Komatsu folosește avansul său tehnologic în domeniul proiectării noilor generații de utilaje pentru construcții și avansează spre viitoarea generație de basculante cu șasiu rigid ce vor înlocui actualul model Komatsu 930E, cu propulsie electrică, utilizat în aplicațiile miniere de mare capacitate.
Deoarece basculanta Komatsu 930E este cel mai bine vândut utilaj din clasa sa la nivel mondial, așteptările utilizatorilor de la generația următoare sunt pe măsură renumelui. Din acest motiv, Komatsu a ales să colaboreze cu firma americană General Motors, lider mondial în tehnologia celulelor de combustibil cu hidrogen pentru a dezvolta generația următoare de utilaje de mare capacitate.
Komatsu 930E care va fi alimentat de celule de combustibil HYDROTEC
Ușoare și rapid de încărcat, pilele de combustibil pe bază de hidrogen sunt ideale pentru a acționa un motor electric acolo unde în mod tradițional sunt utilizate în prezent numai motoare diesel. De asemenea, hidrogenul oferă o metodă eficientă de încărcare a unor cantități mari de energie la bordul unui utilaj fără a reduce sarcina utilă.
În plus, celulele de combustibil oferă o soluție excelentă pentru conservarea mediului ambiant, având zero emisii de eșapament, putând fi utilizate pentru vehiculele cu cerințe extreme de transport, cum ar fi basculanta cu șasiu rigid Komatsu 930E, care are o sarcină utilă nominală de 320 de tone.
Acest tip de basculante funcționează de obicei întreaga lor viață la o singură mină, ceea ce simplifică provocările legate de dimensionarea și implementarea unei infrastructuri eficiente de realimentare cu hidrogen pentru deservirea unui parc de astfel de utilaje.
Viitoarele basculante Komatsu destinate activității de minerit alimentate cu celule de combustibil reprezintă o alternativă viabilă pentru a reduce amprenta de carbon dintr-o astfel de exploatare, fără a fi necesare stații de încărcare mobile sau fixe, deci fără a fi nevoie de construirea unei infrastructuri suplimentare de încărcare în interiorul minei.
Komatsu și GM intenționează să testeze primul prototip de vehicul minier alimentat de HYDROTEC în jurul anului 2025 în cadrul centrului de cercetare și dezvoltare Komatsu Arizona Proving Grounds (AZPG). Acest vehicul va fi alimentat cu peste 2 megawați prin pilele de putere HYDROTEC.
GM desfășoară activități de cercetare și dezvoltare a asupra celulelor de combustibile de mai bine de 50 de ani, fiind una dintre puținele companii din lume care dețin platforme tehnologice avansate pentru ambele tipuri de alimentări: cu baterii litiu-ion și cu pile de combustibil cu hidrogen.
Ambele companii au obiective similare în ceea ce privește producția de utilaje și mașini cu emisii zero de carbon. Astfel, Komatsu are ca obiectiv reducerea cu 50% a emisiilor de gaze la nivelul utilajelor sale până în anul 2030 și să atingă nivelul zero în anul 2050, pe când GM dorește să atingă pragul zero de emisii pentru mașinile sale până în anul 2040.