Aceasta este prima înţelegere dintre un producător de camioane și un furnizor internaţional de soluţii logistice. Practic, începând cu anul 2018, o serie de camioane high-tech se va deplasa în convoi pe autostrada A9 din Germania, între München și Nürnberg.
Tehnicienii celor două firme vor urmări camioanele care se vor deplasa în convoi, pentru a testa acest mod de deplasare în condiţii reale de trafic. În prima etapă, deplasarea va fi de tip platooning, adică primul camion va avea șofer, și celelalte îl vor urma în mod automat. În a doua etapă, se va observa deplasarea unor camioane independente în trafic.
Scopul grupului DB Sckenker este ca prin această alianţă să devină o companie fanion în domeniile transportului și logisticii viitorului, care vor avea ca bază de lucru informaţiile digitale, să poată oferi atât servicii clasice, cât și bazate pe sisteme informatice de avangardă. Prin cooperarea cu MAN, se testează de fapt capacitatea sistemului platooning de transport de a face faţă activităţilor zilnice ale companiei care transportă bunuri de la terminalele sale din landul german, în final urmărindu-se optimizarea proceselor logistice. Speranţele de eficientizare a transportului logistic sunt mari, consiliul de administraţie al DB Schenker aștepând în viitor o creștere semnificativă a eficienţei prin utilizarea unor sisteme de transport complet automatizat.
Pași spre viitor
Joachim Drees, președinte MAN SE și MAN Truck & Bus: “Platooning reprezintă un avantaj real pentru siguranţa transporturilor unde eroarea umană este, din păcate, una din cauzele cele mai frecvente ale coliziunilor din spate. Sistemul de control electronic al camioanele care se deplasează împreună ne oferă o abordare promiţătoare pentru această problemă. De asemenea, deplasarea lor, unul în siajul celuilalt, aduce o reducere majoră a consumului de combustibil. În același timp, sistemul platooning va permite o utilizare mult mai eficientă a infrastructurii de transport. Odată cu stabilirea unei legislaţii adecvate, sistemul va putea fi implementat pe scară largă. Parteneriatul cu DB Schenker ne permite să testăm sistemul platooning în condiţii reale, de transport zilnic, astfel putem optimiza toate procesele electronice pentru a putea exploata la maxim avantajele.”
În prima fază a proiectului, DB Schenker și MAN Truck & Bus trebuie să clarifice problemele fundamentale, să identifice scenarii adecvate pentru testarea operaţiunilor de platooning și să definească cerinţele tehnice și logistice necesare fiecărei etape de testare. Separat, echipe speciale organizează operaţiunile de colectare și analizare a informaţiilor primite de la mașini și echipele de lucru, ulterior aceste date urmând a fi utilizate de către cele două firme pentru a optimiza procesele de lucru.
Deja se deschid direcţii noi de dezvoltare a sistemului platooning, acesta putând fi combinat cu alte servicii digitale, în final scopul fiind de a se obţine costuri de exploatare reduse și economii importante.
Proiectul va stabili și cerinţele pe care șoferii platooning trebuie să le îndeplinească, precum și impactul general al acestei noi tehnologii asupra acestei activităţi de conducere a camionului.
Despre Platooning
Acest concept se referă la un sistem de vehicule care se deplasează în trafic rutier, format din cel puţin două camioane, ce păstrează o mică distanţă între ele. Acestea sunt controlate cu ajutorul sistemelor de asistare electronică a conducătorului și un pilot automat. Toate vehiculele sunt conectate între ele printr-un sistem de „tracţiune” electronic, adică au capacitatea de a comunica permanent cu ajutorul unui sistem car-to-car. Vehiculul care conduce coloana determină viteza și direcţia.
Distanţa dintre fiecare camion este de aproximativ zece metri, astfel că, practic, comenzile trebuie transmise în maxim o jumătate de secundă pentru a nu avea loc o ciocnire între ele. Practic, legătura electronică dintre mașini garantează siguranţa operaţiunilor. Primul obiectiv al acestui sistem este acela ca mașinile să se deplaseze cât de aproape se poate, fără operator, astfel că fiecare vehicul este protejat de cel din faţă, funcţionând în siajul acestuia. Consumul de combustibil se reduce astfel cu 10% în medie pentru toate mașinile din coloană, la fel și emisiile de carbon.