Informaţii la ziNewsOnline

Industria de utilaje vs Poluare

Redactat de : UTILBEN

În acest articol, vorbim despre normele de poluare pe care trebuie să le respecte producătorii de utilaje și despre cum arată viitorul industriei. Protecția mediului și viitorul acestei planete sunt două teme care se află pe ordinea de zi a guvernelor de pretutindeni. Ca urmare, legislația în acest sector este tot mai strictă, iar fabricanții de utilaje sunt tot mai presați să găsească rapid soluții la problema poluării.

Până nu demult, actorii din industrie erau obișnuiți să aducă îmbunătățiri motoarelor diesel o dată la 4-5 ani, prin care reduceau noxele poluante emise de acestea. Astfel, situația era ținută sub control și toată lumea era mulțumită. În Europa, apogeul a fost atins în anul 2019, odată cu implementarea reglementărilor Stage V, cele mai stricte din istorie.

În Statele Unite ale Americii, normele Tier 4 au fost introduse treptat, între anii 2011 și 2015. Deci, americanii au luat-o ușor și mențin aceste reglementări până astăzi. Despre Tier 5, se vorbește că va fi implementat în 2025, poate chiar mai târziu. Ce ar mai fi de spus despre China? Asiaticii au impus norma de poluare Stage IV de-abia anul trecut.

De ce, vă întrebați? Pentru că acolo accentul cade pe producție, pe creștere economică și pe dezvoltarea infrastructurii. Chinezii sunt oameni pragmatici și își văd interesul financiar. Totuși, pentru clienții lor din Europa, asiaticii produc utilaje Stage V. În fond, fiecare stat autonom, care nu face parte din Uniunea Europeană, de exemplu, este liber să decidă asupra propriei legislații privind poluarea.

Utilajele electrice și alimentate cu hidrogen

Așa cum bine știm, după ușă, stau la pândă utilajele electrice. Dacă ne luăm după tendințe, acesta pare să fie viitorul industriei. Fiecare producător încearcă să creeze baterii cu o autonomie cât mai mare și caută soluții prin care utilajele electrice să depășească barierele din mintea cumpărătorului. Ce mă fac dacă rămân fără baterie în timp ce lucrez la un proiect urgent? Câte ore ține bateria? Are un utilaj electric aceeași putere ca unul diesel?

Deocamdată, comportamentul de cumpărare al oamenilor din industrie ține de zona geografică, de cultură, de deschiderea către nou și de puterea de cumpărare. Desigur, trebuie depășite mai multe blocaje mentale pentru a renunța la clasica motorizare diesel și pentru a face pasul către electricitate. Aici, intră în joc puterea obișnuinței și rezistența la nou. De ce să schimb ceva care îmi place și care îmi este familiar?

Pentru că schimbarea adevărată se petrece în afara zonei de confort. Și trebuie să mergem mai departe de obișnuință și interese personale dacă vrem o lume mai bună și o societate mai sănătoasă. Pentru că, să nu uităm, oamenii sunt principalele victime ale poluării. Specialiștii estimează că 7 milioane de persoane mor în fiecare an din cauza poluării.

Să nu uităm că avem mai multe alternative la motoarele diesel. Pe lângă electrificarea utilajelor, a intrat în scenă alimentarea cu hidrogen, un combustibil care le dă speranță ecologiștilor de pretutindeni. Dar asta nu înseamnă că motorul diesel este pe moarte și că nu mai este loc de îmbunătățiri în acest sector. Dimpotrivă. Motorizarea diesel evoluează și sistemele de tratare a noxelor își fac treaba.

Tehnologia avansează rapid și ne oferă soluții pe mai multe paliere, fără să fie nevoie să fim de o parte a baricadei sau de cealaltă. Dacă luăm în calcul că diferența dintre Tier 3 și Tier 4 este o reducere de 90% a gradului de poluare, poate nu va mai fi nevoie să eradicăm motoarele diesel, ci doar să le facem mai prietenoase cu mediul înconjurător.

Utilajele diesel devin mai prietenoase cu mediul

În ceea ce privește motoarele diesel, nu trebuie să le cântăm prohodul încă. Standardele de poluare Tier 4 și Stage V limitează eliminarea de noxe în atmosferă, iar avansul tehnologic poate produce rezultate uimitoare în acest sector, astfel încât să nu mai fie imperios să trecem la surse alternative de alimentare. Cu electricitate sau hidrogen.

Dar este nevoie ca proprietarii de utilaje să fie încurajați și stimulați să folosească ultimele motorizări diesel. Asta, ca să dea utilajele vechi pe unele noi-nouțe. Ceea ce, pentru mulți, se traduce într-o cheltuială pe care nu și-o pot permite. Aici, există mai multe soluții. Prima, ar fi ca autoritățile să le acorde fonduri celor care vor să își schimbe utilajele și să îi ajute, astfel, să depășească blocajul financiar.

O altă variantă este constrângerea. Mai exact, înăsprirea legislației, astfel încât echipamentele vechi, ce poluează peste limitele admise, să fie interzise. Un exemplu în acest sens este Regatul Unit, unde, în anumite zone, utilajele care nu respectă normele de poluare aflate în vigoare nu au acces. Cheia poate fi și la contractori, care pot acorda o lucrare de construcții doar în anumite condiții.

Una dintre aceste condiții poate să fie ca echipamentele de pe șantier să fie toate Stage V sau electrice. Astfel, cei care au utilaje noi vor avea doar de câștigat, iar, cu timpul, actorii din industrie se vor alinia la acest mod de lucru. Autoritățile din întreaga lume promit că vor veni cu reguli și mai stricte în ceea ce privește poluarea, însă nimic nu este bătut în cuie încă.

Ce știm, deocamdată, face referire doar la autoturisme. Norma de poluare Euro 7 va fi implementată în anul 2027, la pachet cu noi restricții pentru mașinile vechi și foarte vechi, adică cele care emit cele mai multe noxe. Gura lumii spune că reglementările Tier 5 în America și Stage VI în Europa vor intra în vigoare înainte de 2030, însă asta rămâne de văzut.

Oamenii nu mai au răbdare și vor o schimbare

Trăim vremuri tulburi, unde vedem oameni la televizor cum se lipesc de asfalt pe străzi, blochează drumuri publice sau stropesc cu vopsea opere de artă, doar pentru a atrage atenția asupra încălzirii globale. De acord, sunt moduri extreme și absurde de a protesta, însă ce reflectă acest comportament este că unii oameni au ajuns la capătul răbdării și nu mai au încredere în autorități.

Este un fapt binecunoscut că mai toate guvernele lumii pun câștigul financiar la loc de cinste și că își apleacă des urechea la ce le dictează marii industriași. Iar profitul nu se face din schimbare, ci din eternul petrol și din fabricarea de motoare diesel pe bandă rulantă. Poate acesta este unul dintre motivele pentru care sustenabilitatea planetei este importantă doar la nivel declarativ, și mai puțin la nivel de fapte.

Spuneam și mai devreme, oamenilor le lipsește motivația. De ce să investesc într-o flotă de utilaje electrice sau alimentate cu hidrogen, dacă utilajele mele diesel își fac încă bine treaba și și-o fac la costuri mai reduse? Fără stimulente din partea autorităților, schimbarea este departe de a se produce. Oamenii din industrie au nevoie de un imbold pentru a investi în noi tehnologii și puțini o pot face nesusținuți.

Din păcate, legislația privind poluarea cauzată de industrie depinde și de zonă. Nu există o lege universală pentru toată planetă, iar această lipsă de coerență nu poate produce rezultate notabile. Degeaba întreaga Europă trece la utilaje cu zero emisii poluante, dacă India are preponderent utilaje Stage III, să spunem.

În concluzie, decidenții din industrie au de ales între a eficientiza motoarele diesel până la nivelul în care acestea vor deveni minim poluante sau de a face trecerea în barca electricității și a hidrogenului. Sau, de ce nu, de a căuta noi alternative. În orice caz, singura opțiune este să punem punct poluării și să o facem cât mai repede!

Similare

1 din 922