OnlineUtilaje pentru construcţiiUtilaje terasiere

JCB-Focus pe dezvoltare

În ciuda climatului economic nu foarte prietenos și a incertitudinilor geo-politice din pieţele emergente, producătorul britanic de echipamente de construcţii JCB a reușit în 2014 să facă încă un pas către realizarea obiectivului de dublare a capacităţii de producţie până în 2018.

Descris drept un an al provocărilor pentru producătorul cu sediul în Staffordshire, 2014 a adus o consolidare a poziţiei companiei pe pieţe importante din Europa și America de Nord, precum și o serie de noutăţi în gamele de produse JCB și o nouă unitate de producţie în India.

Despre strategia JCB din următorii ani, evoluţia pieţelor din Europa Centrală și de Est, dar și un punct de vedere pertinent asupra pieţei din România, într-un interviu în exclusivitate cu George Struţa, Regional Manager CEE/Switzerland.

Utilaje & Construcţii: La începutul anului 2014, condiţiile de piaţă la nivel global aduceau provocări, și datorită situaţiei geo-politice din pieţele emergente. Care au fost momentele marcante pentru JCB în 2014?

George Struţa: 2014 a fost un an cu provocări. Deși JCB se pregătea pentru o piaţă globală în creștere evenimentele neașteptate din anumite regiuni au avut repercursiuni și un impact mult mai mare decât așteptat și asupra pieţei de echipamente de construcţii. Criza din Ucraina a dus la o conjunctură de incertitudine atât în Rusia cât și în Europa, iar sancţiunile impuse de Uniunea Europeană și SUA au redus substantial piaţa din Rusia. Pe de altă parte Orientul Mijlociu este în continuare într-o instabilitate politică și socială, iar pieţele din India și Brazilia au fost influenţate de alegerile prezidenţiale. 2014 poate fi catalogat drept un an în care pieţele emergente au suferit o contractare, iar pieţele mature și stabile din Europa și America de Nord au fost în creștere. Regiunea BRI C, în special, continua să prezinte un trend în descreștere, Brazilia cu – 18%, Rusia cu -25%, India cu -16%, China cu -16%, iar Turcia cu -23%. America de Nord, a doua piaţă ca mărime, la nivel global, prezintă o creștere de +12%, ţările europene -Germania +11%, Franţa +4%, Scandinavia +11%, Anglia +34%, iar piaţa din CEE o creștere de +25%. În tot acest context, JCB s-a concentrate și anul acesta pe planul de 5 ani de creștere. Avem un plan clar definit de a dubla volumul de producţie până în 2018, iar acesta este urmărit cu rigurozitate de toate regiunile.

Pentru JCB anul 2014 a reprezentat un an cu multe lansări de produse pe toată gama, atât în segmentul de echipamente de construcţii, cât și pe segmentul de echipamente agricole. Grupul a deschis o nouă fabrică în India, Jaipur pentru echipamente din clasa compactă sub 10 t. JCB se așteaptă la un volum de producţie similar anului 2013 într-o piaţă globală ce se va contracta cu 4%, conform estimărilor.

Utilaje & Construcţii: Cum vedeţi evoluţia pieţei globale de construcţii în 2015? Care sunt noutăţile anului 2015 în gama de produse JCB?

George Struţa: Anul 2015 va fi un an plin de provocări pentru întreg sectorul de echipamente de construcţii. Deși s-au aflat în continuare în creștere în 2014, se așteaptă ca ţările europene, și în principal zona CEE să resimtă consecinţele crizei din Rusia și Ucraina. Astfel, suntem pregătiţi să ne focusăm pe principalele oportunităţi în regiuni și să abordăm targetat sectoarele care arată o tendinţă de creștere.

2015 va aduce noi lansări de produse. Un amplu proiect, început în 2014 pe gama de excavatore compacte 1-10 t va continua și anul acesta. Acest proiect ambiţios ne va aduce o gamă completă de excavatoare compacte cu un nou design și o tehnologie îmbunătăţită. Un alt proiect amplu în 2015 este trecerea la standardele de emisii Tier 4 Final pe segmentul de buldoexcavatoare și încărcătoare telescopice.

Utilaje & Construcţii: Cum a evoluat piaţa din Europa de Est din perspectiva JCB și care a fost impactul conflictului Rusia-Ucraina asupra vânzărilor în regiune?

George Struţa: Piaţa din CEE prezintă o creștere semnificativă anul acesta. Per total vorbim de o creștere de aproximativ 24% pe sectorul de echipamente de construcţii. Analizând mai în profunzime regiunea vom vedea o creștere de +10% în Austria, de +20% în Cehia și Slovacia, +55% Ungaria, +25% în regiunea Balcani și de 25% în România. JCB împreună cu distribuitorul Terra România au reușit în 2014 o performanţă remarcabilă pe segmentul de echipamente de construcţii. În CEE am crescut volumul de vânzări cu aproximativ 35% într-o piaţă care va crește cu aproximativ 24%. Astfel, preconizăm că vom crește cota de piaţă cu 2% faţă de anul 2013. Este un rezultat neașteptat de bun care se datorează în principal performanţei distribuitorului nostru din România, care încheie anul 2014 pe o poziţie fruntașă cu o cotă de piaţă de circa 30%.

Utilaje & Construcţii: Care sunt obiectivele și planurile JCB pentru pieţele din Europa de Est?

George Struţa: Obiectivul pentru CEE este în linie cu obiectivul grupului la nivel global. Dorim să dublăm volumul de producţie până în 2018, avem un target bine definit și un plan strategic care să susţină acest ţel ambiţios. La nivel de CEE vindem în momentul de faţă 900 de unităţi pe an pe segmental de construcţii. Planul pe 2015 este să atingem un volum de 1.000 unităţi și o cotă de 18%. Bineînţeles că acest rezultat va fi influenţat și de piaţă și conjuctura economică, dar suntem pregătiţi să trecem peste orice provocări. Preconizăm o contractare a pieţii în2015 în CEE cu aproximativ 10%. Criza din Rusia și Ucraina nu s-a simţit atât de mult în 2014, dar va avea repercursiuni mai mari în 2015.

Utilaje & Construcţii: Cum aţi caracteriza piaţa de construcţii din România comparativ cu pieţe din jur, precum Bulgaria, Ungaria sau Polonia?

George Struţa: Piaţa din România este o piaţă puţin atipică. Un exemplu bun este faptul că sectorul de construcţii a avut un trend descendent anul acesta, piaţa fiind în scădere cu 19%, însă piaţa de  echipamente de construcţii a fost în creștere cu 25%. Motivul acestei conjuncturi favorabile pentru noi sunt fondurile europene, care au menţinut și chiar au crescut cererea pentru echipamente. Bineînţeles că este îmbucurător pentru noi faptul că am avut un volum neașteptat de mare în România, însă acest efect este doar de scurtă durată.

Ca să vorbim de o creștere sustenabilă, aceste echipamente trebuie să lucreze, trebuie să existe proiecte pe construcţii. Cred că, în primul rând, acest lucru deosebește România de alte ţări din regiune. Necesarul e mare atât pe infrastructură, cât și pe construcţii civile și industriale, însă lipsește capitalul. În primul rând guvernul trebuie să dea un semnal pozitiv și să crească focusul pe acest segment. România este o ţară de tranzit, iar această poziţie ar trebui valorificată mai mult. O infrastructură mai bună ar influenţa pozitiv și alte sectoare economice.

Similare

1 din 919