- Costurile totale de cumpărare, ținând cont de oferta de finanțare și cea de asigurare
- Costuri de operare: consum combustibil, mentenanță, elemente de uzură, reparații planificate, reparații accidentale, pneuri sau șenile, salariu operator
- Studierea pieței și achiziționarea unui utilaj eficient din punct de vedere al consumului și productivității, chiar dacă este puțin mai scump, dar care în timp va aduce câștiguri semnificative utilizatorului
În realitate, costurile de achiziție reprezintă numai o parte din costul total pe care cumpărătorul îl va suporta pe parcursul exploatării sale. Cu alte cuvinte, înainte de a achiziționa un utilaj, trebuie realizat de către viitorul proprietar un studiu al costurilor totale de exploatare (TCO), pe cel puțin trei ani.
Astfel, este foarte important de știut că cel mai important cost este reprezentat de consumul de combustibil, fiind urmat de cheltuielile de mentenanță, cele cu consumabilele importante precum pneurile sau șenilele, elementele de uzură și, nu în ultimul rând, reparațiile.
Un distribuitor serios de utilaje cunoaște aceste date și poate oferi toate informațiile necesare, în aceste fel utilizatorul mașinii putând ști cu exactitate ce va plăti în următorii ani pentru o funcționare în parametri ai acesteia, și, deci, va calcula cu precizie și câștigurile companiei, în funcție de lucrările derulate.
Ce trebuie știut înainte de achiziția unui utilaj
- Consumul real, prin comparare cu un utilaj care lucrează într-o aplicație similară cu cea unde va fi folosit
- Metodele prin care se poate ține sub control și verifica periodic acest consum, dar și modul prin care se poate obține reducerea acestuia
- Costurile de mentenanță pe o perioadă rezonabilă de timp (3-5 ani), în condițiile estimării unui număr de ore de funcționare pe an
- Costul reparațiilor planificate
- Costul elementelor de uzură și care este intervalul estimat de înlocuire a acestora
- Metode de reducere a uzurii pneurilor, șenilelor și a altor elemente specifice de uzură
Mai întâi, apare necesitatea de a achiziționa un utilaj sau chiar o flotă. Primele calcule sunt legate mai ales de costul acestor mașini, de modul de finanțare și în general, atunci când este cumpărat un utilaj la un preț bun, se pare că afacerea va prinde aripi…
În realitate, cumpărătorii sunt tentați de echipamentele mai ieftine, crezând că și costurile asociate vor fi la fel de mici. Realitatea demonstrează, însă, că echipamentul mai scump, produs de constructori recunoscuți prin calitatea produselor lor, va genera costuri de exploatare mai mici și, în final, se va dovedi a fi mai ieftin chiar și după primul an de utilizare.
Focus pe consum și ore de funcționare
Reducerea costurilor este o preocupare reală, dar de multe ori realizată empiric. De exemplu, utilizarea unor piese de uzură mai ieftine, reparațiile minore cu forțe proprii duc pe termen scurt la reduceri nesemnificative ale cheltuielilor cu un utilaj, dar pe termen lung la probleme mai mari prin utilizarea unor piese neconforme. În realitate, cheltuielile de mentenanță sunt incomparabil mai mici decât cele legate de consumul de combustibil, iar atenția proprietarului trebuie să se îndrepte în special spre eficiența în exploatare a utilajului.
Dacă analizăm câteva costuri legate de exploatarea unui excavator pe o perioadă de cinci ani, cifrele fiind preluate din practică, se pot trage câteva concluzii interesante. Astfel, dacă în medie un excavator de 25 t costă 160.000 EUR, structura cheltuielilor pe 5 ani și un total de 10.000 ore funcționare demonstrează că mentenanța în acești ani va fi de 28.000 EUR, reparațiile planificate 20.000 EUR, elementele de uzură 5.000 EUR și combustibilul, la un consum mediu de 15 l/h va reprezenta alte 180.000 EUR.
CONCLUZIE – Consumul reprezintă de departe elementul cel mai important asupra căruia se poate interveni pentru scăderea costurilor de exploatare. Reducerea acestuia este posibilă, dacă se realizează monitorizarea permanentă a funcțiilor mașinii, în aceste condiții sistemele de control prin satelit fiind o necesitate absolută.
Exploatarea mașinii rațională și funcționarea în mod economic este posibilă și poate fi controlată on-line, în prezent utilajele având funcții speciale ce ajută operatorul să lucreze eficient. Monitorizarea modului de funcționare al utilajului include și monitorizarea timpului de ralanti al motorului. De fapt, acesta este un element căruia nu i se acordă atenția cuvenită, deoarece nu se cunoaște în general faptul că toate motoarele din generațiile noi suferă o uzură de trei ori mai mare atunci când funcționează în gol comparativ cu lucrul sub sarcină.
Acest lucru are efect direct asupra prețului de revânzare, deoarece pe o perioadă de cinci ani comparând un utilaj care lucrează eficient cu unul care are perioade lungi în care motorul funcționează în ralanti, primul va putea fi revândut cu un preț mai mare decât al doilea. Întrucât orele de funcționare influențează prețul final, primul poate înregistra numai 8.000 ore funcționare, pe când al doilea poate trece de 10.000, în condițiile în care au avut activități similare. În aceste condiții, sistemele electronice de prevenire a mersului în gol precum Start&Stop au un rol important.
Și nu în ultimul rând, nu trebuie să se uite că la mersul în ralanti un motor de generație nouă se uzează de două ori mai repede decât atunci când lucrează în sarcină.
Alegeți firmele cu rețea de service în întreaga țară
Funcționarea eficientă a unui utilaj reprezintă cel mai mare câștig pentru proprietar, de la scăderea consumului de carburant, până la creșterea prețului de revânzare. Dar o funcționare eficientă presupune și timpi de staționare neprevăzuți cât mai mici.
Nu se poate lua în calcul și… neprevăzutul. Adică, orice oprire neprogramată a mașinii, de la un accident în șantier la o componentă hidraulică sau mecanică care a cedat pur și simplu în timpul lucrului, toate duc la cheltuieli suplimentare pentru proprietar. Din fericire, și aici se pot lua măsuri din timp pentru a diminua cât se poate de mult timpii de staționare.
Este foarte importantă în acest caz distribuția teritorială și mărimea departamentului After Sales în cadrul firmelor furnizoare de utilaje. Utilajul poate lucra astăzi la Constanța și mâine la Baia Mare. E foarte important ca la o distanță rezonabilă de locul unde lucrează să existe suport after sales din partea furnizorului, pentru a interveni în cel mai scurt timp și a reduce astfel timpii de staționare.
Soluția ideală – un utilaj care să consume puțin și să muncească mai mult
Diferențele de consum între utilajele moderne nu sunt foarte mari, mai importante fiind serviciile ulterioare, după cum am prezentat mai sus. Totuși, există acum posibilitatea de a achiziționa un utilaj deosebit, extrem de rentabil din punct de vedere al consumului, și acestea sunt mașinile cu acționare hibridă. Acestea utilizează energia cinetică generată în timpul frânării mișcării de rotaţie a părţii superioare, o mișcare frecventă în timpul ciclurilor de lucru, fiind transformată în electricitate, care este mai apoi transmisă către invertor și captată de capacitor. În momentul în care utilajul accelerează în condiţii de sarcină, mai precis atunci când începe mișcarea de rotire sau când braţul sapă sau ridică cupa, energia captată este utilizată de motorul electric, care preia o parte din cuplul motorului termic, diminuând foarte mult gradul acestuia de încărcare.
Costurile sunt semnificativ mai mici la nivelul consumului de combustibil, cu 30-40% mai mici comparativ cu un utilaj convențional din aceeași clasă. Totodată, echipamentele hibride sunt și mai productive, fiind mai rapide în mișcări. Cu alte cuvinte, în același interval de timp, produci mai mult cu un consum mai mic.
Producătorul japonez Komatsu, care are o experiență îndelungată în producerea utilajelor cu acționare hibridă, oferă două modele extrem de eficiente, Komatsu HB215LC-2 Hybrid, cu masa operațională de 23 t și cupă de 1,3 mc și HB365LC/NLC-3Hybrid cu masa operațională de aproximativ 37 t și cupă cu capacitatea de 2,2 mc.