Autostrăzile construite exclusiv cu beton sau asfalt sunt rare în Germania, fiind preferate șoselele hibrid, în funcţie de volumul de trafic estimat. Este și cazul autostrăzii A5 din apropierea Karlsruhe, una dintre cele mai intens circulate din Germania, pe care antreprenorul Bickhardt Bau AG a reabilitat-o cu succes pe o porţiune de 2,3 km, cu ajutorul mai multor utilaje Wirtgen, care au confirmat încă o dată capacitatea lor de a face faţă oricărei provocări.
Pe anumite porţiuni, autostrada A5 nu mai fusese recondiţionată de peste 30 de ani și necesita urgent o reabilitare.
Echipamentele Wirtgen au fost implicate în toate fazele critice ale proiectului: un stabilizator de sol Wirtgen și un compactor Hamm au fost folosite pentru o compactare optimă a patului drumului. Imediat după, finisoarele de asfalt Vögele și cilindrii compactori Hamm au construit calea de acces adiacentă din asfalt și drumurile de ieșire, precum și o porţiune de 100 m de lângă un pod.
Wirtgen WS 250 și Hamm H 20i au construit fundaţia
Porţiunile de drum vechi din beton au fost îndepărtate complet. Ulterior, stratul de fundaţie a fost reabilitat în anumite locuri și apoi complet reasfaltat, pentru a îndeplini cerinţele de protecţie la infiltraţii. Un stabilizator de sol Wirtgen WS 250 și un compactor Hamm 20-t au realizat apoi acest strat stabilizat gros de 30 cm. Cu ajutorul tamburului său puternic de frezare și mixare și a capacităţii mari de prelucrare, stabilizatorul de sol WS 250 a prelucrat solul în mod eficient. În urma sa, compactorul H 20i a compactat rapid stratul, oferind o bază cu un nivel de compactare și un grad de penetrare în concordanţă cu proiectul, o sarcină de lucru ușoară pentru acest utilaj.
Wirtgen SP 1500 – finisorul de beton cu cofraj glisant
Pentru a preîntâmpina eventualele crăpături și a evita colectarea apei, deasupra bazei a fost așezată o armătura specială din material textil. Finisorul de beton cu cofraj glisant SP 1500 a turnat peste aceasta un strat gros de 27 cm de beton de ciment durabil și extrem de rezistent la alunecare, pe o lăţime de 12,50, respectiv 15,00 m. Caracteristica specială a suprafeţei de beton consta în faptul că era formată din două straturi de compoziţii diferite turnate umed-pe-umed, într-un singur proces de așternere. Stratul de jos are o grosime de 22 cm, urmat de un strat superior de 5 cm grosime realizat cu balast disponibil la nivel local, care combinat cu un conţinut mare de ciment a dat naștere unei structuri de drum rezistente, realizate cu costuri reduse.
Pentru acest tip de construcţie, următoarele etape au fost împărţite între două echipamente din trenul de asfaltare: un finisor de beton cu cofraj glisant SP 1500, folosit pentru stratul de jos, a fost echipat cu inserter pentru armătura longitudinală și transversală care insera automat aceste armături în stratul inferior de beton, la anumite intervale. Al doilea finisor SP 1500, folosit pentru stratul superior, a urmat îndeaproape, netezind astfel suprafaţă și oferindu-i un grad înalt de uniformitate. În cele din urmă, utilajul de texturat și tratat TCM 1800 de la Wirtgen realizează finisajul complet al suprafeţei așternute. Prin aplicarea unui aditiv special, fixarea și întărirea suprafeţei de beton, de aproximativ 1 mm, pot fi întârziate pentru o perioadă limitată de timp, iar prin tratarea cu agent antievaporare se previne uscarea (prea) rapidă și crăparea suprafeţei.
Echipa Bickhardt Bau a lucrat la foc continuu pentru a turna betonul, logistica fiind una dintre cele mai mare provocări pe care a trebuit să le înfrunte, deoarece două materiale diferite trebuiau să fie disponibile la momentul potrivit, în cantitatea potrivită și la locul potrivit, în același timp. Echipa a turnat 7.500 mc de beton, în doar două zile și jumătate.
Căi de acces, drumuri de ieșire și un pasaj
Pe lângă reabilitarea totală a drumului, căile de acces și drumurile de ieșire au fost, de asemenea, refăcute, în conformitate cu gradul de uzură. Bickhardt Bau a recondiţionat stratul de asfalt și pe cel de legătură, în total 12.000 mp. Mai departe, echipa a asfaltat o secţiune de 100 m, pe lungimea unui pod. Stratul de bază gros de 14 cm (AC 32 TS) și cel de legătură gros de 8 cm (AC 16 BS) au fost turnate într-o singură zi, pe o lăţime de 10,30 m, cu ajutorul unui finisor de asfalt Vögele SUPER 1900-2 și al unui cilindru tandem Hamm DV 85 VO. După ce și-au terminat treaba, drumul a fost acoperit cu un strat de asfalt cu bitum modificat.
Fantasticii de la Wirtgen Group
Pentru acest proiect, finisoarele SUPER 1900-2 au fost echipate cu o grindă extensibilă AB 600 TP2, aceste echipamente de la Vögele fiind extrem de apreciate de cei din echipa de lucru pentru stabilitatea lor și rezistenţa la torsiune mărită. Acestea aștern un strat de asfalt mai bun, deoarece tablele de uzură, tamperele și barele de presare sunt încălzite uniform. În plus, acestea sunt considerate cele mai „user friendly” utilaje de pe piaţă datorită designului foarte bine gândit, a dispunerii eficiente a funcţiilor de control, a consolei de operare ușor de repoziţionat, a scaunelor ergonomice și a pasarelelor extensibile.
Pentru nivelare, Bickhardt Bau a folosit sistemul NIVELTRONIC Plus pentru controlul gradului de înclinare, combinat cu senzorii asociaţi sitemului de referinţă de la Vögele. Rezultatul: nici o dungă în asfalt.
Cei doi cilindri compactori DV 85 VO de la Hamm au fost folosiţi pentru compactarea finală a asfaltului, fiind candidaţii perfecţi pentru acest proiect, datorită faptului că numeroasele capete de drum trebuiau compactate pe o suprafaţă relativ mică. În plus, cabina confortabilă a oferit operatorului o vizibilitate excelentă în timpul lucrului.