InfrastructuraUtilaje pentru construcţii

HAMM-osci la lucru în perioada „Nopţilor Albe”

Aeroportul Tromsø din nordul Norvegiei reprezintă un nod vital de transport aerian pentru numeroase legături interne, precum şi pentru zborurile dinspre şi înspre ţările învecinate, Suedia, Finlanda şi Rusia. Pista este supusă acţiunii constante a vântului extrem de sărat care bate dinspre marea polară. Stratul de uzură trebuie refăcut periodic, aşa cum a fost şi cazul cel mai recent în vara trecută. Pentru operaţiunile de compactare, clientul Avinor a solicitat utilizarea unor cilindri compactori combinaţi cu oscilaţie. De ce? Această tehnologie reprezintă singura modalitate de obţinere a unei compactări de calitate superioară, fără imperfecţiuni – în ciuda vântului constant şi a temperaturilor sub 10°C.

Lucrările la pista de 2 km lungime a aeroportului Tromsø au fost realizate pe timpul nopţii, deoarece aeroportul a trebuit să rămână funcţional pe timpul scurtei perioade de vară arctică. Cu toate acestea, pentru acest proiect, nu a fost necesară o iluminare specială a şantierului, în ciuda faptului că lucrările au fost executate pe timpul nopţii! Nopţile albe scandinave!

În fiecare noapte, între orele 22:00 şi 06:00, stratul nou de uzură a fost turnat pe o secţiune a pistei de aproximativ 650 m lungime şi 4 m lăţime. Pentru aceasta, antreprenorul Lemminkäinen a utilizat un set de utilaje WIRTGEN GROUP, si anume: un finisor VÖGELE SUPER 1800-2 cu modul SprayJet şi patru cilindri compactori HAMM seria DV pentru lucrările de compactare, pentru decaparea stratului uzat utilizând o freză WIRTGEN- W200.

Compania de construcţii scandinavă Lemminkäinen are deja o experienţă bogată în realizarea unor astfel de proiecte în regiunile polare, în ultimii ani executând lucrări de reasfaltare la aeroporturile norvegiene din Værnes, Skagen, Bodø şi Longyearbyen (Spitzbergen), precum şi la baza aeriană militară din Rygge.

Oscilaţia conferă flexibilitate

Tromsø are condiţii climatice foarte speciale: marea care înconjoară oraşul universitar nu îngheaţă pe tot parcursul anului, deoarece este încălzită de Curentul Golfului. Cu toate acestea, un vânt puternic bate în permanenţă. Deoarece clientul a presupus că stratul de uzură se va răci foarte rapid, Avinor a solicitat ca operaţiunea de compactare să fie realizată cu cilindri compactori combinaţi cu oscilaţie, fiind familiarizat cu beneficiile acestei tehnologii: o perioadă de timp mai scurtă pentru executarea  operaţiunii şi o bună compactare la rosturi.

Temperatura amestecului, care este un asfalt modificat cu polimeri, a fost monitorizată în permanenţă. În plus, finisorul a acoperit lăţimea totală de 4 m într-o singură etapă, şi a operat cu o viteză relative mică, de aproximativ 4-5 km/h. Datorită acestor măsuri şi utilizării cilindrilor compactori cu oscilaţie, Lemminkäinen a reuşit să obţină rezultate remarcabile în procesul de compactare. „În timpul utilizării cilindrilor compactori cu oscilaţie, am fost impresionaţi de flexibilitatea extraordinară a acestora pe şantier, datorită intervalului larg de temperaturi la care se obţine gradul de compactare. Mai mult, am obţinut compactarea necesară la o viteză mai mare de lucru”, a afirmat şeful de proiect, Gunnar Unstad, din cadrul companiei Lemminkäinen.

Un alt beneficiu: atunci când se utilizează oscilaţia, nu se produce deteriorarea suprafeţelor adiacente care au fost deja compactate şi răcite la îmbinările dintre două suprafeţe de asfalt. Avinor şi Lemminkäinen garantează pentru utilizarea acestor cilindri compactori combinati (pneu-bandaj metalic) cu oscilaţie în cadrul acestei aplicaţii. Datorită efectului de frământare produs de roţile din cauciuc, maşinile creează o legătură remarcabilă între noul strat de uzură şi stratul existent. Mai mult, roţile de cauciuc fac posibilă compactarea statică a asfaltului cât încă acesta are o temperature foarte ridicată, imediat după ieşirea din finisor. După ce temperatura stratului a mai scăzut, se porneşte oscilaţia pentru accelerarea procesului de compactare, aceasta având rezultate semnificative la stratul subtire-3 cm, care se răceşte rapid!

Mulţumiţi de cilindrii compactori seri a DV -O

Unul din punctele forte ale cilindrilor compactori tandem cu tracţiune integral este scaunul rotativ automat. Această funcţie asigură faptul că, atunci când cilindrul compactor se întoarce, scaunul se roteşte, împreună cu consola de operare.

Astfel, operatorul este întotdeauna îndreptat în direcţia de deplasare. Cu cilindrii compactori seria DV, nevoia de a privi înapoi, care poate fi sursa durerilor de spate, este de domeniul trecutului. Unul dintre operatorii din echipa Lemminkäinen a rezumat foarte bine: „Scaunul rotativ al cilindrilor compactori seria DV face ca lucrurile să fie mult mai uşoare pentru o persoană care lucrează pe acest utilaj între 8 şi 10 ore pe tură”.

O altă caracteristică a acestor cilindri compactori combinaţi este cabina panoramică, cu vizibilitate clară asupra bandajelor şi roţilor de cauciuc. Cabina panoramică este unul dintre cele mai mari beneficii ale cilindrilor compactori Hamm seria DV. Datorită podelei din sticlă şi şasiului rulou deschis, operatorul poate vedea în orice moment dacă bandajele sunt umezite suficient cu apă. Aceasta contribuie la optimizarea calităţii suprafeţei asfaltice.

Calitate superioară datorită utilizării sistemului de navigaţie compactare GPS HCQ cu conexiune WLAN

În fiecare noapte, pe pistă s-au utilizat doi cilindri compactori tandem şi doi cilindri compactori combinaţi. Ambii cilindri compactori tandem au fost echipaţi cu sistem de navigaţie GPS HCQ cu conexiune WLAN. „Utilizăm acest sistem de măsură şi documentare grad de compactare produs de Hamm în scop dublu: documentare şi suport operator. Harta de pe PC-ul panoului de comandă oferă o imagine de ansamblu a compactării mult mai bună”, a explicat şeful de şantier, dl. Unstad, care este deja familiarizat cu sistemul de navigaţie GPS HCQ din numeroase alte proiecte de construcţii.

Principiul de bază este simplu: senzorii sunt utilizaţi pentru măsurarea compactării şi a temperaturii asfaltului. Aceste informaţii sunt apoi combinate cu datele GPS privind poziţia maşinii. Rezultatul este o „hartă a operaţiunii de compactare” a suprafeţei rămase, pe care operatorul o vede în timp real. În plus, datele privind poziţia şi procesul de compactare sunt salvate în PC-ul cu care este echipat cilindrul compactor.

În cazul sistemului WLAN care a fost utilizat pentru lucrările de la Tromsø, cilindrii compactori fac în permanenţă schimb de date prin undele radio. În acest mod, fiecare operator poate vedea situaţia globală a suprafeţei de asfalt, putând astfel să îşi direcţioneze utilajul înspre locul cu temperature cea mai scăzută sau în care numărul necesar de treceri nu a fost încă realizat.

Pe şantierul aeroportului din nordul extrem, cei doi cilindri compactori „cu conexiune WLAN” au operat imediat în spatele echipei care a turnat stratul de asfalt. Acest fapt a permis conducerii să se asigure că echipa a realizat, într-adevăr, gradul de compactare necesar.

Document are extrem de simplă datorită utilizării sistemului de navigaţie GPS HCQ

Sistemul oferă, de asemenea, facilitate multiple pentru documentarea completă, reproductibilă şi evaluarea rezultatelor operaţiunii de compactare, un beneficiu imens pentru echipa de conducere, deoarece îi oferă posibilitatea de a verifica rezultatele compactării într-un mod facil şi fără necesitatea unor transferuri complicate de date.

Experienţa acumulată aici subliniază faptul că operaţiunea de compactare cu ajutorul sistemului de navigaţie GPS HCQ scuteşte timp, asigură lucrări de calitate şi previne surprizele neplăcute în timpul măsurătorilor de control. Acest concept de auto-monitorizare în timp real merită, deoarece proiectele în care operaţiunea de compactare se realizează prin această metodă se vor dovedi a avea semnificativ mai puţine defecte, de exemplu pe durata perioadei de garanţie. Mai mult, reparaţiile nu vor fi necesare decât după o perioadă îndelungată de timp.

Articole similare

1 din 577