Cefin Trucks și directorul său general, Stefano Albarosa sunt două nume care nu pot fi despărțite, de aproape 30 de ani amândoi făcând istorie pe piața transporturilor din România. Urmând totdeauna trendul pieței, Cefin a reprezentat un barometru al afacerilor cu camioane din România, înregistrând creșteri sau scăderi în funcție de influențele economiei naționale, dar și a piețelor europene.
Dar indiferent cât de dură a fost căderea sau de amețitor succesul, totdeauna în spatele numelui Cefin Trucks a fost acelasi Stefano Albarosa, calm, zâmbitor, amabil și încurajator, gata de acțiune, încrezător în viitor dar și în oameni. De aproape 20 de ani am realizat numeroase interviuri cu Stefano, și totdeauna am observat că cifra de afaceri a unei firme care la un moment a valorat chiar și o jumătate de miliard de dolari nu a reprezentat pentru el decât un reper al succesului și un semn că lucrurile merg bine. Niciodată resemnat, gata pentru noi provocări, discuțiile cu directorul general Cefin sunt axate mereu pe lucruri pozitive, banii nefiind decât un mijloc pentru a dezvolta un service nou, o afacere nouă, dar niciodată un scop în sine.
Am vorbit aproape o oră despre trecut și mai ales viitor, și sincer am fost impresionat de mândria cu care prezintă fiecare afacere dezvoltată în toți acești ani. Chiar dacă o parte din firme au fost vândute pentru a finanța alte proiecte, nu a încetat să le urmărească evoluția și să fie mândru de ele, precum de proprii copii, că merg mai departe și se dezvoltă, chiar dacă nu îi mai aparțin.
Preluarea reprezentanței FORD pentru camioane în anul 2017 de către CEFIN reprezintă însă un nou moment de răscruce în istoria firmei, o provocare pe care directorul firmei este gata să o aducă din nou la nivel de succes.
Mulțumirea lucrului bine făcut
Utilaje&Construcții: Cum arată istoria CEFIN, văzută chiar prin ochii celui care a gândit această firmă?
Stefano Albarosa: Am început activitatea în 1994, atunci când am fost angajat la IVECO, unde eram responsabil de piața maghiară. La finele anului respectiv a avut loc o restructurare și, pe lângă piața maghiară, mi-au fost atribuite și piața bulgară și cea din România. În 1995, am reușit deschiderea acestor două piețe pentru IVECO.
De la bun început am considerat că un producător trebuie să aibă două calități importante, pentru a avea succes pe piața din Europa: să aibă o rețea care să fie în stare să suporte asistența tehnică a camioanelor și să aibă un mijloc de finanțare foarte flexibil, mai ales că pe atunci nimeni nu punea la îndoială dorința unui client din Europa de Est să cumpere un camion fabricat în Europa de Vest. Pe atunci, problema era capacitatea lui de a achiziționa acesta camion, iar situația era una cu adevărat particulară pentru că din punct de vedere financiar, adică al solidității patrimoniale, arătau foarte bine toate societățile de stat, dar nu exista nici o flexibilitate, nici o deschidere, nici o voință de a avansa, de a se dezvolta. Pe lângă asta, existau mulți transportatori aflați la început care credeau că știu cum să dezvolte o afacere de succes, dar din punct de vedere patrimonial nu ofereau garanțiile necesare.
Tot în 1995 s-au pus bazele dezvoltării acestor două activități pe care, la un moment dat, m-am gândit să nu le mai fac în cadrul IVECO ca angajat, ci ca întreprinzător. Deoarece IVECO era o companie mare, mondială, iar Romania o piață care de abia se închega, instabilă și necunoscută, erau necesare multe aprobări, multe demersuri pentru a convinge de credibilitatea firmelor din România. Într-un cuvânt, lipsea această flexibilitate de care noi aveam nevoie, acesta fiind motivul pentru care am demarat proiectele CEFIN și AFIN. Respectiv CEFIN se ocupa cu activitate de vânzare de vehicule, fiind organizat ca un dealer modern cu centru de asistență tehnică conform cu cerințele vehiculelor moderne, și AFIN ca societate de finanțare, deschisă către sectorul privat, adică dispusă să ia în considerare mai mult capacitățile profesionale, decât bonitatea financiară a firmelor. Aceasta cred că a fost baza succesului.
Din 1996 până în 2007, CEFIN a devenit cea mai mare companie de distribuție de camioane IVECO din lume, cu peste 3.000 de unități pe an, al doilea mare distribuitor fiind la Roma și înregistra 1.400 de unități vândute. Și AFIN a reprezentat un succes mare. Atunci când a fost vândut producătorului IVECO în anul 2007 înregistra peste 400 de milioane de asset-uri în leasing și peste 14.000 de camioane.
După acest parcurs foarte pozitiv, a urmat criza economică din 2008-2010, care a fost destul de dură și ne-a lovit și pe noi. Dar CEFIN este o firmă gândită dinamic, iar în 2011 se vedeau deja semnalele de revenire, CEFIN reușind atunci să fie profitabilă și să obțină o cifră de afaceri de aproape 100 de milioane de EUR și 1.400 de camioane vândute.
În 2012 a intervenit o mare schimbare în strategia lui IVECO, care nu a mai dorit să continue colaborarea cu CEFIN, iar anii 2012-2015 au fost ani foarte duri, pentru că, practic, pierdusem obiectul nostru primar de afacere, și a trebuit să ne reinventăm complet. Am depășit, însă, și acest moment, iar în 2015 a început căutarea unui nou brand, prin care să putem exprima potențialul nostru. În 2013-2014, pentru a putea depăși această criză, a trebuit să vindem toate activitățile, pentru a economisi resurse și a reporni activitatea. Ceea ce ne bucură cel mai mult este că nimic din CEFIN n-a murit, adică tot ce s-a realizat de-a lungul anilor a rămas și funcționează eficient, chiar dacă unele afaceri nu mai sunt sub umbrela noastră acum.
Utilaje&Construcții: Să înțeleg că vă lipsea acel producător mare de camioane care să vă ofere încă odată posibilitatea de a demonstra ce înseamnă forța companiei CEFIN?
Stefano Albarosa: În ceea ce privește CEFIN, la sfârșitul lui 2016 am finalizat acordul cu FORD, după o perioadă de due diligence care a durat un an de zile, fiind aleși dintre mulți alți aplicanți. Cred că FORD a apreciat că la noi era deja pusă pe picioare întreaga organizare necesară vânzării și reparațiilor camioanelor. De asemenea, deoarece am ales să fie singurul nostru brand, a fost clar că vom depune toate eforturile pentru a putea lansa în forță pe piața din România această marcă. Începând cu 2017, am demarat această activitate de distribuție, lansarea oficială a fost făcută în luna mai, și tocmai am închis primul an, cu mare satisfacție, din punctul nostru de vedere.
În condițiile în care în 2017 piața de vehicule grele s-a restrâns cu aproape 20%, iar FORD de abia intrase pe piață, în special pe segmente precum cel al camioanelor pentru construcții sau aplicații municipale, care sunt extrem de nișate și de pretențioase, rezultatele au fost mai mult decât încurajatoare. Am câștigat cotă de piață încă de la început, și chiar dacă am făcut multiple investiții CEFIN TRUCKS a încheiat un an financiar foarte bun, închizând pe profit.
Utilaje&Construcții: Un început bun vă obligă la un an 2018 și mai performant. Ce planuri aveți pentru acest an?
Stefano Albarosa: Pentru acest an, avem un obiectiv de 350 de unități de autocamioane FORD vândute. Astfel, ne propunem să devenim un brand de referință în domeniul construcțiilor și al activităților municipale. De asemenea, estimăm o cotă de piață de minim 3-4% pe segmentul de cap tractor.
Pe scurt, obiectivul nostru pentru anul acesta este să devenim foarte puternici pe segmentele pe care putem să concurăm (construcții, activități municipale și transport național), să ne consolidăm foarte bine pe aceste tipuri de mașini, pentru a putea continua la anul creșterea cu vehiculele de transport internațional. Personal, mi-am propus ca până în anul 2020 marca FORD să fie printre primele 3 brand-uri vândute în România și mă voi ține de această promisiune.
Am dezvoltat foarte mult și rețeaua, s-au făcut eforturi extraordinare pentru a omologa toată gama de produse, pentru a avea toate acordurile de finanțare cu toate societățile de leasing și pentru a identifica partenerii. Avem acum 10 parteneri în toată țara cu ajutorul cărora putem oferi servicii de asistență tehnică, și 22 de oameni de vânzări, adică am pus la punct toată munca pentru a susține obiectivele noastre ambițioase.
Utilaje&Construcții: Cum explicați succesul camioanele de construcții FORD pe o piață extrem de restrânsă și de competitivă precum cea din România?
Stefano Albarosa: Noi putem carosa un camion FORD cu o suprastructură de la orice producător se dorește, dar faptul că am oferit pieței camioane care vin direct din fabrică cu o benă din oțel de înaltă rezistență Hardox a reprezentat un atu important, mai ales datorită prețului bun și calității ansamblului de lucru. Fabrica FORD din Turcia produce 470.000 de unități pe an. Aici s-au investit peste 5 miliarde de dolari doar în tehnologie Să nu uităm că vehiculele comerciale ușoare FORD sunt lider de piață în România, cu o cotă de 27%, deci este clar că nu este un brand care se mulțumește cu puțin. Avem un cuvânt de spus pe piața din România, avem un plan foarte ambițios și ne vom folosi de toată experiența noastră, pentru a-l îndeplini.