Activitatea companiei Felbermayr, unul dintre cei mai mari specialiști europeni în domeniul transporturilor agabaritice și tehnologiilor de ridicare poate fi subiectul unui roman de acţiune captivant. În ultimii ani, numai în România, firma austriacă a reușit să transporte și să poziţioneze în vederea montării componente din cele mai diferite, de la piese tehnologice speciale, printre care o coloană de oţel de 335 t și 58 m lungime pentru rafinăria Petrom de lângă Ploiești, și până la monumentul „Aripi” în piaţa Presei Libere din București, o lucrare atât de complexă, încât la un moment dat părea că nu există nici o soluţie pentru montarea ei. Și acestea sunt numai câteva dintre comenzile speciale care au fost încheiate cu succes de specialiștii firmei austriece, pentru multe dintre ele fiind unica companie capabilă să realizeze respectivele lucrări.
Luna septembrie a acestui an a venit cu o nouă comandă pentru o lucrare deosebită, și anume extragerea din tunel a unuia dintre cele două utilaje utilizate pentru săparea galeriilor de metrou din București. Aceste utilaje de săpare, numite Tunnel Boring Machine – TBM, au fiecare o masă netă de 350 tone. Felbermayr nu este la prima lucrare de acest gen în România, având deja la activ un contract de doi ani cu compania ASTALDI pentru tronsonul patru de metrou.
Daniel Stan, directorul departamentului de macarale din cadrul Felbermayr România a fost permanent în mijlocul acţiunii în timpul ridicării utilajului TBM, coordonând activitatea minuţioasă de ridicare și apoi fixare pe trailer a colosului de aproape 400 t.
Utilaje & Construcţii: Cele două utilaje de săpat utilizate la metroul din București au fost mutate de la o poziţie de lucru la alta de către specialiștii Felbermayr în ultimii ani. Se poate spune că tehnologia dvs. de lucru este agreată în mod special de către constructor?
Daniel Stan: La începutul anului am finalizat un contract pentru constructorul ASTALDI,tot la metrou, însă la linia 4, contract care s-a desfășurat pe o perioadă de doi ani. Credem că echipa de acolo a fost mulţumită de serviciile noastre, iar acel proiect ne-a recomandat și pentru tronsonul 5. Contractul pentru lucrarea aceasta a fost făcut cu constructorii tronsonului, ASTALDI FCC Construccion, DELTA ACM și AB Construct. Fiecare ridicare sau poziţionare în tunel are condiţiile proprii, specifice, ce nu seamănă cu cele de dinainte, și de fiecare dată trebuie să găsim cele mai bune variante de a manevra rapericol acești coloși din oţel. Pentru această lucrare, putem spune că soluţia Felbermayr a fost pe măsura așteptărilor clientului.
Utilaje & Construcţii: Felbermayr este renumită pentru capacitatea de a face faţă oricăror cerinţe pe teren, indiferent de gradul de dificultate. Această ridicare poate fi considerată o lucrare dificilă?
Daniel Stan: Proiectul mutării TBM din zona Statuii Eroilor la staţia Eroilor 2 a fost unul complex, datorită greutăţii mari a TBM de aproape 350 tone, greutate netă la ridicare și coborâre. Pentru transport a fost necesară „ușurarea” piesei cu 55 tone, deoarece greutatea totală a ansamblului de transport (24 de axe grele cuplate în paralel) depășea greutatea maximă admisă pe acel tronson de drum. Am utilizat pentru ridicare și coborâre o macara pe șenile Liebherr LR 1600 echipată cu 36 de metri de braţ și superlift.
Superliftul a trebuit să fie încărcat și descărcat în aer, fără să se atingă solul, datorită restricţiilor de tonaj din jurul puţului de ieșire. Greutatea maximă a macaralei și a TBM (inclusiv cele 180 tone de contragreutăţi pentru Superlift) a fost de 980 tone distribuite pe două șenile pentru care au fost special construite două extensii ale pereţilor mulaţi. Sarcina totală distribuită pe metru pătrat a fost de 100 tone. Constructorul ne-a asigurat că această structură rezistă la o presiune de două ori mai mare. Pentru ridicarea piesei am folosit patru chingi circulare de 12 metri lungime și sarcina nominală pe fir de 100 tone.
Utilaje & Construcţii: A fost necesară o pregătire specială pentru ca această lucrare să se desfășoare perfect?
Daniel Stan: Totul a pornit de la simularea pe calculator, pe care împreună cu departamentul tehnic al Metro 5 am rafinat-o până am avut varianta finală. După ce au fost agreate ultimele detalii, am trecut la punerea în operă pe teren, unde am întâlnit noi restricţii, alte lucrări care necesitau spaţiu, etc.
În realitate, faţă de simularea pe calculator, există neprevăzutul… care aici s-a manifestat prin lipsa spaţiului de manevră, restricţii de tonaj, și nu în ultimul rând respectarea orelor de odihnă pentru vecinii
Datele din spatele proiectului
Durata operaţiunii de ridicare și fixare pe șasiu: 3 ore, inclusiv încărcarea și descărcarea în aer a superliftului cu contragreutăţi.
„Standardul” Felbermayr: lucrarea a fost făcută în mai puţin de o săptămână, fiind incluse operaţiunile de asamblare, ridicare, dezasamblarea din prima locaţie, transport TBM, mutare macara, asamblare în a doua locaţie, coborârea TBM în cea de a doua locaţie și demobilizarea macaralei din șantier.
Super-utilajele folosite:
Macara pe șenile Liebherr LR 1600 cu un braţ principal lung de 36 m și superlift cu o masă de 180 t;
Automacara Liebherr LTM 1220;
Automacara Liebherr 1070;
Automacara Terex Demag Ac 140 compact;
15 trailere speciale pentru transportul componentelor macaralei pe șenile;
Pentru transportul TBM necesarul a fost de două tractoare lestate de 660 CP fiecare și un trailer modular cu 24 de axe cuplat în paralel.
Utilajul de săpare TBM a avut o masă de 350 t, o lungime totală de 10 m și un diametru de 6,5 m.