Sunt universale, pot fi utilizate aproape la orice tip de lucrare din domeniul construcţiilor, ca şi preţ sunt printre cele mai ieftine utilaje de pe piaţă. Au şi un dezavantaj: nu oferă randamentul necesar pentru lucrările mari, ce presupun săparea şi transportul unor cantităţi mari de pământ, punctual neputând concura excavatoarele, încărcătoarele sau alte utilaje specializate.
Şi totuşi, în fiecare an reprezintă clasa de utilaje cel mai bine vândută în România.
Explicaţii sunt dintre cele mai diverse: sectorul construcţiilor, şi mă refer la cele care presupun mutarea unor volume mari de pământ, este unul care nu poate fi planificat de la un an la altul, şi în plus, statul la rândul său nu este un bun platnic. De asemenea, puţine firme de construcţii pot să se laude că sunt specializate într-un domeniu extrem de restrâns de lucrări şi că pot supravieţui în vremurile actuale, de aici şi ideea de a accepta orice tip de activităţi, în consecinţă şi utilajele din dotare trebuie să fie universale.
Marii producători acordă o atenţie deosebită acestor maşini complexe, care trebuie să combine abilităţile a două utilaje diferite, cel puţin. Din acest motiv, putem întâlni la unii producători, precum englezii de la JCB, o concentrare deosebită pe buldoexcavatoare, aceştia oferind nu mai puţin de patru clase diferite, de la cel mai mic model, 1CX cu o masă proprie de 3.380 kg şi motor de 50 CP până la gama grea 4CX cu masă de 8.586 kg şi motor de 109 CP.
Dar piaţa demonstrează o înclinaţie spre buldoexcavatoarele cu mase în jurul a 8.000 kg şi puteri până la 100 CP, acestea fiind cele mai solicitate. Din acest motiv, japonezii de la Komatsu au o ofertă diversificată pentru acest tip de utilaje, dar nu din punctul de vedere al gabaritului şi puterii, fiind orientate spre aplicaţii dintre cele mai diverse, de exemplu modelul WB93R-5 fiind unul clasic, cu roţi de dimensiuni diferite şi cadru rigid, pe când modelul WB93S-5, mai greu cu 500 kg are toate roţile motoare şi directoare, oferind performanţe deosebite în cadrul terenurilor de lucru cele mai dificile, precum dealuri de pământ proaspăt săpat sau terenuri mlăştinoase, beneficiind şi de o rază de virare extrem de mică.
CASE este considerat un producător de tradiţie, primele utilaje, precum grederele fiind realizate încă din anul 1912. De altfel, îşi atribuie şi paternitatea buldoexcavatorului, considerând că în anul 1957 a produs primul model din lume, cu indicativul 320. În general, discuţiile despre cine a produs primul utilaj de acest tip sunt foarte aprinse, deoarece încă de când au fost utilizate tractoarele în agricultură, acestea au primit diferite echipamente mai mult sau mai puţin rudimentare, pentru a îndeplini şi alte sarcini, precum ridicarea unor greutăţi sau săparea unor gropi. Ca şi alţi mari producători CASE a fost unul din promotorii acestor utilaje pe întreg mapamondul, fiind primul care a introdus sisteme de control şi deplasare precum RideControl sau Powershift.
TEREX, a preferat să achiziţioneze unul dintre cei mai respectaţi producători britanici de utilaje, Massey-Fergusson, cu o experienţă în domeniul buldoexcavatoarelor ce începe în anul 1953! În prezent, modelul TEREX TLB 890, lansat la Bauma 2013, este construit pentru a oferi în primul rând putere, lucru confirmat de faptul că are cel mai mare convertor de cuplu, cu raport 3,01:1. Arhitectura braţului, curbat înăuntru, este specifică TEREX. De asemenea, o alegere interesantă în cazul sistemului de pompare cu debit variabil, TEREX preferând două pompe hidraulice cu roti dinţate ce lucrează în paralel. Trebuie spus că opţional se poate monta şi clasica pompă cu pistoane axiale şi debit variabil.
Volvo este unul dintre producătorii tradiţionali de utilaje, destul de conservatori în ceea ce priveşte dezvoltarea a noi generaţii de utilaje, cel puţin în ceea ce priveşte buldoexcavatoarele, seria BL fiind cunoscută de mulţi ani în România. Lansarea de curând a noilor serii BL61B şi BL71B, care au majoritatea elementelor importante, precum motor, cutie de viteze sau punţi proiectate in-house a reprezentat un moment important în istoria sa.
De remarcat oferta constructorului suedez de accesorii, numărul mare al acestora oferind utilizatorului posibilitatea de a folosi cu succes un singur utilaj pentru zeci de aplicaţii diferite.
Un alt producător care doreşte controlul complet asupra liniei de producţie este CATERPILLAR. Cele opt specificaţii prezentate pe site-ul său demonstrează în primul rând capacitatea deosebită de a aduce mereu noi îmbunătăţiri şi invenţii, înglobate rapid în produsele sale. Deşi diferenţa de masă sau putere a motorului este mică între cele opt oferte, este greu să te orientezi fără sfatul unui specialist printre prezentările detaliate oferite, acestea acoperind o serie largă de activităţi specifice.
New Holland este orientat mai mult ca niciodată pe dezvoltarea de noi tehnologii, sprijinul producătorului de motoare FPT, ambele mărci făcând parte din acelaşi grup, fiind esenţial. Noile game de buldoexcavatoare au motoare de ultimă generaţie, care oferă un consum mic de combustibil şi caracteristici tehnice foarte bune.
Acestea au avantajul de a nu solicita combustibil de o calitate deosebită, oferind un cel mai mare cuplu la clasa lor. Deşi FTP a dezvoltat de-a lungul anilor supraalimentarea cu ajutorul turbosuflantei cu geometrie variabilă, iată că noua generaţie de utilaje de la New Holland a ales soluţia de alimentare cu supapă electronică Waste-Gate, scopul fiind acela de a reduce cheltuielile de producţie şi a creşte fiabilitatea.
Ca şi în cazul altor tipuri de maşini acţionate cu motoare termice, utilajele au suferit în ultimii ani transformări remarcabile din punctul de vedere al arhitecturii interioare, dar şi al performanţelor furnizate. Deşi criza economică şi căderea vânzărilor de utilaje în Europa sau America de Nord ar părea, la o primă vedere, motorul care împinge producătorii la realizarea unor maşini fiabile cu consum redus, în realitate noile norme de poluare au avut rolul determinant în dezvoltarea noilor tehnologii înglobate în actualele utilaje pentru construcţii. Sumele mari de bani investite de toţi producătorii în noile tehnologii mai puţin poluante au dus la dezvoltarea unor generaţii noi de utilaje. Motoarele Tier 4i /Stage IIIB au adus cu ele necesitatea unui control strict al amestecului comburant dar şi al arderii, gazele evacuate suferind mai multe etape de tratare până la evacuarea finală. Astfel, motoarele au ajuns să deţină o cotă mai importantă ca niciodată din preţul final al utilajului, orice reducere a costului de producţie aducând utilajul mai aproape de preţul variantelor mai vechi constructive.
De asemenea, motoarele în funcţie de mărimea lor au primit şi soluţii distincte constructive, astfel cele cu puteri mai mici permit diferite inovaţii care să simplifice arhitectura şi să crească durata de viaţă. Un exemplu: JCB are deja motoare fără filtru final, care presupune un cost suplimentar, această tendinţă fiind urmată şi de alţi producători tradiţionali, precum Deutz.
Komatsu, chiar dacă a obţinut reduceri notabile ale consumului datorită noii generaţii de motoare a dezvoltat permanent sistemul Komtrax de control prin satelit al activităţii utilajelor. În prezent, acest sistem este capabil să furnizeze informaţii despre modul de lucru al operatorului, oferind un sprijin real în utilizarea economică a utilajului, cu costuri şi consumuri minime.
Operatorul este mereu în centrul atenţiei proiectanţilor, noile utilaje fiind deosebit de complexe, dar şi uşor de operat, cu condiţia ca operatorul să fie permanent dedicat activităţii sale. Mărirea cabinelor, sisteme de comandă cu joystick, vedere panoramică, modificarea designului braţului pentru a oferi o vizibilitate mai bună, sunt numai câteva elemente care pot fi întâlnite la noile generaţii de buldoexcavatoare.
De asemenea, capacitatea pompei de a detecta exact debitul necesar în sistemul hidraulic, prin sistemul Loadsensing reprezintă deja un standard, în prezent constructorii dorind să ajungă la varianta ideală în care motorul va funcţiona, la comanda pompei, numai atunci când este necesar, şi numai la parametrii minimi suficienţi să pună în funcţiune un anumit mecanism. Clasicele pompe cu roţi dinţate, garantate pe viaţă au fost înlocuite cu cele cu debit variabil, cu pistoane radiale de obicei, pentru a reduce consumul de combustibil.
În acest context ultra-hight tech, service-ul profesional devine essential pentru a garanta buna funcţionare a buldo-excavatorului, productivitatea acestuia depinzând nu numai de calităţile sale tehnic-profesionale, dar şi de promptitudinea şi pregătirea echipelor tehnice de intervenţie.