MAN Truck & Bus este unul dintre cei mai importanți furnizori internaționali de vehicule comerciale și soluții de transport și unul dintre cei mai mari producători mondiali de motoare diesel și cu gaz natural pentru aplicații on-road și off-road. Experiența constructorului german în domeniul camioanelor pentru construcții este deosebită, acestea fiind renumite pentru robustețea lor.
În România, rețeaua de service-uri a societății MHS Trucks & Bus srl – importator general al mărcii MAN acoperă toate zonele geografice. Cele 13 service-uri complet echipate și echipajele mobile de intervenție cu funcționare non-stop oferă un sprijin important utilizatorilor de camioane, aceștia fiind siguri că timpii de imobilizare a mașinilor lor, în cazul unor evenimente neașteptate, sunt minimi.
Camioanele de construcții marca MAN sunt de mulți ani în topul preferințelor constructorilor români, în primul rând datorită robusteții lor, dar și a serviciilor de calitate oferite de către importatorul MHS Trucks & Bus. Domnul Jorge Leuschner, director general al MHS, a acordat un interviu în exclusivitate revistei Utilaje&Construcții la începutul lunii noiembrie.
Utilaje&Construcții: Camioanele MAN au o cotă importantă pe piață pe segmentul camioanelor pentru construcții. Cum au evoluat vânzările în ultimii ani, care nu au fost prea ușori pentru această industrie?
Jorge Leuschner: MHS Trucks & Bus are o experiență solidă în domeniul vânzării camioanelor marca MAN, dar în plus putem spune că suntem specialiștii numărul unu în domeniul comercializării camioanelor pentru construcții. Este foarte greu să obținem cifre exacte, dar părerea mea este că pe segmentul de construcții, aproape jumătate din cami-oanele vândute sunt MAN. Acestea sunt astfel proiectate și construite încât totdeauna utilizatorul este sigur că mașina comandată corespunde exact aplicației sale, acest lucru fiind posibil datorită numărului mare de opțiuni pe care le oferim. De asemenea, avem o relație foarte bună cu mulți constructori de suprastructuri și alte echipamente speciale montate pe șasiu de camion și cu care departamentul nostru de proiectare lucrează îndeaproape. Acesta este motivul pentru care clienții noștri primesc totdeauna un pachet complet de servicii, iar noi putem furniza vehicule care să corespundă întru totul specificațiilor și nevoilor acestora. Această colaborare strânsă cu toți cei implicați în acest proces ne-a ajutat să ne construim o reputație foarte bună în industria de construcții.
U&C: Care a fost, în acest an, evoluția pieței pe segmentul de construcții?
J.L: Piața din România este în scădere și este deja al treilea an consecutiv când vedem acest fenomen. Piața ar trebui să se redreseze și totuși, lucrul acesta nu se întâmplă, rămânem la valoarea de 3.500 de camioane noi înregistrate anual, ceea ce nu este normal. Chiar și în anii ’90 erau vândute anual 4.000 de unități. Acum, pe de o parte companiile nu au o perspectivă clară asupra viitorului, iar pe de altă parte nu mai au acces la finanțări atât de ușor cum se întâmpla acum patru ani, spre exemplu.
Astfel, pentru contracte noi, unde au nevoie de mai multe echipamente și camioane, clienții aleg de regulă să subcontracteze de la alte companii, care nu folosesc utilajele sau să cumpere echipamente uzate.
Acestea sunt argumente din partea clientului, dar există desigur și problema investițiilor în România. Sunt multe companii străine care vin și investesc în România, lucrurile merg din acest punct de vedere și toată activitățile ce presupun producție în România aduc lucruri bune pentru țară. Însă, în ceea ce privește investițiile publice, investițiile în infrastructură, lucrurile au rămas mult în urmă și ar trebui să se schimbe. Acestea sunt investiții care ar trebui făcute rapid și care ar fi amortizate într-un timp foarte scurt, iar România pierde foarte mulți bani din acest motiv. Multe dintre flotele de construcții lucrează foarte ineficient, sunt depășite din punct de vedere tehnic. Cred că lucrurile s-ar îmbunătăți în condițiile în care companiile ar avea acces la credite mai ușor și o mai bună perspectivă asupra viitorului.
U&C: Din punctul dumneavoastră de vedere situația se poate schimba în următorii ani?
J.L: Cred că este posibil. Dacă guvernul investește în infrastructură, dacă se gândește la companiile care au proiecte serioase în România și găsește modalități de a le permite să acceseze credite mai repede, dacă se iau măsuri ca unele industrii să devină mai atractive, cum este de exemplu agricultura, unde România are un potențial uriaș, toate acestea vor oferi avântul de care are nevoie industria pentru a se dezvolta, iar schimbările se vor vedea rapid.
U&C: În opinia dumneavoastră, de ce considerați că brandul MAN este cel mai bun pentru piața de construcții din România?
J.L: Camioanele sunt foarte fiabile. Condițiile de aici sunt diferite, pe șantierele de construcții este foarte mult nămol și din această cauză este greu să te deplasezi pe șantiere, infrastructura nu este cea mai bună. Tocmai de aceea constructorii au nevoie de camioane foarte robuste. Diferența o face de multe ori garda la sol, în construcții este foarte important să ai o combinație bună de suprastructură și șasiu, să fie practic o unitate, iar clientul să nu întâmpine probleme.
U&C: Cutia automată MAN este adaptată pentru transportul de șantier?
J.L: Le recomand tuturor să aleagă cutia automată de viteze dacă lucrează în construcții, dacă lucrează în condiții grele. Cutia automată este absolut fantastică, nici un șofer, oricât de multă experiență ar avea, nu poate face lucrurile la fel de bine cum le face cutia automată. Sistemele electronice și senzorii sunt atât de bine construiți astăzi, încât poți realiza economii de combustibil semnificative și poți prelungi viața echipamentului.