Informaţii la ziMateriale pentru constructiiNewsOnline

BRAVO Europa, furnizorul #1 Do it Yourself în regiunea europeană

Înființată în anul 2001, în România, ca producător și distribuitor specializat în soluții metalice de acoperire și placare BRAVO EUROPA a avut o ascensiune fulminantă, devenind un grup de companii, reprezentat la nivel european. Astăzi, grupul se poate mândri cu o prezență în 16 țări, furnizând produse în peste 1.500 de puncte de vânzare și o cifră de afaceri ce va atinge în următorii doi ani, potrivit estimărilor, pragul de 50 milioane de euro.

Dincolo de cifre și statistici, evoluția de la un producător român la un jucător internațional rămâne un exemplu, experiența lui Adrian Minuță, CEO BRAVO Europa, pe care ne-a împărtășit-o și nouă, oferind, cu siguranță, soluții și altor antreprenori locali.

Utilaje&Constructii: Cum a început drumul care a dus la transformarea companiei BRAVO Europa,  într-un un grup international ?

Adrian Minuță: După o activitate de 5 ani în cadrul companiei multinaționale Den Braven, grup în cadrul căruia am ocupat poziția de director general al Den Braven Romania și Den Braven Bulgaria, în anul 2001, împreună cu familia Biermans am hotărât să deschidem compania BRAVO având ca obiect de activitate distribuția de țiglă metalică și tablă cutată produsă de o companie belgiană în România la Buziaș.

După o colaborare foarte bună cu aceștia, în anul 2004 am decis înregistrarea și promovarea pe piață a propriului brand. Astfel a apărut Bel Profile, brand care în anii 2007 – 2008 a ajuns lider de piață din punct de vedere al cantităților vândute. La momentul respectiv, produsele Bel Profile erau produse în sistem lohn în trei țări diferite România, Republica Moldova și Cehia.

Utilaje&Construcții: Care au fost, în opinia dvs., momentele cheie în evoluția firmei?

Adrian Minuță: În 2007, după ce am intrat în UE, am hotărât să ne facem propriile linii de producție demarând un program de investiții in Fundulea, Călărași. Până în anul 2010 am investit peste 8 milioane de euro, în hale și utilaje, însă, odată cu accentuarea crizei financiare, am început să ne confruntăm cu multe restricții bancare care ne-au pus în situația de a decide să reducem activitatea. Am renunțat, astfel, la două linii de business care la momentul respectiv erau riscante, adică construcțiile si depozitele de materiale de construcții. Această decizie ne-a adus o scădere de cifră de afaceri, însă ne-a permis să ne focusăm pe dezvoltarea business-ului prin distribuția produselor noastre prin rețelele de bricolaj.

În plus, în anul 2010 am început un program de export, iar în 2011 am deschis o companie în Cehia care a preluat imediat câțiva clienți pe care noi îi aveam acolo. În 2013, având perspectiva creșterii afacerii la export si având nevoie o injecție de capital pentru finanțarea dezvoltării piețelor de export, am hotărât să căutăm un partener. Astfel, a apărut un fond de investiții austriac, reprezentat de EMSA Capital, alături de care am continuat programul de dezvoltare a exporturilor și am reînceput să creștem foarte mult. În 2016, am ajuns la o cifră de afaceri de 27 de milioane de euro, iar anul acesta vom depăși în mod sigur 37 de milioane de euro.

Utilaje&Construcții: Cum s-a desfășurat extinderea pe piețele din Europa?

Adrian Minuță: Am investit foarte mult în infrastructură la nivel european, am deschis o fabrică în Cehia și o platformă logistică în Germania, avem angajați și în Austria, Olanda, Ungaria și Bulgaria. Intenționăm de asemenea, să investim și în Franța și chiar în Marea Britanie, acolo unde avem un portofoliu de clienți cu un potențial de dezvoltare foarte mare.

Utilaje&Construcții: BRAVO Europa oferă un mod original, interactiv, de lucru cu marile lanțuri de magazine din România și Europa. Care sunt avantajele pentru cumpărătorul final?

Adrian Minuță: Principalul know how este de dezvoltare a unor concepte de vânzare, care sa referă la spațiul alocat și cum poate fi folosit în mod eficient astfel încât să generăm o vânzare foarte bună în spațiul respectiv. Practic, se referă la utilizarea spațiului, la disponibilitatea produsului, la accesibilitatea lui și la folosirea unei valori cât mai mari în spațiul respectiv. Este vorba, de fapt, de un întreg concept cu ajutorul căruia am generat vânzări mai mari decât tot ce au avut rețele de DIY înainte, în spațiile respective, care, de altfel, sunt limitate. Cu fiecare client pe care l-am avut am înregistrat creșteri de 30, 40, 50%, ba chiar și de 300-400% în anumite rețele. Avantajul pe care clientul final îl are din conceptele de vânzare pe care le oferim noi vin pe de o parte din ușurința de a găsi produsele, de a le manipula, din informațiile tehnice pe care le oferim.

Utilaje&Construcții: Oferiți-ne câteva informații despre producția de materiale de construcții – productivitate, tipuri de materiale, calitate.

Adrian Minuță: Avem cinci game principale, 3 game de produse producție proprie, adică partea de țiglă metalică, tablă cutată și de sisteme de scurgere, avem apoi o gamă de auxiliare necesare montajului produselor noastre (șuruburi, bureți, folii, benzi) și o gamă de plastice pe care le comercializăm. BRAVO Europa vinde produse de îndelungă utilizare și respectă toate normele europene referitoare la aceste produse.

Utilaje&Construcții: Cum arată în cifre capacitatea de productie și cea de desfacere a grupului – cantități de material, de produs finit, metri pătrați de producție, etc.? Ce investiții plănuiți să realizați?

Adrian Minuță: În Romania deținem 7.200 de mp de hale și spații de depozitare, la Fundulea și un depozit de 1.500 de mp la Cluj, în Cehia avem 4.500 de mp iar în Germania 3.000 de mp. Pentru țigla metalică, capacitatea de producție actuala este de 3 milioane de mp în România, și de 1 milion în Cehia urmând ca până la sfârșitul acestui an să fie crescută până la 4,5 milioane în România prin  achiziția unor utilaje noi care vor contribui la diversificarea gamei de produse. În 2017, compania a investit cca 2 milioane de euro în utilaje și echipamente logistice și aproximativ 450.000 de euro în noul sediu de birouri.

Pentru 2018, avem în plan să diversficăm gama de produse cu câteva modele noi de țiglă, de solzi și de tablă cutată și de extindere a capacității actuale pentru gama de accesorii pentru care am achiziționat câteva linii mai avansate. În fiecare an am investit între 1-2 milioane de euro.

Având în vedere infrastructura de care dispunem, în acest moment furnizând produsele noastre în peste 1.500 de magazine de DIY la nivel European, însă deja avem semnate contracte noi cu clienți care dețin peste 1.700 de magazine și în baza lor estimăm că în doi ani de zile vom ajunge la o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.

În România, la nivelul anului 2016, cota de piață pe care BRAVO o deține a fost de 72,64 % pe piața de do it yourself, însă acest segment are o cotă de numai 10,61% din piața totală, iar raportat la piața totală reprezintă aproximativ 5,39%.

Utilaje&Construcții: Ce ne puteți spune despre specificul pieței din România și felul în care aceasta va evolua?

Adrian Minuță: Cultura de do it for me este mult mai puternică în România, unde costul forței de muncă este încă redus, comparativ cu alte țări. Noi ce facem, de fapt, în piață este să consolidăm conceptele noastre de vânzare în rețelele do it yourself, încercăm să dezvoltăm rețelele în care suntem prezenți la nivel european.

Referitor la diferențele care apar de la o țară la alta, este necesar să adaptăm gama de produse la specificul local. De exemplu, culorile sunt diferite de la o zonă la alta și este destul de complicat să gestionezi stocuri diferite pentru fiecare țară. Și standardele de calitate sunt diferite, astfel că în România nu ai nici o șansă să vinzi un produs care să corespundă standardului german, pentru că este foarte scump. Internetul a avut un mare impact de setare a prețurilor, pentru că înseamnă de fapt o licitație, oamenii studiază, compară, se sfătuiesc, etc. Publicul tânăr este mult mai atent.

Din păcate, în România, produsele se aleg strict în funcție de preț și de buget, cumpărătorul nu cere informații suplimentare, se ghidează numai după un preț bun si din acest motiv, de multe ori primește jumătate din ceea ce ar trebui să primească. Sunt canale de distribuție care sunt foarte atenți la calitatea produselor, și evident au succes, și sunt furnizori care nu sunt interesați decât de preț. Din păcate, de cele mai multe ori prețul vine întotdeauna în detrimentul calității.

Totuși, piața este matură, iar clienții finali au la îndemâna o ofertă foarte bogată. Acest lucru, pe de o parte, obligă clientul să fie mai atent la ceea ce cumpără, iar furnizorii să diversifice gamele de produse și serviciile conexe, pentru a reuși să se diferențieze.

 

GAMELE PRODUSE DE BRAVO EUROPA

Linia comercială

ROOF Sisteme complete pentru acoperiș – țiglă metalică și accesorii

RAIN Sisteme de colectare complete – produse din zinc, prevopsite și din aluminiu

COVER Soluții practice pentru acoperire, placări și îngrădiri – tablă cutată, tablă sinus și accesorii

UNIVERSAL Gama variată de auxiliare pentru acoperișuri – șuruburi benzi pentru montaj

PLASTIC Materiale plastice pentru construcții ușoare – plicarbonat, acrilic și accesorii

Linia profesională

Produse din metal si aluminiu destinate profesionistilor, pentru montatori și clienți finali.

 

 

Articole similare

1 din 928