Infrastructura

Finisorul VÖGELE cu SprayJET şi NAVIT RONIC Plus® îşi face debutul în Norvegia

Aeroportul Tromsø din nordul Norvegiei reprezintă un punct vital pentru numeroase legături de trafic aerian, atât intern, cât şi cu statele vecine. Stratul de uzură al pistei trebuie refăcut cu regularitate, deoarece este supus unei eroziuni puternice cauzată de vântul extrem de sărat, care bate în permanenţă dinspre Marea Arctică. De această dată, pe lângă reabilitare, a fost necesară şi prelungirea pistei cu 250 m. Pentru realizarea lucrărilor de asfaltare, antreprenorul Lemminkäinen Norge AS a optat pentru utilizarea finisorului VÖGELE SUPER 1800-2 cu modul SprayJet. Pentru prima dată în Norvegia, finisorul a fost echipat cu NAVITRONIC Plus®, sistemul VÖGELE pentru controlul 3D al conducerii utilajului.

Proiectele de asfaltare în regiunile arctice nu reprezintă o noutate pentru echipa de profesionişti în asfaltare ai Lemminkäinen. În ultimii ani, aceştia au realizat lucrări de reasfaltare la aeroporturile civile din Værnes, Skagen, Bodø şi Longyearbyen, precum şi la baza aeriană militară din Rygge. Lucrările de reabilitare a celor 2 km de pistă ai aeroportului Tromsø au trebuit realizate pe timpul nopţii, deoarece operatorul aeroportului, Avinor, nu a acceptat închiderea acestuia pe timpul scurtei perioade de vară arctică. Cu toate acestea nu a fost necesară iluminarea artificială a şantierului, acesta fiind inundat de lumina soarelui de la miezul nopţii, ce străluceşte în Tromsø de la mijlocul lunii mai până la sfârşitul lunii iulie.

Proiectul a fost realizat în lunile iunie şi iulie 2010. În fiecare noapte, între orele 10 pm şi 6 am, asfaltul pentru un nou strat de uzură a fost turnat pe o secţiune a pistei de aproximativ 650 m lungime şi 4 m lăţime. Lemminkäinen a utilizat un finisor SUPER 1800-2 cu modul SprayJet.

Finisorul pulverizează emulsie de bitum şi toarnă asfalt pentru obţinerea unui nou strat într-o singură trecere. Aceasta este o metodă deosebit de rapidă, curată şi economică, ce creează o legătură optimă şi durabilă între straturi. Asfaltul proaspăt turnat a fost compactat cu patru cilindri compactori HAMM seria DV cu oscilaţie.

Premieră pentru finisoarele echipate cu NAVIT RONIC Plus ®

Pe lângă refacerea stratului de uzură, a fost necesară în acelaşi timp şi prelungirea pistei cu 250 m. Această prelungire devenise necesară din cauza numărului tot mai mare al aeronavelor de pasageri de mari dimensiuni care aterizau la Tromsø. Pentru cei 15.000 mp de pistă nouă, finisorul SUPER 1800-2 cu modul SprayJet a turnat două straturi portante, două straturi de binder şi un strat de uzură. Modulul SprayJet instalat pe finisor de necesităţi. Mai mult, pe acest şantier, antreprenorul a utilizat NAVITRONIC Plus®, sistemul digital de vârf pentru controlul 3D al utilajului, pentru a asigura controlul complet automat al nivelarii şi pantei, grosimii stratului, poziţiei grinzii şi direcţiei de deplasare a finisorului.

Aceasta a prezentat o premieră pentru Lemminkäinen, deoarece a fost primul proiect din Norvegia în care s-au utilizat finisoare VÖGELE echipate cu sistemul NAVITRONIC Plus® de nivelare automata prin conducere cu laser. Lemminkäinen a avut o serie de motive întemeiate pentru implementarea acestei noi tehnologii. Un factor important a fost acela că traficul aerian de pe aeroport a continuat pe toată durata proiectului.

Datorită controlului 3D al maşinii, echipa a putut realiza asfaltarea fără să utilizeze sârme de ghidare. Acestea ar fi reprezentat un risc pentru siguranţa aeronavelor care aterizau şi decolau pe şi de pe aeroport şi, în plus, ar fi implicat costuri considerabile pentru montarea şi demontarea sârmelor. Un alt motiv a fost acela că datele digitale de cartografie erau deja disponibile. Această tendinţă va câştiga tot mai mult teren pe viitor, ceea ce este în favoarea sistemului NAVITRONIC Plus®.

În calitate de experţi, specialiştii germani şi norvegieni ai VÖGELE au acordat echipei Lemminkäinen asistenţă în utilizarea pentru prima dată a sistemului NAVITRONIC Plus®. „Utilizarea sistemului nu este absolut deloc complicată”, a afirmat şeful de şantier, Gunnar Unstad. „Cu toate acestea, am dorit să fim siguri că facem totul ca la carte şi exploatăm numeroasele avantaje ale acestui sistem într-un mod optim. De aceea, am acceptat bucuroşi asistenţa oferită de VÖGELE.” Rezultatele au demonstrate că echipa a făcut o treaba bună: după finalizarea proiectului, măsurătorile realizate cu rigla de 4 m în direcţie longitudinală şi transversală şi compararea rezultatelor măsurătorilor cu valorile digitale specificate pentru grosimea stratului şi planeitate au indicat abateri de mai puţin de 3 mm.

Numai tehnologia SprayJe teste permisă

Deoarece şantierele şi împrejurimile acestora rămân întotdeauna curate atunci când se utilizează un finisor SUPER 1800-2 cu modul SprayJet, pentru emulsie operatorul aeroportului norvegian, Avinor, a specificat între timp că tehnologia dezvoltată de VÖGELE va fi singura tehnologie permisă atunci când va fi necesară turnarea unui nou strat de uzură pe aeroportul Tromsø. Afirmaţia a fost bazată pe un motiv întemeiat: finisorul SUPER 1800-2 cu modul SprayJet aplică emulsia de bitum la o presiune scăzută de maximum 3 bari şi cu o precizie atât de mare încât stropii care se formează în urma procesului de pulverizare sunt reduşi la minimum. Chiar şi în condiţii de vânt puternic, emulsia nu este luată de vânt. Ca urmare, reziduurile de bitum de pe bordurile şi pereţii adiacenţi sunt de domeniul trecutului. În plus, tehnologia VÖGELE asigură curăţenia la începutul şi la încheierea procesului de asfaltare: prin simpla apăsare a unui buton, pulverizarea emulsiei este activată şi dezactivată cu precizie în punctele specificate.

Nu numai pentru stratul de uzură

Şi încă mai există numeroase alte argumente în favoarea utilizării finisorului fabricat de VÖGELE. Versatilitatea acestuia reprezintă în special un punct forte: maşina nu numai că toarnă stratul de uzură, dar şi toate celelalte straturi de asfalt. Reasfaltarea pistei aeroportului Tromsø, de exemplu, a fost o aplicaţie tipică pentru tehnologia SprayJet. Dar, la prelungirea pistei cu 250 m, straturile portante şi de amorsă au fost, de asemenea, turnate cu finisorul SUPER 1800-2 cu modul SprayJet – o operaţiune de asfaltare clasică, fără a fi necesară însă pulverizarea emulsiei şi, de asemenea, fără a fi necesară o activitate de conversie a masinii. Modulul SprayJet poate rămâne montat pe finisor chiar şi atunci când emulsia nu este pulverizată. Şi, pe lângă sistemul NAVITRONIC Plus®, finisorul poate fi prevăzut cu senzori mecanici sau ultrasonici fără contact pentru controlul nivelului şi al pantei. „Ceea ce ne place cel mai mult la acest finisor este versatilitatea. Este un adevărat echipament multifuncţional”, afirmă Gunnar Unstad, referindu-se la utilajul său flexibil.

 

Similare

1 din 85