De fapt, nu numai noi utilaje, dar și noi tipuri de propulsii. Astfel, BAUMA 2019, una dintre ultimele expoziţii internaţionale de anvergură care s-a mai putut desfășura în condiţii normale, a adus în atenţia vizitatorilor profesioniști proiectul TETRA, dar și noul buldoexcavator CASE special proiectat pentru a permite persoanelor cu handicap să lucreze pe șantier.
În anul 2019 CASE Construction Equipment a depășit însă toate așteptările la BAUMA, prezentând câteva utilaje care însă nu aparțin prezentului, ci viitorului se pare foarte apropriat. Astfel, după proiectul TETRA ce prezintă un încărcător frontal alimentat cu gaz natural, o alternativă se pare mai fiabilă decât curentul eletric pentru utilajele cu motor diesel, CASE a prezentat în premieră mondială un prototip de buldoexcavator care permite accesul în cabină a operatorilor cu handicap fizic, aceștia putând lucra ca orice persoană normală.
Și dacă producătorul mondial de utilaje de construcții full-line CASE părea că a arătat în 2019 cam tot ceea ce gândea pentru viitorul apropriat, anul 2020 a început cu CONEXPO America… O expoziție pentru care CASE a mai păstrat un as în mânecă: proiectul ZEUS. Astfel, spre surpriza tuturor participanților, aici a prezentat primul buldoexcavator din lume complet electric și perfect funcțional, modelul 580 E.
Prototipul care probabil va schimba piața
Producătorul de echipamente de construcții CASE a prezentat la Bauma 2019 un prototip de buldoexcavator, o mașină gândită să se potrivească tuturor necesităților din acest domeniu. “Privind spre viitor, credem că este vital ca mașinile CASE să fie accesibile tuturor”, a spus Egidio Galano, director de produse compacte CASE.
“Ceea ce demonstrează acest prototip este misiunea noastră continuă de a încuraja o comunitate din care fac parte toți operatorii, oamenii din spatele utilajelor noastre. Fiind deja un pionieră în domeniu, compania CASE este încântată să ofere această nouă mașină.” De departe, “vedeta” noului prototip CASE este scaunul cu lift al utilajului, care poate coborî pentru a-l prelua pe operator. Cu ajutorul unor joystick-uri, acesta urcă în cabină, unde poate să își înceapă activitatea. “Astfel de sisteme de lucru simple au fost cruciale pentru viziunea noastră asupra acestui prototip. Ele asigură acces rapid și convenabil pentru orice operator, indiferent de constituția sa fizică.”, a continuat Galano. “Ascensorul extern este pliat înapoi atunci când nu este utilizat, așa că nu afectează în niciun fel activitatea utilajului.”
Buldoexcavatorul poate fi dotat și cu comenzi manuale în locul pedalelor, pentru cei care nu se descurcă cu ele, așa că operatorul va putea deține mereu controlul asupra mașinii. Pornind de la acest prototip, cei de CASE doresc să implementeze aceste invenții ce oferă persoanelor cu probleme motrice să lucreze într-un domeniu atât de dur precum cel al construcțiilor și pentru alte tipuri de utilaje din portofoliu.
TETRA – Primul încărcător frontal cu acționare cu gaz metan
CASE a marcat încă un progres în segmentul de construcții sustenabile, dezvăluind la Bauma 2019 primul încărcător pe pneuri care funcționează exclusiv pe bază de combustibil alternativ și regenerabil.
ProjectTETRA, conceptul de încărcător frontal pe bază de metan dezvoltat de producător, așterne o cale sigură către un viitor regenerabil pentru echipamentele de construcții, și face trecerea de la tradiționalul motor diesel, abordând una dintre cele mai mari probleme din prezent – crearea unui mediu mai curat – cu o soluție pragmatică pentru industria de construcții.
BAUMA 2019 reprezintă un moment de cotitură în domeniul construcțiilor de utilaje de construcții, aproape toți producători importanți prezentând modele de utilaje cu motor electric. Dar, deoarece domeniul construcțiilor necesită forțe mari pentru săpatul, încărcatul și transportatul pământului, acest tip de alimentare se limitează la utilaje super-ușoare, în general de o tonă.
Putem spune că acumulatorii din prezent nu sunt suficient de buni pentru utilajele de construcții sau… varianta electrică nu reprezintă viitorul în acest domeniu. A doua variantă mare mai corectă, și din acest motiv inginerii grupului CASE Construction Equipment au reușit să prezinte în cadrul BAUMA un concept care promite ca în curând să revoluționeze domeniul mașinilor de construcții, și anume un încărcător pe pneuri cu motor cu alimentare cu gaz.
Dar, mai mult decât sistemul de propulsie, ProjectTETRA ne arată cum vor arăta viitoarele utilaje CASE: mai eficiente ca niciodată, mai simplu de operat și foarte sigure.
ProjectTETRA reimaginează design-ul încărcătorului pe pneuri, marcând o departajare clară față de orice s-a văzut în domeniul echipamentelor de construcții, până în prezent. Conceptul include un motor pe bază de metan, special conceput și dezvoltat de brandul-soră FPT Industrial pentru aplicațiile de construcții. Cu o putere maximă dezvoltată de 230 CP, acesta furnizează aceeași putere și același cuplu precum motorul diesel care se regăsește la încărcătorul pe pneuri CASE 821G.
Este pus în mișcare de biometan, care este produs de biodigestorii obținuți din deșeuri, precum cele din industria alimentară, cele din lemn sau cele de origine animală. Cu o producție carbon-neutru, biometanul furnizează un ciclu de energie virtuos care transformă deșeurile în energie.
“Am căutat surse de combustibil sustenabile pentru utilajele noastre de construcții, mulți ani la rând. Biometanul a fost alegerea logică pentru încărcătorul pe roți. Aveam nevoie de un combustibil care să furnizeze propulsia și puterea de care clienții noștri au nevoie. Combustibilul trebuia să aibă o disponibilitate imediată, să fie ușor de alimentat și să furnizeze putere pentru o zi întreagă de lucru. Nu voiam să facem compromisuri în ceea ce privește performanța, astfel că echipa noastră de proiectanți s-au trezit în fața unei adevărate provocări. Suntem extrem de norocoși că am putut lucra cu FPT Industrial, adevărați pionieri în dezvoltarea de grupuri motopropulsoare pe bază de combustibili sustenabili, cu peste 40.000 de motoare pe bază de gaz produse până în prezent. Această tehnologie este deja testată în alte branduri ale CNH Industrial, pe piață existând deja aproximativ 28.000 de camioane IVECO și vehicule IVECO BUS ce funcționează pe bază de metan”, a explicat Carl Gustaf Goränsson, Președintele Construction în cadrul grupului CNH Industrial.
ZEUS – primul buldoexcavator complet electric
Prezentat anul trecut în cadrul CONEXPO, acesta nu a fost întâmplător denumit CASE 580 EV, deoarece acesta are aceleași specificații tehnice și funcționează cu același randament superior precum varianta sa clasică, cu acționare diesel CASE 580 ST. Astfel, CASE 580 EV oferă o putere și o performanță a buldoexcavatorului echivalente cu omologul său diesel, oferind în același timp cuplu instantaneu, zgomot mai redus la locul de muncă, costuri de funcționare zilnice reduse, cerințe de întreținere reduse și emisii absolut zero.
Recomandat în special pentru activități de construcții și întreținere care se desfășoară în mediu urban, în aproprierea locuințelor sau a centrelor urbane aglomerate, acesta se remarcă prin zgomotul redus, lipsa poluării și performanțele de lucru foarte bune. De altfel, două exemplare au fost deja comandate chiar în timpul prezentării oficiale în cadrul expoziției.
580 EV este alimentat de un acumulator litiu-ion de 480 volți, 90 de kilowați-oră, care poate fi încărcat prin orice conexiune de 220 volți / trifazată. Indiferent de tipul șantierelor, fiecare încărcare completă va permite un timp de lucru de opt ore. Bateria alimentează separat transmisia și motoarele hidraulice, astfel forțe hidraulică livrată fiind identică cu cea obținută de către utilajele cu motoare clasice, diesel.