În cadrul proiectului de reabilitare a pistei de decolare şi aterizare a aeroportului Rostock-Laage, a fost realizat un sistem rutier asfaltic compact cu o lăţime de 15 metri, compus dintr‑un strat de binder şi un strat de îmbrăcăminte asfaltică, cu ajutorul a două trenuri de aşternere Vögele InLine Pave, utilizând procedeul ”cald la cald”.
Kemna Schwerin Tief- und Strassenbau GmbH are deja câţiva ani buni de experienţă în realizarea sistemelor rutiere asfaltice compacte. Aşternerea unui covor asfaltic cu o lăţime de 30 de metri, utilizând concomitent procedurile cald-pe-cald şi cald-la-cald, fără rost central de îmbinare, a constituit însă o premieră şi pentru compania constructoare de drumuri.
Cu ajutorul a două trenuri de aşternere Vögele InLine Pave©, compania nordgermană a executat pentru prima dată, un strat nou de îmbrăcăminte asfaltică şi binder simultan, sub forma unui sistem rutier asfaltic compact, utilizând procedeele ”cald pe cald” şi ”cald la cald”, realizând astfel nu doar cel mai lat covor asfaltic aşternut simultan, prin această metodă, până în ziua de azi, ci implementând totodată acest procedeu de execuţie pentru prima dată în cadrul unui aeroport. Pe pista de decolare şi aterizare
a aeroportului utilizat atât în scopuri civile, cât şi militare, a fost sesizată formarea de bule şi fisuri. Pentru a evita desprinderea bucăţilor din sistemul rutier asfaltic şi avarierea propulsoarelor, sectoare extinse ale pistei cu o lungime de 2,5 kilometri au fost supuse unor reabilitări majore – însă în timp record, pentru a întrerupe traficul aerian pe o perioadă cât mai scurtă.
Ideal pentru pistele de decolare şi aterizare
”Soluţia sistemului rutier asfaltic compact s-a dovedit a fi soluţia ideală”, explică Ing. Bernd Kanscheit, de la Biroul de Inginerie Rutieră Mecklenburg, numind totodată o serie întreagă de motive: ”În primul rând: cu ajutorul tehnologiei VÖGELE In- Line Pave se obţine o legătură excelentă între straturi – evitându-se astfel formarea bulelor. În al doilea rând, stratul InLine Pave este foarte dens şi sărac în goluri, astfel încât nici apa, nici agenţii de degivrare nu vor putea cauza pagube.
Putere de aşternere impresionantă: cele două trenuri de aşternere Vögele In-Line Pave au pus în operă câte 5.900 de tone de asfalt, în doar trei zile. În al treilea rând, tehnologia VÖGELE InLine Pave oferă avantajul compactării optime a stratului de binder.
Gradul de compactare este mai ridicat decât în cazul metodelor convenţionale de aşternere. Acest aspect este cu atât mai important, cu cât în cazul pistelor de decolare şi aterizare, datorită caracteristicilor de solicitare, nu putem porni de la premisa unei compactări ulterioare, prin trafic.”
La exigenţele legate de asfalt s-au mai adăugat şi trei aspecte organizatorice. Dintre acestea, cel mai important a fost cel legat de economia de timp în cazul execuţiei ambelor straturi simultane într-o singură etapă de lucru. De asemenea, s-a avut în vedere faptul că execuţia acestor lucrări pe timp de toamnă ar fi putut presupune realizarea lucrărilor în condiţii de vreme rece. Aici, tehnologia de realizare utilizată oferă avantajul unei capacităţi ridicate de încălzire a întregului pachet asfaltic. Astfel, acesta se răceşte mai încet şi poate fi astfel compactat corespunzător. La fel de importantă a fost şi asigurarea unei cantităţi suficiente de mixtură asfaltică, de la trei staţii de asfalt din zonă.
Zece zile pentru 95.300 de metri pătraţi
Startul s-a dat în septembrie 2012. Firmele constructoare de drumuri au avut la dispoziţie exact zece zile pentru a decapa prin frezare suprafaţa mediană a pistei de decolare şi aterizare de 95.300 de metri pătraţi, a aşterne îmbrăcămintea de asfalt cu un nou profil, şi a marca şi a curăţa suprafeţele în mod corespunzător.
Acesta a fost intervalul în care traficul aerian a fost întrerupt pe aeroportul militar şi civil. Înainte ca finisoarele să poată intra în acţiune, patru freze Wirtgen W 210 de mari dimensiuni au îndepărtat asfaltul existent. Într-o primă fază au fost îndepărtate straturile subţiri de răşină epoxidică, respectiv straturile antiderapante, care au fost îndepărtate separat. Apoi, frezele au decapat stratul de îmbrăcăminte asfaltică şi binder de 12 centimetri în timp record: după 36 de ore fuseseră îndepărtate prin frezare peste 26.000 de tone de asfalt.
În timp ce frezele încă mai executau lucrări de finisare, echipa Kemna realiza deja primele fâşii ale unui strat de egalizare din AC 16 B S. Cu ajutorul a două finisoare Vögele Super 2100-2, a fost realizat un strat de patru până la opt centimetri, cu o pantă de 1,5% în ambele direcţii, pentru a facilita scurgerea apelor.
Nivelarea s-a făcut pe direcţie longitudinală, cu ajutorul firului de ghidare. În cadrul acestei etape, Kemna utiliza deja finisoarele Vögele şi metoda ”cald la cald”. Astfel, pornind de la mijloc înspre ambele părţi, a fost realizată câte o cale fără rosturi, cu o lăţime de cca. 15 metri.
Strat rutier asfaltic ”cald pe cald la cald”
Peste acest strat de mare planeitate, având o pantă bine definită, Kemna a aşternut un al doilea strat de binder, concomitant cu stratul de îmbrăcăminte asfaltică din AC 11 D S, sub forma unui sistem rutier asfaltic compact. Spre deosebire de structura convenţională, noul strat de îmbrăcăminte asfaltică măsoară doar 2,5 centimetri, în loc de 4 cm. ”În cadrul dimensionării stratului de îmbrăcăminte asfaltică, am avut în vedere indicaţiile ZTV Asphalt StB. În acest context, operatorul aeroportului s-a putut bucura din plin de avantajul economiei de material pentru stratul de îmbrăcăminte”, declară inginerul Kanscheit, care a proiectat şi realizat deja mai multe obiective de construcţie prin această metodă.
Pentru a menţine costurile de întreţinere la un nivel redus pe parcursul anilor următori, operatorii au solicitat în mod explicit ca pista de aterizare să nu prezinte rosturi pe o distanţă de 10 metri la dreapta şi la stânga liniei de mijloc. Din acest motiv, Kanscheit s-a decis pentru sistemul rutier asfaltic compact, în combinaţie cu procedeul ”cald la cald”. Kemna a avut nevoie pentru această etapă de lucru, cu două trenuri de aşternere VÖGELE InLine Pave, de doar trei zile.
Pe parcursul primei zile, echipele au lucrat în paralel, însă separat, cu câte două finisoare şi un alimentator, la marginile exterioare ale pistei de aterizare, realizând câte o fâşie de 7,50 metri lăţime.
A doua zi a avut loc premiera: stratul de binder şi cel de îmbrăcăminte asfaltică au fost aşternute prin metoda ”cald pe cald la cald” – două benzi de câte 7,5 m adiacente simultan, cu rostul executat la cald.
Trenurile de aşternere Vögele InLine Pave pun în operă stratul de binder şi cel de uzură/etanşare asfaltică, într-o singură etapă de lucru. Datorită sistemului automat de nivelare al super-finisoarelor aceste suprafeţe asfaltice prezintă o planeitate maximă.
Avantajul sistemu lui -planeitatea
Finisoarele Vögele au reuşit să realizeze până şi planeitatea impusă de trei milimetri la patru metri. Alături de sistemul Big-Multiplex-Ski, Vögele este de părere că în acest context a fost deosebit de importantă funcţia de autonivelare a celor două finisoare. Acest sistem face ca finisorul pentru stratul de binder să niveleze automat şi fără intervenţia operatorului denivelările stratului portant, la o scară de 1:5, pe baza poziţionării grinzii şi a sistemelor de rulare. În mod concret: o denivelare de 10 milimetri în stratul support va fi redusă la 2 milimetri, de către finisorul pentru stratul de binder. Finisoarele pentru stratul de îmbrăcăminte asfaltică funcţionează după acelaşi principiu, astfel încât, la nivelul stratului de îmbrăcăminte asfaltică, denivelarea va mai măsura doar 0,4 milimetri. Conform Vögele, procedeul InLine Pave asigură astfel un grad deosebit de ridicat de planeitate.
Un alt as în mânecă a fost utilizarea noii generaţii de alimentatoare Vögele. În cadrul realizării sistemelor rutiere asfaltice compacte, o deosebită importanţă trebuie acordată continuităţii procesului de alimentare şi capacităţii suficiente. Alimentatorul PowerFeeder MT 3000-2
Offset a prelucrat în condiţiile unei viteze de aşternere de cca. 4 m/minut, pe o lăţime de 7,50 metri, cca. 400 tone de material pe oră – cca. 280 tone de strat de binder şi 120 de tone de mixtură pentru stratul de îmbrăcăminte, alimentând alternativ şi fără probelme, atât finisorul pentru stratul de binder, cât şi finisorul pentru stratul de îmbrăcăminte asfaltică. Datorită benzii rotative, pe parcursul aşternerii benzilor marginale de 3,40 metri, camioanele au putut rula pe lângă bandă.