Gigantii SoselelorOnline

Lecția de bien être

Despre lansarea noii game de autocamioane a producătorului Renault Trucks am scris deja, în ultimele cinci luni, câteva articole, atunci când au fost prezentate oficial pe piața internațională sau la nivel național. Invitația la drive-test în interiorul unei cariere de piatră amplasată în regiunea muntoasă din apropierea orașului spaniol Barcelona a reprezentat momentul în care am putut verifica practic și simți cu adevărat, din interiorul camionului, de pe scaunul șoferului, cum se comportă, în condiții severe de lucru, noile serii de camioane pentru construcții Renault C și Renault K.

Ambiția proiectanților francezi de a realiza un camion de care șoferul să fie mândru, la fel ca și proprietarul unei mașini de lux pare, teoretic, o figură de stil. Atunci când urci în cabină, descoperi că mulțumirea începe de la interiorul bine finisat, fără culori stridente și fără colțuri ascuțite. Eu unul, am fost încântat de scaunul șoferului special proiectat de către Recaro, la comanda producătorului Renault Trucks, centura de siguranță roșie fiind de acum încolo un semn distinctiv pentru noua gamă de camioane. Indiferent de înălțimea șoferului, acesta se va putea integra perfect la postul de conducere, datorită scaunului, ce permite un reglaj cu amplitudine maximă de până la 200 mm, dar și volanului, reglabil pe toate cele trei direcții. Fiind un scaun Recaro, acesta are tot ce-și poate dori un om care lucrează chiar și zi-lumină pe un șantier: încălzire, aerisire, suport lombar și o tetieră reglabilă lateral.

Odată bine așezat, șoferul constată că bordul îl înconjoară, forma curbată aducând toate butoanele, ecranele și funcțiile necesare foarte aproape de volan și deci, foarte aproape de șofer. Ecranul LCD mare, de 7” și volanul cu multiple comenzi sunt absolut normale în acest context, ca o completare acestui post de conducere impresionant, nelipsind nici butoanele rotative sau comenzile ce pot fi personalizate de către șofer în funcție de modul său de a conduce. Frâna electrică și automată de parcare, sistemul de blocare a diferențialului sau sistemul de control automat al vitezelor, Optidriver, completează ceea ce putem numi un mod de conducere confortabil.

Și deoarece vorbim de un camion de șantier, conceput pentru a se deplasa pe orice tip de teren în condiții climaterice din cele mai dificile, noul sistem de suspensii al cabinei este cu adevărat senzațional, lucru pe care l-am remarcat pe drumul accidentat, presărat cu pietre și inevitabilele gropi pe un șantier, unde se deplasează numeroase camioane și utilaje grele. Noul sistem Optidriver, cu un program special adaptat pentru activitatea de șantier permite șoferului să se concentreze exclusiv asupra drumului și a obstacolelor, oferind întotdeauna turația optimă, schimbările de treaptă de viteză fiind extrem de scurte, și deci și un consum redus.

Motoare adaptate aplicațiilor

Deși se bazează pe conceptul blocurilor motoare Euro 5, care au dovedit o eficiență deosebită, noile motoare Euro 6 au suferit transformări majore, scopul fiind obținerea unui consum de combustibil mai mic, reducerea dimensiunilor și a greutății proprii, dar și acoperirea cerințelor de mediu atât de stricte ale noilor norme de poluare. Evident pentru utilizator este spațiul mai mare din interiorul cabinei, obținut prin reducerea tunelului motor cu 200 mm față de modelele anterioare, dar și o curbă caracteristică de putere, adaptată cerințelor unei utilizări la sarcini grele și viteze mici. Astfel, motoarele cele mai puternice, seria DTI13 oferă puteri de până la 520 CP și 2.550 Nm cuplu, nu pe un  vârf de sarcină, așa cum se întâmpla la modelele anterioare, ci pe un prag cuprins între 1.000 și 1.800 rpm. Cu alte cuvinte, atunci când este nevoie, chiar și pentru o cutie manuală, motorul poate oferi întreaga sa putere pe o plajă de turații largă, din care în mod normal este greu să ieși, indiferent de cât de puțină experiență ai ca șofer.

Seria de motoare DTI 11 cu puteri între 380 și 460 CP este optimizată pentru activități de șantier normale, oferind la turații joase, până la 1.500 rpm un cuplu crescut, ceea ce corespunde urcării unei pante în condiții de sarcină maximă și viteză redusă, în continuare creșterea turației făcându-se cu creșterea puterii curbei de putere, deci viteză de deplasare mare la un cuplu mediu dezvoltat, ceea ce corespunde unei deplasări pe teren plat.

Motoarele din seria DTI 8 sunt montate numai pe camioanele din seria C și dezvoltă puteri de până la 320 CP și un cuplu maxim de 1.200 Nm, fiind utilizate în principiu în condițiile unor șantiere mai mici, pentru transportul rutier al materialelor de construcții, cu configurații 4×2, 6×2 sau 6×4.

Capacitate de deplasare sporită, sarcină utilă mai mare

Dacă seria K este dedicată clar aplicațiilor grele, șasiul putând rezista la mase totale ce pot atinge 120 tone, seria C aduce câteva recorduri absolute pentru piața construcțiilor, precum cel mai ușor șasiu pentru aplicațiile ce presupun transportul betonului preparat. Astfel, Renault Trucks C cu autobetonieră poate oferi cea mai mare cantitate de material transportat pe cursă, avantajele materiale fiind majore pentru o astfel de aplicație.

Pentru aplicațiile de transport generale pentru construcții, modelul C 8X4 XLoad oferă o sarcină utilă de 22,8 tone la o masă proprie de 7.175 kg, în configurația punte cu roți duble, aceasta fiind un record absolut.

Seria C, recomandată pentru o utilizare largă pentru construcții oferă pentru configurațiile 4×2 și 6×4, la cerere, autocamioane ce au montate sistemul Optitrack. Acesta oferă o putere de împingere suplimentară, datorită unui sistem hidrostatic format din două motoare hidraulice montate pe roțile punții față. În plus, prin lipsa punții motoare, ale cărei funcții au fost preluate de sistemul Optitrack, garda la sol este mai mare, camionul putând ataca obstacole mult mai înalte comparativ cu un camion normal de șantier. De asemenea, acest sistem aduce economii importante de combustibil, mai ales în cazul deplasării mixte, în condiții de șantier și pe șosea, deoarece poate fi decuplat la deplasarea pe drum asfaltat.

Dacă seria C asigură o gardă minimă la sol de 312 mm și un unghi maxim de atac de 24˚, măsurat la nivelul barei de protecție frontale, autocamioanele Renault din gama K oferă o gardă de 380 mm și un unghi de 32˚.

În concluzie, după un test ce a durat câteva ore, cred că nimic nu poate caracteriza mai bine sentimentul șoferului, dar și al proprietarului, poate doar expresia pur franceză: bien-être, adică o stare de bine ce este resimțită atât la nivel fizic cât și psihic, o stare ce aduce satisfacții diverse: financiare, profesionale și care derivă și din lipsa problemelor majore legate de exploatarea camionului.

 

Articole similare

1 din 870