Conferința ARACO
Evenimente

Conferința ARACO

Criza financiară declanșată în anul 2008 a afectat grav sectorul de construcții din România, cît și din UE. Tendințele de revenire la o situație de creștere economică au fost frânate de declanșarea crizei datoriilor suverane din statele din zona euro și impunerea unor programe de austeritate în multe state membre ale Uniunii.

Implementarea măsurilor de austeritate în întreaga Europă și implicit și în România s-a făcut simțită prin reducerea semnificativă a portofoliului de proiecte finanțate atât de la bugetul de stat cât și cele finanțate din surse private, pe cale de consecință mii de societăți au intrat în stare de insolvență sau faliment.

Astfel, contracția valorii producției în sectorul de construcții este de 40% în 2012 față de 2008. De asemenea, reducerea numărului de personal de la 414.000 in anul 2008 la 313.000 in 2011, în anul 2012 înregistrindu-se o creștere de 30.000 de persoane angajate în sector față de 2011.

Productivitatea medie a sectorului de construcții a avut o evoluție constant negativă, în contrast cu o creștere a salariului mediu brut( +14% în 2012 față de 2008).

Starea grava in care se afla sectorul de constructii precum si absenta unei strategii guvernamentale asumata politic in materie de investitii publice a determinat ca asociatii patronale si profesionale, structuri asociative relevante din domeniul executiei, productiei de materiale de constructii, consultanta, cercetare dezvoltare si invatamint superior, furnizori de utilaje si echipamente pentru constructii sa se reuneasca recent intr-un grup de lucru, sa elaboreze si sa convina un set de masuri preconizat a stopa declinul industriei de constructii din Romania, precum si relansarea acesteia.

Obiectivele mediului asociativ patronal, profesional si sindical convenite in ultimele 3 saptamani sunt urmatoarele

  1. Stoparea declinului si relansarea activitatii de constructii si a locurilor de munca aferente in Romania.
  2. Promovarea dpdv economic si social a dimensiunii strategice a sectorului de constructii in ansamblul sau.
  3. Consolidarea implicarii directe a reprezentantilor sectorului in pregatirea actelor legislative, programelor si actiunilor la nivelinternational, comunitar, national si regional cu impact direct sau indirect asupra activitatilor din constructii.
  4. Sprijinirea promovarii unui climat investitional corect care sa permita un flux adecvat de investiţii publice şi finanţare privată pentru susţinerea proiectelor viabile necesare.
  5. Promovarea legislatiei specifice care sa sustina investitiile in infrastructura si constructii prin cresterea gradului de absorbtie a fondurilor structurale comunitare si a investitiilor private in mod nediscriminatoriu pentru a asigura competitivitatea Romaniei la nivel regional.
  6. Promovarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic (în locul celei care oferă preţul cel mai mic), precum şi a unei abordări coerente bazate pe respingerea ofertelor anormal de mici si promovarea unei concurenţe eficiente şi echitabile.
  7. Imbunatatirea calitatii lucrarilor de constructii si a concurentei leale prin generarea cadrului legal care sa oblige la certificarea capabilitatilor tehnice si de personal pentru societatile din sector.
  8. Pregatirea sectorului in sensul confruntarii cu noile provocări generate de efectele fenomenelor meteorologice extreme care impun un mediu construit mai rezistent şi structuri de protecţie adecvate.
  9. Reluarea creditarii şi creşterea importanţei creditelor bancare în favoarea investiţiilor şi economiei reale
  10. Promovarea unor măsuri concrete de combatere a influenţei corupţiei asupra procedurilor de achiziţii publice, care generează o competiţie inacceptabilă şi inechitabilă.
  11. Promovarea unui climat legislativ stabil si predictibil.

In aceste conditii, masurile identificate ca necesare ce urmeaza a fi prezentate mai jos, avind drept scop stoparea declinului industriei constructiilor din Romania au fost transferate atat catre Guvern cat si catre FMI si CE.

1. Promovarea unui Program national al guvernului Romaniei pentru sectorul de constructii, care sa cuprinda pe perioada 2014-2016 principalele proiecte care urmeaza să fie finantate, obiectivele fizice si valorice asumate, precum si efectul estimat în planul prezervarii sau angajarii fortei de munca specifice cu consultarea actorilor relevanti din sector.

2. Specificarea in Bugetul pe anul 2014 a surselor de finantare pentru proiectele de investitii în continuare si/sau proiecte noi, fiind absolut necesara reluarea ferma a programelor investitionale cel putin pentru prezervarea locurilor de munca actuale.

3. Elaborarea si adoptarea prin act normative a unui Program national de consolidare a structurilor inalte (cosuri de fum, turnuri de racier, castele de apa, silozuri).

4. Stabilirea clara a pozitiei Guvernului fata de proiectele de interes national sau regional care pot fi promovate in PPP, corelat cu amendarea in regim de urgenta a legislatiei specifice.

5. Propuneri de modificari legislative pentru sustinerea activitatii agentilor economici si reducerea presiunii fiscale.

5.1. Trezoreria statului (si eventual bancile) sa acorde credite societatilor cu datorii fiscale pentru plata acestor datorii, credite garantate cu facturi emise si neincasate catre institutii publice sau societati cu capital de stat aflate in subordinea ministerelor;

5.2. Reducerea/anularea penalitatilor si dobanzilor aferente datoriilor fiscale restante daca au fost stinse din credite luate in acest sens;

5.3. Reducerea/anularea penalitatilor si dobanzilor aferente datoriilor fiscale restante in conditiile platii conform unui angajament de plata cu termen ferm;

5.4. Compensarea creante/datorii fiscale intre Bugetul de Stat si bugetele ministerelor;

5.5. Plata TVA-ului la incasarea facturilor pentru agentii economici, indiferent de cifra de afaceri, pentru facturile emise catre institutii publice sau societati cu capital de stat aflate in subordinea ministerelor cu conditia platii acestui TVA catre buget in termen de 5 zile de la incasare;

5.6. Posibilitatea participarii la licitatii a agentilor economici cu datorii fiscale, pe baza declaratiei pe propria raspundere ca agentul economic in cauza are facturi emise si neaincasate catre institutii publice sau societati cu capital de stat aflate in subordinea ministerelor (cu confirmarea acestora), pentru o valoare cel putin egala cu valoarea datoriilor fiscale mentionate in certificatul de atesatare fiscala prezentat la licitatie;

5.7. Impunerea de catre stat a obligativitatii acceptarii politelor de asigurare in locul scrisorilor de garantie bancara, in cadrul sistemului de achizitii publice si flexibilizarea utilizarii sumelor blocate in Scrisorile de GBE, care sunt de fapt fonduri ale societatilor de constructii imobilizate pe termen lung, indiferent de modul de asigurare a continuitatii in finantare;

6. Accelerarea platii creantelor catre societatile de constructii si prezentarea de catre guvern, periodic, a unui raport privind rezultatele aplicarii OUG nr.3/2013, privind reducerea arieratelor din economie, precum si a Legii 72/2013, privind masurile de combatere a platilor intarziate.

7. Restatuarea conditiilor generale de contractare FIDIC în legislatia interna, un demers necesar pentru echilibrarea drepturilor si obligatiilor reciproce intre parteneri, dar si un catalizator al accesarii si consumarii fondurilor structurale disponibile.

8. Imbunatatirea urgenta a legislatiei achizitiilor publice (actualizarea HG 925/2006) tinand cont de propunerile entitatilor patronale si profesionale de profil in mod corelat cu actualizarea Directivei comunitare privind achizitiile publice.

9. Promovarea HG privind certificarea capabilitatii tehnice a operatorilor din constructii (proiect elaborat de asociatiile profesionale si patronale de profil si transmis Guvernului acum 2 ani).

10. Corectarea efectelor negative legate de plata discriminatorie a TVA la incasare.

11. Suspendarea impozitului pe bazele de producție până la revenirea pe creștere a sectorului de constructii.

12. Corectarea Noului Cod al Insolventei si amendarea acestuia astfel incit sa fie protejate intresele tuturor factorilor interesati.

13. Asigurarea resurselor necesare pentru realizarea de investitii prin care sa se poata asigura un volum de constructii de minim 10 mld.euro in 2014.

14. Promovarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic in procesele de achizitie publica si respingerea ofertelor anormal de mici ca elemente esentiale ale unei concurente eficiente si echitabile.

15. Reducerea semnificativa a CAS incepand cu 2014.

16. Identificarea de programe/solutii relevante din cadrul altor tari cu nivel similar de dezvoltare cu ajutorul companiilor multinationale care sa fie replicabile in Romania.

17. Stabilirea unui comitet consultativ format din reprezentanti ai asociatiilor profesionale din domeniu eventual si asociatii de business care sa monitorizeze implementarea listei de proiecte agreate si sa faca constatari recomandari de solutionare/deblocare a problemelor identificate. Un sounding board pentru autoritatile relevante – CNADR, Ministerul Dezvoltarii si Ministerul Transporturilor care sa se intruneasca lunar.

18. Fiecare minister sa fie obligat sa afiseze pe site primele 20 de investitii indicand valoarea, termenul de realizare, sursa de finantare pe fiecare an de desfasurare precum si toate modificarile impuse de conditiile tehnice sau de alta natura.

19. Inceperea unei investitii sa se faca numai daca se asigura finantarea anuala.

20. Legea Investitiilor straine directe (ISD) sa fie apobata in forma ei revizuita propusa de asociatiile de business precum si sa redefineasca structura care se ocupa de ISD – preferabil ca aceasta structura sa se afle direct in subordinea Primului Ministru.

21. Elaborare aunui program coerent de constructii de locuinte ANL + fonduri pentru “Prima Casa” la costuri cu dobanzile in lei comparabile cu cele in Euro.

22. Parteneriate intre Primarii, Constructori, Furnizori de solutii si Materiale si Banci pentru executia de proiecte de locuinte care sa vizeze atat categoriile dezavantajate dar si categorii de populatiei cu venituri medii.

23. Un program pe 3-4 ani de reabilitare termica a locuintelor, cu asigurarea finantarii.

24. Proiectele de infrastructura care nu se adreseaza unor nevoi clare si nu genereaza suficiente beneficii trebuie sa fie excluse de la finantare.

25. Adoptarea unui buget multianual care sa permita optimizarea volumelor de produse destinate sectorului de constructii.

26. Promovarea legislatiei privind deseurile din constructii.

27. Promovarea unui minister al lucrarilor publice care sa coordoneze intreaga activitate din domeniu.

Articole similare

1 din 59