Informaţii la zi

AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE AUTOSTRĂZI

Încă de la începutul acestui an Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a fost împărțită, teoretic, precum un tort, în două părți, la Ministerul Transporturilor și cel al Infrastructurii. Bătălia interpartinică pentru miliardele de EUR care se derulează în fiecare an prin CNADNR se pare însă că  nu s-a încheiat.

Deși fără rezultate concrete, practic reușind să pună pe butuci unul dintre puținele sectoare economice din România care mai produceau, cel al construcții, ministerul-departament al ministrului Șova vrea să fie singur peste autostrăzi.

Astfel, primul ministru Ponta a anunțat că într-un viitor nu prea îndepărtat, dar nici prea clar, va fi înființat special pentru domnul Șova Autoritatea Națională de Autostrăzi.

Miza este mare, deoarece în următorii trei ani: 2014, 2015 și 2016 România are alocați              4,5 miliarde EURO prin programul POS-T (Programul Operaţional Sectorial Transporturi). Aceștia sunt alocați strict pentru construcția sau repararea infrastructurii de transport a țării, o mare parte dintre ei urmând să fie îndreptați spre construcția de autostrăzi și șosele de ocolire a orașelor.

Și cum nimic nu este mai plăcut pentru politicienii noștri decât să împartă cașcavalul politic, am ajuns să avem în primele luni ale acestui an cea mai mică rată de absorbție a fondurilor europene dintotdeauna: 6,46%, deoarece CNANDR nu are nici o șansă să se apuce de ceea ce trebuie să facă deoarece încă nu se știe ce ministru răspunde de el.

După ce până în luna mai ministrul Șova a aberat pe marginea Parteneriatului Public Privat (PPP), povestind cum că, fără să luăm fonduri europene – de parcă ar fi și luat ceva – și fără prea mari investiții de la stat, vor veni alții și ne vor face autostrăzi, acum POS-T este noua jucărie pe care probabil va mai vorbi luni bune de acum încolo. Ideea PPP este bună în fond, că noi am dovedit de mai bine de 20 de ani că nu suntem în stare să le construim, dar a fost lansată de către un MINISTRU, la fel cum ar vorbi doi prieteni la o bere la colțul străzii: fără nici un fundament.

Și fondurile europene sunt deocamdată luate și alocate tot la nivel de masă de restaurant, adică pe vorbe.

Actualul guvern nu are prea multă imaginație, aceleași povești repetându-le acum, numai că în loc de PPP au pus POS-T. Dacă în cinci luni am aflat ce bani sunt necesari și pe ce tronsoane de autostradă prin PPP, acum împart iar banii pe tronsoane, cei de la POS-T.

Nici primul ministru nici Șova nu spun și cum vor accesa acești bani. La un moment dat să sperăm că își vor da seama că numai prin vorbe frumos spuse la tv nu ne va da nimeni nici un leu și poate se vor apuca de treabă cu adevărat.

 

 

Articole similare

1 din 838