Luna octombrie a fost luna Doosan Bobcat pentru constructorii din Europa. Peste 800 de vizitatori au participat timp de două săptămâni în cadrul Campusului constructorului din Republica Cehă, din apropierea capitalei Praga. Doosan Bobcat Demo Days este un eveniment unic în felul său, fiecare zi fiind unică în felul său, deoarece dealerii și utilizatorii utilajelor vin de departe, din peste 30 de țări din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA).
Centrul Doosan Bobcat din orașul Dobříš este unic la nivel mondial, deoarece aici există numeroase facilități ale companiei, precum o fabrică de producție, un centru de inovare și un centru de instruire. Aici se află centrul R&D de cercetare și dezvoltare a mașinilor și tehnologiilor de ultimă oră, inclusiv Doosan Portable Power, prototipuri și pre-producții. De altfel, o parte dintre specialiștii invitați la centrul de cercetare și dezvoltare au putut vizita și fabricile în care se produc aproximativ 80% din utilajele gamei compacte Doosan Bobcat.
Deschis în anul 2007 și extins recent în 2015, Centrul de instruire are 6.000 mp și oferă instruire pentru întregul portofoliu de mașini Doosan și Bobcat, scopul său fiind acela de a încuraja creșterea afacerii prin dezvoltarea de competențe profesionale în domenii precum managementul, vânzările, service, aici participând la pregătire echipele post-vânzare ai dealerilor locali precum și angajați ai companiei Doosan Bobcat. Centrul de instruire este format dintr-o clădire principală mare, cu patru săli de pregătire, fiecare cu o capacitate de 25-30 de persoane. În plus față de sălile de pregătire, Centrul de Instruire include, de asemenea, birouri, cinci ateliere de instruire pentru servicii și un spațiu exterior de 15.000 mp unde se poate lucra cu mașinile Doosan și Bobcat.
În perioada Demo Days, spațiul extern a fost utilizat la maxim, participanții la eveniment putând conduce și lucra efectiv chiar și cu cele mai mari mașini din gama Doosan, inclusiv excavatoare pe șenile sau roți, încărcătoare frontale și autobasculante articulate. Probabil cea mai interesantă parte a demonstrațiilor a reprezentat-o, însă, posibilitatea de a testa întreaga gamă de produse de ultimă generație sub marca Bobcat, incluzând încărcătoare pe șenile, compactoare, excavatoare compacte, manipulatoare de telecomandă și o serie de dispozitive de atașamente.
Reporterii noștri au participat la acest eveniment, unde au ascultat prezentări, au condus utilaje și au stat de vorbă cu specialiștii Doosan Bobcat. Domnul David Hubik – District Manager Doosan Bobcat a acceptat să acorde un interviu detaliat pentru cititorii noștrii :
Utilaje&Construcții: Cum apreciați că au evoluat vânzările de utilaje în acest an în Europa în general și pentru estul Europei, în special?
David Hubik: Pot face o evaluare legată de Europa continentală plus Mare Britanie, Africa și Orientul Mijlociu, unde avem vânzări cu 10% mai mult față de cât vindeam anul trecut, iar dacă aș izola Europa de Est ca regiune separată, pot să vă spun că vindem chiar cu 35% mai mul, anul acesta.
Utilaje&Construcții: În ce direcție credeți că se îndreaptă Europa? Va mai exista un boom economic sau se va înregistra un alt nivel scăzut de vânzări?
David Hubik: Cred că ne apropiem tot mai mult de cifrele istorice – în unele țări chiar le-am depășit – de nivelul maxim posibil. Bineînțeles, suntem de părere că industria încă are potențial de creștere, iar noi ne dorim să luăm parte la această creștere, însă să ne așteptăm la creșteri de 20, 30 sau 40% nu este realist, întrucât ne apropiem tot mai mult de cifrele maxime. Pentru 2018, așteptările noastre legate de piața din Europa de Est sunt de creștere de 10-15%.
Utilaje&Construcții: Despre piața din România, ce ne puteți spune?
David Hubik: Am lucrat în România timp de 9 ani, deci sunt familiarizat cu piața de acolo, și cred că avem o poziție bună pe segmentul de mini excavatoare unde avem o cotă de piață de 25-26%. În fiecare an, segmentul de skidere are o cotă de piață de 35-45%. Pe partea de încărcătoare telescopice mai avem multe lucruri de îmbunătățit, avem o cotă de piață de doar 8% pe segmentul acesta, iar acest lucru parțial se datorează faptului că majoritatea acestor echipamente se vând în domeniul agriculturii pe care încercăm să îl acoperim cât mai bine.
Utilaje&Construcții: Care este cel mai bine vândut model de echipament în România?
David Hubik: Skid Steer-ul model S5 30 este cel mai bine vândut, iar dacă vorbim de echipamente mai mari pe care le aducem din Statele Unite ale Americii, atunci BobcatS6 50 este cel mai bine vândut skider. În ceea ce privește mini-excavatoarele, E26 este cel mai cerut model, de 2,5 t. Anul trecut, chiar am livrat unei companii 12 de astfel de modele. În fiecare țară este preferat alt model.
Utilaje&Construcții: Pentru 2018 pregătiți noi lansări, în contextul Intermat?
David Hubik: La Intermat vom veni cu o nouă gamă de mini excavatoare de 2,5 t și de 3,5 t, pe care deja o vindem în Statele Unite ale Americii. În 2019 vom face câteva schimbări pe partea de motorizare a echipamentelor noastre, pentru a putea respecta astfel noile reglementări privind emisiile.
Utilaje&Construcții: Pentru că tot ați adus vorba de motoare, care credeți că va fi viitorul: motoarele electrice sau cele hibrid?
David Hubik: În timpul ultimei ediții a târgului Bauma, am expus un prototip de mini excavator electric, modelul E 10, iar feedback-ul din din partea clienților a fost unul pozitiv. Trecerea de la acest prototip la un echipament care sa fie vândut la scară largă, necesită anumiți pași în design și inginerie, însă ceea ce am putut observa a fost că pentru utilajele mai mici, motoarele electrice reprezintă un lucru care va fi posibil. Pentru echipamentele mai mari, însă, un motor electric nu va putea înlocui unul cu combustie, de exemplu, decât în timp foarte îndelungat.
Utilaje&Construcții: Ce ne puteți spune despre Demo Days? Câte ediții ați avut anul trecut?
David Hubik: În fiecare an, organizăm trei ediții ale acestui eveniment, iar din acestea trei, una are loc în mod obișnuit la începutul verii și este dedicată doar echipamentelor Doosan din categoria grea, în cariere, unde clienții le pot vedea la lucru și le pot testa în condiții reale. La începutul primăverii și la finele lui octombrie avem acest tip de Demo Days, eveniment unde invităm clienții, îi ducem la fabrică, le dăm posibilitatea să lucreze cu utilajele în zona de demonstrații, iar la finalul zilei organizăm un show. Durează două săptămâni și avem zile dedicate anumitor țări sau regiuni, în total aveam undeva între 600-900 de clienți care ne trec pragul la fiecare ediție.