele pot continua. Dar Komtrax, un sistem care este montat pe toate utilajele Komatsu și poate fi utilizat fără nici un cost suplimentar din partea utilizatorului reprezintă o componentă vitală pentru utilajele inteligente.
Cum arată acest utilaje inteligente, și mai ales cât de eficiente sunt? Răspunsul Komatsu a venit în anul 2013, când în cadrul celei mai mari expoziţii destinate utilajelor și tehnologiilor pentru construcţii, BAUMA – München, au fost prezentate primele buldozere și excavatoare inteligente cu tehnologia iMC (intelligent Machine Control), dotate cu sisteme laser incorporate de măsurare și comandă.
Locul sistemelor hibride în tehnologiile de ultimă generaţie
Toate tehnologiile dezvoltate de producătorul japonez au la bază ideea de productivitate crescută cu costuri de exploatare și întreţinere scăzute, în condiţiile unei siguranţe în exploatare maxime. Dintr-o analiză a costurilor de exploatare, combustibilul reprezintă cel mai mare procent din cheltuieli, așadar reducerea drastică a consumului a reprezentat o direcţie prioritară pentru Komatsu.
Motoarele eficiente din punct de vedere al consumului, optimizarea utilizării puterii motorului prin selectarea modului de lucru adecvat, pompele hidraulice cu debit variabil, noi tehnologii au fost incorporate odată cu fiecare nouă generaţie de mașini de construcţii lansată pe piaţa mondială. Dar lupta se duce pentru procente de 2% sau 5% din consum. Lansarea unei tehnologii hibride fiabile în timp, care să poată aduce reduceri cuprinse între 25% și 40% la consumul orar de motorină a reprezentat un mare succes pentru Komatsu pe piaţa mondială a constructorilor de utilaje. Rezultatele au fost pe măsura efortului tehnologic, prima generaţie a excavatoarelor hibrid Komatsu, lansată acum nouă ani, înregistrând un consum mediu de combustibil cu până la 25% mai mic, comparativ cu modelele convenţionale din clasa de 22 t de la acea dată. A doua generaţie a fost lansată la nivel global în 2011, iar 3 ani mai târziu, în 2014 a fost prezentată cea de-a treia generaţie, modelul HB215LC-2, denumit și „Hibridul perfect”.
Cu fiecare generaţie, economiile de combustibil, comparativ cu modelul clasic, au fost din ce în ce mai mari, iar anul acesta Komatsu a reușit să atragă din nou atenţia constructorilor din întreaga lume, lansând oficial în cadrul BAUMA 2016 primul excavator hibrid veritabil din clasa de 36 de tone, noul model HB365LC-3.
Avantajele tehnologiei hybrid de la Komatsu
Răzvan Marcu, marketing manager Marcom RMC’94: „Unul dintre principiile care stau la baza dezvoltării tehnologiei hibrid îl reprezintă reducerea consumului de combustibil. Scăderea noxelor poluante este o consecinţă a reducerii consumului. Putem lua ca exemplu un excavator de 22 de tone greutate operaţională. Consumul mediu al unui excavator convenţional se situează în jurul a 15l/h, în timp ce consumul mediu al modelului hibrid, în condiţii de lucru aproape identice, este de 10-11l/h. La o medie de 2.000 ore lucrate pe an rezultă o economie de 8.000-10.000 litri de motorină, adică aproximativ 8.000-10.000 euro pe an. Calculele devin și mai clare când vorbim de perioade mai lungi de timp, adică de 5 până la 10 ani. Totodată, trebuie menţionat și că costurile de mentenanţă ale excavatorului hibrid sunt mai scăzute decât cele ale utilajului convenţional”.