Interviu cu fondatorul și CEO-ul UTILBEN, Ruben Marian
Anul 2020 se apropie cu pași repezi de finalul glorios și simțim o ușurare că încheiem un ciclu calendaristic ce ne-a întors lumea pe dos. Dar ce ne așteaptă în 2021, va fi un an mai bun, se va încheia criza? Sau vom continua trendul descendent și ne vom afunda mai puternic în nisipurile mișcătoare ale unei economii care nu întrevede luminița de la capătul tunelului? Sunt întrebări pe care și le pune orice om, antreprenor sau lider politic, pentru că vremurile pe care le trăim sunt dominate de nesiguranță și neclaritate.
Încercăm să aducem puțină lumină în negura economică ce ne înconjoară, printr-un interviu despre antreprenorii de azi și mediul de afaceri de mâine, interviu realizat în compania fondatorului și CEO-ului UTILBEN, Ruben Marian. În urmă cu 14 ani, Ruben a înființat o organizație care avea să devină unul dintre liderii industriei de utilaje agricole și de construcții, bazându-se pe afaceri făcute cu integritate și caracter. Iar acest articol vorbește tocmai despre importanța și efectele pozitive pe termen lung pe care le are respectarea unor valori etice în afaceri.
Cum își păstrează luciditatea un antreprenor adevărat, într-un context ca cel de azi? Într-o economie mondială aflată parcă la capătul puterilor.
În primul rând, privind situația cu optimism și deschidere. Cred în revirimentul economiei la nivel mondial și în transformarea pozitivă a mediului de business, în pofida tuturor vicisitudinilor. Totul pleacă de la claritate. Dacă ai claritate în tot ceea ce faci și îți este limpede cine ești, de unde ai plecat și ce scop ai, nu poți da greș. Claritatea este ca o busolă pentru mine, un reper pe care mă bazez în vremuri tulburi. Cum a fost criza din 2008 și cum este cea de acum.
Claritatea este mai importantă decât acțiunea, claritatea înseamnă certitudine. Degeaba reacționezi rapid și ești un om al acțiunii, dacă nu ai o viziune clară și un scop precis, nu ai un set de valori morale care să te ghideze. Busola despre care vorbesc mă menține puternic din punct de vedere intelectual, emoțional și spiritual. Dar claritatea nu se obține pe loc sau instinctiv, este nevoie de efort și timp dedicat introspecției și planificării.
Pentru a obține claritate, ai nevoie să îți pui întrebările potrivite. Trebuie să te concentrezi pe lucrurile cu adevărat importante și să îți aloci suficient timp pentru a găsi cele mai bune răspunsuri. În cazul meu, îmi creez un context fără distrageri și eventuale întreruperi, într-un loc intim și relaxant, cu un caiet și un pix în mână. Îmi aștern gândurile, ideile și provocările pe foaie, aidoma unui scriitor, și le rafinez. Scrisul clarifică modul de a gândi și de a vedea lumea. Prin scris, lucrurile devin palpabile și planurile devin mai ușor de pus în practică.
Ruben, ce urmează după faza aceasta de clarificare, de punere în scenă a strategiei de business?
Liderii au ocazia să dovedească cine sunt cu adevărat tocmai în perioadele de criză profundă, atunci când trebuie să ia cele mai grele decizii. Nu este deloc ușor să îi conduci pe oameni în vremuri de criză și să iei cele mai îndrăznețe hotărâri, spre binele companiei și viitorul organizației. Un lider adevărat trebuie să indice direcția de urmat, să îi inspire pe oameni și să le dea curajul necesar pentru a câștiga lupta.
În momentele de criză profundă, trebuie să pui preț pe identitatea ta și să nu lași vremurile să te influențeze sau să te schimbe. Trebuie să pleci de la sine și să fii neînduplecat pe drumul tău. Nu te abate de la calea cea dreaptă! Cine ești cu adevărat și cine devii este mult mai important decât ceea ce faci sau cât câștigi. Ca să poți lupta cu pericolele din exterior este imperios să fii puternic în interior, să îți cunoști identitatea și valoarea personală. Dacă nu ai claritate, ești nesigur, indecis și temător în ceea ce privește viitorul.
Care sunt calitățile pe care trebuie să le dețină un antreprenor pentru a face față viitorului nesigur ce ni se așterne în cale?
Adaptare. Este esențial să ne adaptăm rapid la noul context, să fim flexibili și inovativi. Oferta noastră de produse și servicii trebuie să corespundă cu noile nevoi ale pieței. Starea de fapt s-a schimbat și lucrurile nu vor mai fi niciodată la fel. Îmi pare rău să îi dezamăgesc pe cei care așteaptă ca situația să revină „la normal”, dar acesta este crudul adevăr. La UTILBEN, am redefinit strategiile pentru fiecare divizie în parte și pentru fiecare linie de business.
Inovare. Pe scurt, ne reinventăm. Este important să ne concentrăm pe oportunitățile noi din piață și să ne gândim cum le putem fructifica într-un mod diferit față de cum o făceam înainte. Practic, să ne raportăm la ce ne oferă piața și să venim cu cele mai bune soluții. Pentru că cererea încă există. Trebuie doar ca modul nostru de lucru și oferta noastă să coincidă cu noua realitate.
Evaluare. Pe lângă introspecție și analizarea modului de lucru, acum este un bun moment să evaluăm oamenii din echipă. Criza poate scoate la iveală ce ai mai bun de oferit sau, dimpotrivă, ce e mai rău în oameni. În astfel de momente crâncene, ne-am dat seama care sunt persoanele cheie din UTILBEN și care sunt oamenii care nu pot continua în acest ritm susținut. Totodată, acum avem ocazia să recrutăm oameni excepționali, a căror importanță nu a fost înțeleasă de organizațiile din care făceau parte.
Promptitudine. Deciziile trebuie luate rapid și eficient. Bineînțeles, trebuie să fii înțelept când iei cele mai importante hotărâri, care pot schimba viitorul companiei pe care o conduci. Dar reacția promptă este esențială pentru bunul mers al afacerii. Trebuie să te dezmeticești rapid din șocul inițial sau chiar să anticipezi că după criza sanitară urmează una economică. La UTILBEN, a contat enorm că avem claritate și că am obținut informații în timp real, datorită automatizării liniilor de business și digitalizării.
Care este secretul longevității unei companii și succesului în serie?
La UTILBEN, am construit o organizație care se bazează pe învățare, creștere continuă și dezvoltare personală la nivel de angajat. Nu contează din ce departament faci parte, vei beneficia de același tratament ca un manager, de exemplu. Recrutăm oameni buni și le acordăm încredere și autonomie pentru a-și pune în aplicare planurile mărețe. Apoi, le recunoaștem public rezultatele și îi recompensăm pe măsura efortului depus.
UTILBEN este mai mult decât o companie, este un mediul de lucru sănătos și sigur, care stimulează creșterea și încurajează performanța. Avem în echipa noastră oameni loiali, care sunt motivați de atmosfera și valorile promovate, oameni care își fac treaba într-o manieră pozitivă și relaxată, bazată pe curaj și încredere. Avem un sentiment puternic de apartenență și știm că împreună putem trece peste orice obstacol, pentru că ne bazăm pe competențele și abilitățile care ne definesc. În final, celebrăm victoriile împreună și ne bucurăm de succesul comun.
Ne motivează însemnătatea muncii pe care o face fiecare dintre noi, rolul esențial în cadrul echipei și obiectivele mărețe pe care ni le stabilim. Simțim că facem ceva important și contribuim la o schimbarea reală. Oamenii se simt în siguranță, se simt apreciați și încurajați să își atingă obiectivele. Doar în acest fel, obținem cele mai bune rezultate.
În încheiere, Ruben, pentru că suntem în luna cadourilor, cât de mult contează spiritul civic în antreprenoriat?
Spiritul civic înseamnă să respecți legea și să faci tot ce îți stă în putere pentru a contribui la buna funcționare a societății. Mai ales noi, antreprenorii, nu putem sta deoparte și să îi privim pe alții cum depun eforturi pentru crearea unei lumi mai bune. Consider că spiritul civic se reduce la sintagma „iubește-ți aproapele”, așa că restul vine de la sine. Dacă ai în minte acest lucru, faptele vor curge așa cum îți dictează inima.
Capitalismul de astăzi se concentrează pe acumularea de bogății, în detrimentul ajutorării oamenilor și protecției mediului înconjurător. Oameni de afaceri cheltuiesc sume importante de bani doar pentru a-și face poftele sau pentru a epata, din dorința de a se simți mai importanți decât concurența. Acum, mai mult ca niciodată, avem nevoie de antreprenori cu spirit civic, de lideri care pun accentul pe valori și principii înalte, care să țină cont de nevoile celor din jurul lor.
Consider că suntem simpli administratori ai unor resurse, pentru o perioadă limitată. Nu am adus nimic în lumea aceasta și nu vom lua nimic de aici. Tocmai de aceea, este esențial să ne gândim la ce lăsăm în urma noastră. În încheiere vă las cu un aforism drag mie și vă îndemn să îl urmați: „Vorbele sună, dar faptele tună!” Să îndemnăm cu vorba, dar să fim oameni ai faptelor, pentru că doar împreună putem contura o societate mai bună, sustenabilă și prosperă!