Bergerat Monnoyeur, dealer exclusiv al mărcii Cat®, este prezent în România din anul 1991 și numără aproximativ 200 de angajați. Istoria grupului francez începe în anul 1906, colaborarea cu grupul american Caterpillar durând de 84 de ani.
Directorul general al companiei Bergerat Monnoyeur România, domnul Liviu Neagu, este și unul dintre promotorii intereselor grupului francez încă de la înființarea filialei în țara noastră, în anul 1991. Astfel, putem spune că experiența sa pe piața locală a utilajelor de construcții este una deosebită, practic fiind martorul activ al tuturor etapelor și transformărilor pieței locale din ultimii 20 de ani. Acesta a fost și unul dintre motivele importante pentru care am dorit să stăm de vorbă, părerea domniei sale despre piața actuală din România și evoluțiile sale viitoare fiind una dintre cele mai autorizate în domeniu.
Utilaje&Construcții: Ați reușit să depășiți momentul crizei din 2009, iar în 2012 Grupul Monnoyeur în România a avut o cifră de afaceri consolidată de 150 milioane de euro. Cum caracterizați drumul spre o performanță notabilă, în condițiile actuale ale pieței?
Liviu Neagu: Transpirație și inspirație! Lucrul în echipă are cel mai mare merit la obținerea rezultatelor bune din ultimii ani. În plus, faptul că Bergerat Monnoyeur a avut capacitatea de a finanța proiecte indiferent de mărimea lor, că a dezvoltat operațiunile de trade-in și a aplicat o politică de marketing adaptată condițiilor pieței au contribuit la succesul nostru. Suntem lideri în piață datorită clienților/ partenerilor noștri de afaceri, care au înțeles că suntem alături de ei atunci când au nevoie. Și apropo de finanțare, noi încercăm să le fim alături în condițiile în care unele bănci sunt reticente în a finanța, în momentul de față. Bergerat Monnoyeur are o politică foarte deschisă față de client.
U&C: Se spune că piața din România este specială, că regulile învățate și dezvoltate pe plan european nu sunt totdeauna valabile și aici.
L.N.: Este adevărat că ABC-ul meseriei este același, dar fiecare țară își dezvoltă propria strategie de piață și de dezvoltare. Atât grupul Bergerat Monnoyeur, cât și producătorul Caterpillar au dat dovadă de flexibilitate și inteligență în a se adapta specificului diverselor teritorii în care activează. Oscilații ale pieței au fost întotdeauna și sunt peste tot. Din punctul meu de vedere, nu este normal să avem o piață a construcțiilor de dimensiuni reduse, nu este normal ca proiectele, din diferite motive, să nu fie puse în practică, în schimb este normal să avem perioade de criză. Ceea ce uităm cu toții este că în Europa la fiecare 3-4 ani apare câte o criză. Greșeala pe care o fac mulți oameni din business este că se bazează pe previziuni de creștere, foarte puțini sunt cei care consideră că după o perioadă de cca. patru ani de creștere de la momentul T-zero, în funcție de durata de viață a produselor, este normal să apară perioade de descreștere. Piața poate să fie în scădere, însă compania să fie în creștere pentru că achiziționează jucători mai mici din piață sau pentru că unii competitori mai mici dau faliment sau se retrag de pe piață. Bergerat Monnoyeur România este o companie solidă, cei peste 20 de ani de prezență pe piața din România ne-au călit din punctul de vedere al surprizelor legate de creșteri și descreșteri de piață. Estimez că 2013, din perspectiva pieței, va fi sub 2012. Ținând cont de contextul european și cel național, 2013 este aproape de ceea ce am prevăzut ca scenariu negativ, dar nu va fi comparabil cu 2009, cel mai negru an din istoria recentă a construcțiilor în România.
U&C: În condițiile în care 2013 înregistrează o scădere, credeți că vom ajunge la sfârșitul anului 2014 să spunem că am avut o creștere doar pentru simplul fapt că mai jos decât în 2013 nu se poate ajunge?
L.N.: Din punctul meu de vedere, un vârf al pieței de utilaje de construcții, ținând cont de potențialul pe care îl are piața de construcții din România, cred că poate fi atins la un număr de 1.500 de utilaje noi vândute într-un an. Plecând de la aceste premize, de la faptul că în Europa suntem totuși într-o perioadă de criză, iar în România într-un fel de criză tranzitorie, o piață undeva la 1.000 de utilaje este aproape de normalitate. Sigur vor mai fi în viitor suișuri și coborâșuri pe piață, iar dacă 2014 va fi mai bun decât 2013, și îndrăznesc să spun că există premize, acest lucru va depinde și de anumite decizii macroeconomice și, în pricipal, de nivelul de absorbție al fondurilor europene.
U&C: Pe termen lung, care sunt previziunile dumneavoastră?
L.N.: Pentru perioada 2014 – 2020 va trebui să vedem care sunt domeniile pentru care există finanțare, să căutăm exemplele de best practices din țările care au accesat bani europeni, dacă acestea există, să constituim grupuri de lucru în care să discutăm ce tip de proiecte putem realiza astfel încât să atragem banii, acest fapt putând fi un motor de creștere pentru economia României. Ceea ce este atipic, este structura utilajelor din piață, structură care are la rândul ei legătură cu proiectele în derulare. Faptul că echipamentele mici sau foarte mici reprezintă 80% din piață, înseamnă că avem o problemă la nivel structural, înseamnă că nu avem proiecte noi, iar constructorii au la dispoziție doar proiecte mici, proiectele de infrastructură fiind foarte puține. Pe de altă parte, apare o altă problemă, legată de țară și care, din păcate, nu s-a reglat în ultimii zece ani, și anume că firmele românești au crescut, dar se pare că au în continuare probleme legate de accesarea proiectelor mari, probleme legate de experiență, de capacitatea financiară. Părerea mea este că firmele de construcții pot face mult mai mult decât ceea ce realizează în acest moment, să nu uităm ca înainte de 1989 existau companii românești din domeniul construcțiilor implicate în proiecte internaționale în regiuni ca Africa, Orientul Mijlociu. Companiile românești din construcții se pot îndrepta spre export, însă ele au nevoie de sprijinul autorităților române.
U&C: Piața din Republica Moldova poate fi o soluție pentru companiile românești din domeniul construcțiilor?
L.N.: Piața din Republica Moldova beneficiază în acest moment de fonduri europene pentru proiecte de infrastructură și, acest lucru, împreună cu apropierea geografică, contribuie la interesul companiilor românești pentru proiectele din această țară.
Un alt criteriu important în accederea pe această piață este lipsa barierei lingvistice. Din aceste considerente, Republica Moldova este o țară cu potențial de investiții pentru companiile de construcții din România, singure sau în asociere.