O staţie de concasare fixă extrem de flexibilă și una mobilă, cu un consum redus de energie, marca Metso, asigură desfășurarea în condiţii optime a unui ambiţios proiect ce face parte din reţeaua europeană de transport TEN-T. Echipamentele unice au contribuit la minimizarea impactului lucrărilor de construcţie la tunelul feroviar Koralmtunnel asupra terenului muntos din provinciile austriece Styria și Carinthia, Austria.
ÖBB, compania naţională feroviară din Austria construiește o nouă linie de transport de mare viteză între orașele Graz și Klagenfurt. Programată să fie finalizată la începutul anului 2020, linia feroviară Koralmbahn va include tunelul dublu lung de 32,8 km Koralmtunnel, cel mai lung din ţară.
Concasare la interior și exterior
Proiectul este împărţit în trei secţiuni, dintre care două sunt executate de către compania ARGE Koralmtunnel (KAT2), un joint venture între Strabag și Jäger Bau GmbH, iar cea de-a treia de către Porr Bau GmbH (KAT3). Tunelul este construit cu ajutorul metodelor convenţionale de forare, al celei cu aer insuflat și al unui echipament de forare a tunelurilor TBM.
Pe secţiunea de care se ocupă joint venture-ul ARGE, o staţie completă de concasare și sortare în trei etape echipată cu concasoare Metso procesează toate materialele provenite de la echipamentul de forare. Staţia Metso asigură cea mai mare flexibilitate pe care o poate oferi un echipament de concasare și sortare, și permite ajustarea la cerinţele proprietăţilor diferitelor materiale brute.
Una dintre cele mai mari provocări ale proiectului Koralmtunnel a fost găsirea unei locaţii pentru depozitarea materialului extras. Utilizând o staţie fixă, 25% din piatra din tunel a fost procesată în agregate de calitate și așezată ulterior drept segmente din beton.
La celălalt capăt, unde lucrările sunt efectuate de Porr Bau GmbH, o staţie de concasare mobilă Lokotrack LT120AE, acţionată electric, lucrează la foc continuu în interiorul tunelului. Echipamentul, conceput special pentru a face faţă condiţiilor din subteran se ocupă de concasarea primară a tuturor materialelor provenite din tunel.
Concasarea mobilă în interiorul tunelului permite utilizarea conveioarelor pentru transportarea materialului concasat la exterior, această metodă economisind energie și bani, făcând posibilă curăţarea tunelului în mod rapid. Pe măsură ce lucrarea avansează, staţia Lokotrack este mutată în timpul extracţiei, la fiecare 500 de metri, concasoarele Metso fiind de altfel ușor de ajustat, în conformitate cu variaţiile geologice.
Toate materialele de 16-250 mm extrase din tunel sunt procesate cu ajutorul staţiei de concasare formată din concasorul secundar cu con Nordberg GP200S, concasorul terţiar cu con Nordberg HP4 și impactorul vertical Barmac B7150SE.
„Suntem foarte mulţumiţi de felul în care am lucrat cu această staţie de concasare, în special de felul în care poate fi utilizată și ajustată. La o capacitate de alimentare de 300 t pe oră, am putut reacţiona cu succes la variaţiile geologice și am realizat un procent foarte bun de materiale pentru producţia de agregate. Know-how-ul de proces al Metso ne permite să utilizăm concasoarele într-un mod flexibil și să ajustăm procesul chiar și de 5-7 ori pe zi. Putem selecta întotdeauna cel mai bun proces trecând peste un nivel de concasare sau recircula materialul în mod precis, în funcţie de geologia materialelor”, comentează Robert Goliasch, inginer mecanic în cadrul ARGE.
Protejarea naturii prin reintegrarea a 8 milioane de tone de material
Una dintre priorităţile proiectului Koralmtunnel este aceea de a proteja natura și priveliștile idilice atât de importante pentru turismul local, și de a deranja localnicii cât mai puţin posibil.
Peste 8 milioane de tone de material provenit din tunel vor fi reprocesate de compania ARGE, pentru fabricarea segmentelor din beton ce vor fi readuse în tunel. Pe lângă beneficiile de mediu, acest lucru contribuie la protejarea naturii și scade semnificativ nevoia de reumplere a solului, precum și a traficului greu.
Pentru concasarea primară a pietrei provenite din interiorul tunelului, Metso a conceput staţia de concasare cu acţionare electrică Lokotrack LT120AE în timp record, pe care a echipat-o cu un sistem de alimentare jos, special proiectat. „Am ales Metso pentru ca au putut concepe un echipament mult mai compact decât al competitorilor de pe piaţă. După șase luni de lucru cu staţia Lokotrack, ne declarăm extrem de mulţumiţi de performanţa și durabilitatea sa”, afirmă Andreas Zraunig, inginer mecanic al Porr Bau GmbH.
Lokotrack LT120AE este alimentat cu piatră sfărâmată de 0-800 mm. După concasare, Lokotrack alimentează agregatele de 0-250 mm către un conveior static. În timpul proiectului, LT120AE va concasa în total peste un milion de tone de piatră. „Nevoile noastre de concasare se situau undeva la 300 de tone pe oră, însă staţia Mesto avea o capacitate de concasare chiar și de 500 de tone pe oră, depășind toate așteptările, chiar și după 16 ore de operare pe zi”, concluzionează Andreas Zraunig.
După încheierea lucrărilor dintre cele două secţiuni ale tunelului, compania Porr Bau va extrage material din partea de jos a tunelului, pe care îl va concasa cu Lokotrack și îl va transporta pe șantier.
Lokotrack LT120AE
O staţie de concasare specială
Bazată pe staţia de concasare LT120 lansată în 2012
Poate fi folosită în aplicaţii de tunel cu spaţii limitate
Lăţime 3.400 mm
Înălţime: 4.300 mm
Înălţime de încărcare: 2.800 mm
Lungime: 19,4 m
Greutate: 75 t