Informaţii la ziNewsOnlineProductie, transport, si turnare asfalt si beton

Cilindrul tandem HAMM HD+ 90i PH cu tehnologie hibridă  face senzație pe șantiere

În această primăvară, HAMM, parte a Wirtgen Group, va prezenta noul cilindru compactor tandem HD+ 90i PH cu grup motopropulsor hibrid, un utilaj absolut uimitor în a cărui dezvoltare producătorul a combinat motorul convențional cu combustie internă cu un acumulator hidraulic. În 2017, inovativul produs și-a demonstrat eficiența pe mai multe șantiere de construcții, iar  utilizatorii au fost extrem de încântați – au reușit să facă economii importante de combustibil, să scadă costurile de operare și pe cele de mentenanță, și să obțină aceleași performanțe de compactare.

Soluțiile hibride combină diferite tehnologii, într-un singur sistem – în cazul autoturismelor, de exemplu, acest lucru înseamnă un motor cu combustie internă și un motor electric. HAMM, însă, un adevărat pionier pe acest segment, este primul producător care a combinat motorul cu combustie internă cu un sistem hidraulic, prin noul cilindru compactor HD+ 90i PH de 9t.

Tehnologia hibrid – motor mic cu performanță mare

Conceptul de bază se bazează pe faptul că, deși, de regulă, în timpul compactării este nevoie de sarcina maximă, acest lucru se întâmplă doar pentru câteva secunde, de obicei când este activată vibrația, sau oscilația, de exemplu. Toate celelalte sarcini de compactare au nevoie de putere mai mică. Din acest motiv, pentru a satisface sarcinile maxime de lucru, HAMM a dotat cilindrul cu acționare hibridă cu un motor diesel mai mic, combinându-l cu un acumulator hidraulic.

Sistemul hidraulic lucrează mai degrabă ca o pompă de putere cu acumulare: de îndată ce puterea scade sub sarcina maximă a motorului cu combustie internă, o pompă umple acumulatorul hidraulic. Dacă este nevoie de o putere mare, sistemul hidraulic funcționează ca o unitate auxiliară, capabilă să furnizeze o sarcină pe termen scurt de până la 20 de kW. Urmând acest parcurs, ciclul se reia de la capăt odată cu realimentarea acumulatorului. Principiul funcționează perfect deoarece, cum am mai spus, este nevoie de puterea maximă doar pentru câteva secunde. Între două vârfuri de putere, rămâne suficient timp la dispoziție pentru a reumple acumulatorul.

Această tehnologie îi permite cilindrului compactor să furnizeze aceeași putere, deși este echipat cu un motor diesel mai mic. Alte două componente ale modelului HD+ 90i PH, un ventilator electric cu eficiență optimizată  și un sistem start-stop eficient, reduce încărcarea motorului diesel. Acest lucru înseamnă că pentru cilindrul tandem HD+ 90i PH este suficient un motor cu o putere de 55,4 kW, în loc de o unitate de 85 kW, în versiunea convențională.

Mult mai silențios și mai economic

Pe parcursul lui 2017, cilindrul compactor de 9 t cu grup motopropulsor hibrid a fost pus la lucru pe numeroase șantiere de construcții de pe întreg teritoriul Europei, unde a dovedit tuturor de ce este capabil. Manevrarea și mentenanța sunt, de exemplu, simplificate datorită faptului că motorul mai mic nu necesită un convertizor catalitic SCR și, prin urmare, nici AdBlue. În plus, cilindrul este mult mai silențios decât modelele similare dotate cu motoare mai mari. Acest aspect a fost foarte bine primit peste tot, inclusiv în timpul lucrărilor de compactare de pe autostrada A 93 din Bavaria. O echipă STRABAG aflată la fața locului nu a semnalat nici o diferență de compactare sau de calitate, comparativ cu cilindrii compactori convenționale de 9 t, însă absolut toată lumea a apreciat nivelele scăzute de emisii, care se datorează puterii modificate a motorului.

Mai puțin combustibil, putere de compactare 100%

Anul trecut, noul cilindru compactor cu acționare hibridă de la HAMM a fost pus la lucru de către compania suedeză de construcții NCC, pe parcursul mai multor luni, mai exact timp de 500 de ore. Analizele efectuate atunci au indicat două aspecte importante: în primul rând, cilindrul PH a livrat invariabil aceeași performanță de compactare precum cea a modelului similar fără tehnologie hibridă. În același timp, compania de construcții a raportat economii de combustibil de aproximativ 15%, dar și nivele scăzute de emisii de CO2, un aspect esențial pentru suedezii care pun mare preț pe protejarea mediului.

Eficiență dovedită în orașe și pe drumurile rurale

Și testele efectuate în Franța au indicat rezultate pozitive. Compania franceză de construcții Eiffage a pus la lucru cilindrul tandem HD+ 90i PH pe parcursul a câteva săptămâni, pe diferite tipuri de șantiere situate în sud-vestul țării, în cadrul unor proiecte urbane și de reabilitare de drumuri rurale, inclusiv compactarea de diferite tipuri de asfalt. Doi operatori experimentați care au testat noul cilindru HAMM au declarat că nivelul scăzut de zgomot din interiorul cabinei a făcut întreaga experiență de lucru extrem de plăcută. În rest, aceștia nu au putut identifica nici o diferență în ceea ce privește condusul sau compactarea, la modelul de 85 de kW. Iar când vine vorba de performanță, cei de la Eiffage au fost convinși total de conceputul hibrid: toate șantierele au fost monitorizate de către o echipă de laborator, iar evaluările au arătat că gradul de compactare în cadrul tuturor proiectelor de lucru a fost la fel de bun precum cel al modelului convențional HD+ 90ii.

Disponibil în mai multe variante

Numărul de variante standard ale cilindrului cu acționare hibridă HD+ 90i PH oferit de HAMM a crescut acum la 6: cu vibrație dublă (VV), cu vibrație dublă cu tambur split (VV-S), un tambur cu oscilație și unul cu vibrație (VO), unul cu oscilație și unul vibrant split (VO-S), cu sistem de tamburi mixt (VT) sau cu vibrații (VT-S).

Similare

1 din 926