Gigantii SoselelorInfrastructuraProductie, transport, si turnare asfalt si betonUtilaje de cariera si mineritUtilaje pentru construcţii

Basculante cu şasiu rigid: echilibrul între performanţă şi siguranţă

Supermaşinile atrag întotdeauna atenţia la orice tip de expoziţie, dar la un eveniment de talia BAUMA 2013, cu siguranţă, numai utilajele foarte mari pot fi văzute de departe. În cadrul evenimentului din acest an, standul producătorului japonez Komatsu va găzdui o basculantă cu şasiu rigid cu o capacitate de 91 tone, Komatsu HD785-7, care cu siguranţă se va bucura de întreaga atenţie a vizitatorilor.

Tehnologia necesară realizării unui astfel de colos, dar şi execuţia sa nu sunt la îndemâna oricărui producător de utilaje, experienţa, capacitatea de creaţie şi chiar puterea financiară fiind ingrediente absolut necesare pentru a oferi o maşină atât de puternică, dar care să ofere şi o siguranţă totală în exploatare. Tradiţia producătorului japonez Komatsu în producţia de basculante de mare capacitate este îndelungată, în prezent utilajele sale lucrând pe toate continentele, mărimea lor fiind limitată numai de cerinţele utilizatorului.

Gigantul, care va fi prezentat în luna aprilie, este pus în mişcare de un motor Komatsu model SAA12V140E-3, cu o putere de 1.178 CP / 1.900 rpm. Aici putem vorbi cu adevărat de eficienţă atunci când facem referire la consum, acesta fiind redus faţă de modelele anterioare.

Motorul oferă posibilitatea atingerii unei viteze de deplasare maximă de 65 km/h, având capacitatea de a accelera pe distanţe scurte, chiar şi încărcat, graţie unei cutii de viteze special create, dar şi unor sisteme de control al deplasării, realizate de către specialiştii grupului Komatsu. Pentru a controla o masă inerţială atât de mare, mai ales în momentul reducerii vitezei, o operaţie frecventă într-o carieră de mari dimensiuni, operatorul are la dispoziţie un sistem de frânare cu retarder extrem de puternic şi deci, eficient, acesta permiţând reducerea vitezei pe spaţii scurte într-un mod linear, fără şocuri.

Chiar dacă dezvoltă o putere mare, poate fi utilizat perioade lungi de timp, un exemplu fiind coborârea basculantei pe pante cu lungime mare. Pentru a optimiza performanţa, dar şi consumul de combustibil, motorul este echipat cu un sistem VHPC (variable horsepower control). Acest sistem stabileşte puterea maximă a motorului pentru patru paliere de lucru, în funcţie de tipul deplasării. Operatorul poate alege astfel între putere maximă şi modul de lucru economic, sistemul VHPC detectând automat dacă maşina este încărcată sau fără sarcină utilă. În consecinţă, HD785-7 oferă o capacitate de urcare pe pante extrem de abrupte atunci când este nevoie de toată puterea sa, dar şi un consum redus de combustibil atunci când se deplasează pe o suprafaţă plană.

De asemenea, Komatsu HD785-7 este dotat cu un sistem avansat de transmitere a mişcării, acesta exploatând în mod eficient puterea motorului datorită celor 7 trepte ale cutiei de viteze, care pot fi selectate pentru deplasarea înainte şi 2 pentru mersul înapoi. Transmisia include şi un modul de control electronic al ambreiajului, dezvoltat tot de către producătorul japonez şi numit K-Atomics, acesta controlând automat atât regimul de lucru al motorului, cât şi întregul lanţ cinematic de transmitere a mişcării, optimizând utilizarea ambreiajului şi deci mărind durata de viaţă a acestuia. Acest sistem poate activa comanda tip „skipshift” cu scopul de a sări automat anumite trepte de viteză atunci când este nevoie, de exemplu atunci când deplasarea se face pe o pantă înclinată, scopul fiind acela de a păstra viteza constantă.

O serie de alte sisteme avansate de control al deplasării au rolul de a îmbunătăţi siguranţa operaţională, unul dintre ele fiind sistemul avansat de frânare cu retarder. Cu o putere de 1.464 CP, mai mare chiar decât cea a motorului, acesta poate fi utilizat la valoarea sa nominală şi în mod continuu la coborârea unei pante, fiind cel mai puternic sistem de frânare existent în prezent pe piaţă, la clasa sa, făcând din astfel din Komatsu HD785-7 cel mai sigur utilaj de această talie.

Cu siguranţă, sistemul de control al balansului maşinii încărcate este o funcţie absolut necesară pentru a evita orice incident în timpul unei frânări în condiţiile cele mai nefavorabile: coborârea cu basculanta încărcată la maxim pe o pantă puternic înclinată şi alunecoasă. Astfel, HD785-7 include un sistem de control independent al frânării pe fiecare din cele patru roti prin utilizarea forţei de frânare a retarderului diferenţiată, în funcţie de aderenţa fiecăreia. Acest sistem împiedică blocarea roţilor la o frânare mai puternică, reducerea vitezei fiind făcută lin, fără şocuri şi mai ales, fără a produce tangajul camionului, forţa de frânare fiind controlată independent pe fiecare roată.

În plus, sistemul de control al retarderului ARSC (auto-retard speed control) permite păstrarea unei viteze constant de coborâre, preselectate de către şofer, acesta putându-se concentra exclusive asupra drumului.

Opţional, pentru a creşte gradul de securitate al deplasării în condiţii de lucru excepţionale, HD785-7 poate fi echipat cu un sistem ABS ce împiedică blocarea roţilor la frânare, precum şi un regulator automat ASR, care împiedică pneurile punţii din spate să alunece pe suprafeţele de teren moale, îmbunătăţind în acelaşi timp capacitatea de tracţiune şi frânare.

Pentru a obţine cel mai bun randament, se recomandă ca basculanta cu şasiu rigid HD785-7, cu o capacitate de încărcare de 60 mc să fie utilizată împreună cu excavatoarele Komatsu model PC1250 sau PC2000 şi încărcătoarele frontale WA800 şi WA900.

În România, compania Marcom RMC’94, unic importator al utilajelor Komatsu, asigură service integral pe întreg teritoriul ţării, 24 de ore din 24 pentru orice model Komatsu.

Articole similare

1 din 654