Iarna s-a terminat și drumurile alunecoase au dispărut. Sărărițele s-au întors în depouri până la următoarea ninsoare. În Olanda, o astfel de sărăriță a operat în acest an într-un mod 100% electric. Cum a funcționat camionul electric în frig și condiții adverse? O vizită la antreprenorul Gerrit Zuurmond ne va lămuri.
Gerrit Zuurmond stă liniștit în curtea companiei sale. Frigul și vremea imprevizilă s-au dus, iar gheața s-a topit de mult. Flota de vehicule electrice a companiei s-a descurcat bine peste iarnă. Un eTGE și trei camioane electrice eTGM de 26 de tone s-au dovedit a fi companioni de încredere. Dar cum funcționează operarea unui vehicul de împrăștiere a antiderapantului în Olanda, unde ninge relativ rar? Până la urmă, ultimele căderi de zăpadă coparabile cu cele din 2021 au fost tocmai în 2010. Răspunsul este reprezentat de sărărițele speciale din Olanda. Dacă este prognozată o ninsoare, companiile de construcție vor fi contactate pentru a se verifica dacă au basculante disponibile. Basculantele libere sunt apoi echipate cu suprastructuri pentru răspândire de material antiderapant pe șosele. Alimentarea suprastructurii este realizată prin intermediul unei pompe hidraulice montată cu flanșe pe butucul roții de la ultima axă. Astfel se asigură și raportul corect dintre viteza camionului și cantitatea de material antiderapant răspândită. La compania De Jong Zuurmond, o astfel de suprastructură a fost montată în premieră în iarna trecută.
Camionul care a primit sărărița este propulsat de un motor electric de 264 kW (360 hp), care dezvoltă un cuplu maxim de 3.100 Nm. Perfect, astfel, pentru provocările cu care De Jong Zuurmond se confruntă în fiecare zi. Compania este specializată în administrarea și întreținerea drumurile și canalelor navigabile, dar și angajată activ în protecția mediului. De Jong Zuurmond generează electricitatea necesară camioanelor electrice MAN cu ajutorul propriilor turbine eoliene și panouri solare. ”Cu eTGM, am putut să ne consolidăm flota electrică și să ne apropiem de obiectivul nostru de a deveni o companie fără emisii. MAN este în prezent singurul producător care ne poate furniza camioane electrice potrivite din stoc”, spune Gerrit Zuurmond. Un motiv suficient pentru a privi mai atent prima sărăriță electrică din Olanda și să aflăm lucruri interesante despre ea!
Rezistența camionului și comportamentul la încărcare
Camionul electric MAN eTGM oferă o autonomie de până la 200 km, în funcție de aplicație, climă și condițiile topografice. Pe un vehicul pentru răspândire de material antiderapant, autonomia bateriilor este supusă la un test de anduranță, deoarece sistemul de climatizare este folosit în permanență pentru a încălzi șoferul. Totuși, camionul electric s-a descurcat admirabil în operațiunile de iarnă din Olanda. Gerrit Zuurmond a optat pentru o strategie inteligentă de încărcare, care nu lasă bateriile să se apropie de limita capacității, nici în frigul iernii. Un tur al sărăriței are aproximativ 100 km. La finalul fiecărui tur, camionul revine la sediu cu bateria pe jumătate goală. Acolo este încărcată complet în 4 ore. Vehiculul este apoi reîncărcat cu antiderapant și pornește într-un nou tur. La Zuurmond, realimentarea se face cu ajutorul propriului container de încărcare. Acesta conține baterii, la rândul lor încărcate de la turbine eoliene și panouri solare. În general, încărcarea bateriilor camioanelor este posibilă la o putere de 22 sau 44 kW, cu curent alternativ, sau la 150 kW, cu așa-zisele încărcătoare rapide de curent continuu. Camioanele sunt echipate cu baterii litiu-ion de înaltă performanță, produse de Grupul Volkswagen. Acestea sunt montate sub cabină, deasupra punții față, unde este plasat motorul la camioanele convenționale. Alte baterii sunt montate pe șasiu. Binanțul după prima iarnă de operare cu vehicule electrice este pozitiv: camioanele electrice s-au comportat bine.
Caracteristici speciale în timpul călătoriilor
Există unele diferențe între o sărăriță electrică și una convențională cu motor diesel. Cea mai importantă: înainte de a pleca în cursă, șoferii trebuie să decupleze camionul de la stația de încărcare și să verifice că bateriile sunt pline. Cabina are aceleași echipamente ca un camion normal; camioanele electrice nu duc lipsă de confort – de la scaunele cu suspensie pneumatică la sistemul de încălzire. Unitățile auxiliare, precum servodirecția, compresorul de aer sau sistemul de aer condiționat sunt operate electric și controlate într-o manieră economică, prin intermediul sistemului de management al energiei. Totuși, cea mai importantă diferență este probabil modul în care funcționează camionul electric. Energia cinetică a vehiculului este transformată în timpul perioadelor de decelerare și frânare în electricitate, care alimentează bateriile. Astfel, autonomia crește considerabil. Un ecran din cabină afișează informații despre cantitatea de energie disponibilă în baterii.
Instruirea șoferilor
Este nevoie de mai mult decât un permis de conducere a camioanelor pentru a urca la volanul unei sărărițe electrice a companiei Zuurmond. Șoferii au urmat un curs special pentru conducerea vehiculelor electrice, care cuprinde detalii despre încărcarea bateriilor sau comportamentul în caz de accident. Angajații Zuurmond au fost fericiță să urmeze acest curs, pentru a putea călători la bordul giganților electrice. Șoferii au apreciat în special silențiozitatea călătoriei, lipsită de zgomotul de fundal dintr-un camion convențional. Pentru că gigantul electric poate face orice poate și o sărăriță convențională, pe lângă protejarea mediului.