ConstructiiInformaţii la ziNewsNoutati International LeaderOnlineProductie, transport, si turnare asfalt si betonslidesusUpdate

Demonstrație de eficiență cu noul utilaj de frezare și reciclare la rece Wirtgen W240CRi

Luna august a adus un eveniment major pentru constructorii de drumuri din România, aceștia fiind invitați să participe la o aplicație practică ce urmărea refacerea rapidă a două suprafețe de rulare: un drum național și o autostradă cu trafic intens, cu ajutorul unui utilaj de frezare și reciclare la rece tip Wirtgen W240CRi. O soluție aternativă ieftină, ecologică și mult mai rapidă decât cea clasică.

Acest proiect a fost susținut de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj (DRDP Cluj), în parteneriat cu producătorul mondial de utilaje Wirtgen GROUP și cu implicarea directă a specialiștilor din cadrul Wirtgen România.

Dl. Ing. Dan Pălăngeanu, Director General Wirtgen România, susţinătorul acestui proiect și un bun cunoscător a avantajelor procesului de reciclare în România, prezent la fiecare fază de derulare a acestuia, este convins că noua generaţie de utilaje Wirtgen de frezare și reciclare la rece reprezintă cea mai bună soluţie pentru a dezvolta rapid infrastructura rutieră a României

Acest proiect a suscitat interesul a numeroși profesioniști din domeniul construcțiilor rutiere, printre participanți numărându-se reprezentanți ai Direcțiilor Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Iași, Brașov, Timișoara și București, dar și a unor firme care desfășoară sau au intenția să dezvolte activități legate de reciclarea la rece a straturilor asfaltice.

Două proiecte dificile, o singură soluție tehnică rapidă și cu un cost redus

Pentru a putea verifica cu adevărat eficiența acestei soluții moderne de frezare și reciclare la rece a suprafeței asfaltice, propuse de Wirtgen, au fost ales două porțiuni de drum cu o lungime de aproximativ un kilometru, cu probleme deosebite la nivelul suprafeței de rulare: drumul național DN 14B, care înregistra o deteriorare a planeității și o faianțare a căii de rulare, precum și autostrada A3, la KM17+500, acolo unde banda de urcare a vehiculelor lente prezenta deformări și  refulări  ale suprafeței.

Șeful secției de producție DRDP Cluj, dl. Ing. Zoldesi Antonius, coordonatorul celor două proiecte, a solicitat specialiștilor de la Wirtgen România găsirea unei soluții rapide de remediere a defectelor, , traficul interns din zonă nepermițând deschiderea unui șantier de durată.

În mod normal, solutia clasică de frezare și îndepărtare a stratului vechi, transportul și depozitarea materialului rezultat, așternerea a două sau chiar trei straturi de asfalt, urmată de compactare, presupune costuri mari și o perioadă lungă de blocare a traficului, fiind necesară o adevărată organizare de șantier.

Dl. Ing Alexandru Ferenț, reprezentantul Wirtgen România s-a implicat direct în acest proiect, ocupându-se de fiecare etapă a acestuia: “ specialiștii de la CNAIR – DRDP Cluj căutau soluții punctuale, ieftine și rapide, altele decât cele clasice, pentru anumite lucrări de refacere a drumurilor care să implice reciclarea materialelor recuperate și un termen scurt de execuție. Am propus 2 rezolvări tehnice pentru 2 probleme practice: pentru DN14B reciclare la rece cu liant hidraulic și emulsie bituminoasă iar pentru A3  reciclare la rece cu liant hidraulic și bitum spumat”.

Prezentarea tehnologiei și a etapelor de lucru

Wirtgen W240CRi este un utilaj dedicat reciclării la o calitate înaltă straturilor de asfalt în situ. Acesta poate lucra integrat în cadrul unui tren de utilaje, asigurând frezarea, omogenizarea, reciclarea materialului din structura suprafețelor de rulare, într-o singură trecere, cu adaos de liant hidraulic si apă, și injectarea de mare precizie a emulsiei bituminoase sau a bitumului spumat direct în camera de malaxare, capacitatea sa maximă de lucru putând ajunge la 800 t/h. Așternerea materialului stabilizat cu bitum (BSM) se realizează cu grinda de așternere proprie sau cu un finisor de asfalt în urma reciclatorului.

Rezultatele sunt spectaculoase și eficiența este unică pe piață, viteza de lucru, în funcție de aplicație, poate varia între 3 m/min și 9 m/min.

Reciclatoarele la rece de la Wirtgen W240CRi pot fi folosite și ca utilaje de frezare rutieră de înaltă performanță, motorul său puternic de 1.054 CP permițând lucrări de frezare pe o lățime de 2.350 mm și la o adâncime de frezare de până la 350 mm, masa sa operațională fiind de 48.500 kg.

Ing. Alexandru Ferenț, reprezentantul Wirtgen România: “A fost o demonstrație sugestivă a grupului Wirtgen privind viabilitatea soluțiilor moderne de refacere a infrastructurii rutiere prin Reciclare la rece, re-utilizând 100% zestrea de material din structura drumului. Un adevărat succes, cei prezenți putând să constate calitatea materialului reciclat, perfecta planeitate a așternerii și să aprecieze rapiditatea execuției.”

Totul este sub control, inclusiv calitatea lucrării

Activitatea de șantier a reprezentat de fapt numai ultima etapă a unui proiect mult mai laborios, specialiștii DRDP Cluj, principalii beneficiari ai acestei lucrări urmărind cu atenție evoluția și calitatea lucrării. Astfel, aceștia au preluat punctual mostre de material din cele două sectoare înainte de frezare și reciclare.

De asemenea, aceștia, utilizând echipamentele de laborator Wirtgen  și cu sprijinul specialiștilor de la Wirtgen au realizat rețele, diferite, utilizate pentru fiecare dintre cele două șantiere.

La finalizarea lucrărilor, au fost de asemenea preluate mostre de material din noua structură a drumului. Au fost făcute determinări de umiditate, temperatură, grad de compactare, planeitate a noilor structuri.

Concluziile Dlui. ing.  Zoldesi Antonius, Șef secție de producție DRDP Cluj: “este o metodă rapidă, economică și prietenoasă cu mediul. Costurile de producție sunt semnificativ mai mici, datorită reutilizării 100% a materialului rezultat din structura drumului, diminuarea cantităților de mixtură asfaltică proaspătă necesară, reducerea drastică a transporturilor spre/dinspre șantier”.

În continuare, specialiștii de la Direcția Regionala de Drumuri si Poduri Cluj vor urmări evoluția sectoarelor de drum refăcute, verificând astfel precis eficiența tehnologiilor moderne Wirtgen, și se intenționează extinderea acestei soluții și pe alte sectoare de drum.

Atelierul de reciclare

– Așternerea controlată de liant hidraulic în fața utilajului, cu ajutorul unui autotransportor special echipat cu o unitate de răspândire Wirtgen, model SW 16 MC,

– Cisternă cu apă pentru injectarea unei cantități de apă necesară pentru asigurarea umiditățiii optime de compactare,

– Cisternă de bitum tip 70/ 100, pentru obținerea bitumului spumat sau după caz, cisternă cu emulsie bituminoasă, în fața reciclatorului, pentru dozarea și injectarea liantului în camera de malaxare,

– Reciclator Wirtgen W240CRi ce realizează:

– frezarea

– injectarea liantului bituminos

– injectarea apei

– malaxarea

– transferul materialului reciclat pentru așternere.

– Finisor-Repartizator de asfalt  VOGELE S1800-3i AB500TV, pentru așternerea la cota și lățimea dorită,

– Atelier de compactare format din cilindrul tandem Hamm HD+120vv și cilindrul pe pneuri HAMM HP280i.

Trenul de reciclare a avansat cu o viteză cuprinsă între 4 și 5 ml/min, finalizând astfel în medie în 4-5 ore procesul de reciclare, așternere, compactare a unui tronson de circa 1 km. Imediat în urma atelierului de reciclare, un eșalon de așternere asfalt a închis suprafața reciclată cu un strat de asfalt MASF (de uzură).

În funcție de aprovizionarea cu materiale (apaă, bitum sau emulsie bituminoasă, liant hidraulic), și de logistica avută la dispoziție, se poate reabilita zilnic (reciclare și așternere) un sector de drum de circa 2-3 km.

Articole similare

1 din 990