Gigantii SoselelorInformaţii la ziNewsOnline

Komatsu știe ce vrea: e electric şi alternativ!

În cei 20 de ani de când camioanele electrice uriaşe şi-au făcut apariţia în cariere, conceptul electric a ajuns să domine piaţa camioanelor de 200 de tone. Dar există mereu loc de mai bine. Noile tehnologii folosite de către o parte dintre marii producători au făcut camioanele mai sigure şi mai uşor de folosit.

În zilele noastre, când vine vorba despre minerit, electric înseamnă camioane cu motoare pe curent alternativ. Komatsu America Corporation a trecut de la curentul continuu la cel alternativ în 2014, atunci când a lansat pe piaţă modelului 730E-8.

„Sincer, mă îndoiesc că veţi mai vedea lansarea unui camion pe curent continuu de la un producător serios, care vrea să meargă înainte”, a spus Tom Stedman, product manager la Komatsu, divizia camioane pentru minerit.

Camioanele pe curent alternativ sunt mai uşoare, mai fiabile şi mai uşor de întreţinut, în comparaţie cu cele care folosesc curentul continuu. De-a lungul timpului, motoarele pe curent alternativ au avut parte de îmbunătăţiri considerabile. Potrivit lui Tom Stedman, energia este folosită eficient graţie unor microprocesoare mai mici, dar mai rapide. „Aceste progrese înregistrate în ultimii 5-8 ani ne-au permis să facem reglaje fine la motoarele electrice, care fac ca aceste motoare să fie puternice şi eficiente”, a mai spus Stedman. Ba mai mult, unii clienţi spun că au remarcat şi o scădere a consumului cu patru procente.

Odată cu intrarea în vigoare de la 1 ianuarie 2014 a standardului de poluare Tier 4 Final, a fost necesară o schimbare majoră pentru camioanele aflate la a cincea generaţie, 930E fiind echipate cu motoarele Cummins care emit doar 0,04 grame de noxe pentru fiecare kw/oră. Motoarele Cummins care echipează camioanele aflate la a cincea generaţie emit doar 0,04 grame de noxe pentru fiecare kilowatt/oră. Fiind cel mai popular camion folosit în Statele Unite ale Americii şi Canada, acest model va fi primul care să îndeplinească standardele Tier 4 Final. Pe de altă parte, Komatsu dezvoltă şi modelul 830E, un camion de 240 de tone intens folosit în America de Nord. „Există discuţii legate şi de standardele care vor fi impuse de Australia, echivalente cu cele americane, aşa că este foarte posibil să vedeţi că, în doi-trei ani, camioanele care vor merge acolo vor fi nevoite să îndeplinească aceleaşi criterii”, susţine Tom Stedman. Dar nu numai motorul a fost schimbat la 930E-5. „Am eliminat ventilatorul mecanic care asigura răcirea motoarelor de pe punţi şi a unităţii de control. Am modernizat şi ventilatoarele dinamice cu retarder, iar toată răcirea necesară este asigurată de ventilatoare care funcţionează cu curent alternativ. Este mult mai fiabil şi mai eficient. În plus, un alt mare avantaj al unui astfel de motor este faptul că permite pornirea acestor ventilatoare doar la nevoie. Când ele sunt conectate mecanic, nu ai ce să faci. Acel ventilator va merge tot timpul, chiar dacă nu este nevoie. De exemplu, să spunem că lucrezi noaptea sau poate în Canada pe timpul iernii. Chiar nu ai nevoie de atât de multă răcire a motorului, însă, odată cu implementarea noilor tehnologii, senzorii îi pot spune calculatorului acest lucru: hei, nu e atât de cald acum, poţi să opreşti acel ventilator! În acest fel, întregul sistem depune un efort mai mic, de aici şi economia de combustibil. Eu cred că este o îmbunătăţire semnificativă, aşa că toate produsele echipate cu motoare Tier 4 Final vor avea parte de ea”, mai spune Tom Stedman. În plus, în ultimii ani, Komatsu a dezvoltat şi extins latura de analiză şi comunicaţii a muncii de minerit. Astfel, cu ajutorul senzorilor şi sateliţilor, sistemul KomTrax Plus permite monitorizarea din orice colţ al lumii, din faţa calculatorului, a flotei de camioane. Pe lângă informaţiile legate de temperatură, presiune şi alte aspecte ale funcţionării, sistemul memorează şi toţi parametrii normali de funcţionare . În orice moment din zi şi din noapte, proprietarul camionului va avea la dispoziţie informaţiile de care are nevoie, informaţii despre istoria încărcăturilor, a ciclurilor de funcţionare, service şi posibile erori sau defecţiuni. „Deocamdată, este un proiect de nişă, dar noi credem că acesta este viitorul. Poţi să ai astfel de informaţii şi când foloseşti sisteme mecanice, dar noi am remarcat faptul că, în cazul unui camion electric, informaţiile sunt mult mai precise”, a mai spus Tom Stedman.

Articole similare

1 din 934