Anul 2013 se anunţă a fi unul extrem de important pentru Volvo Group Trucks. După ce în 2012 grupul a decis reorganizarea reţelei de vânzări la nivel mondial şi formarea celor trei regiuni de vânzări şi marketing-EMEA(Europa, Orientul Mijlociu, Africa), Asia-Pacific şi America, în 2013 au fost anunţate schimbări la nivelul reţelei de vânzări şi service în Europa. Astfel, în urma evaluării reţelelor de service şi vânzări a celor două branduri ale grupului în Europa, Volvo Trucks şi Renault Trucks, s-a luat decizia ca începând cu 1 ianuarie 2013, pe anumite pieţe, printer care şi România, aceste reţele să fie integrate.
Acest nou capitol în istoria de 85 de ani a grupului Volvo a fost marcat de o conferinţă de presă organizată de Volvo Group Trucks România. Cu această ocazie au fost expuse pe larg motivele luării acestei decizii, dar şi viitoarele direcţii de dezvoltare la nivel global, cât şi pe plan local.
La finele anului trecut, Volvo Group Trucks a început la nivel european evaluarea reţelelor de vânzări şi service Volvo Trucks şi Renault Trucks, brand prezent în portofoliul grupului încă din 2001, cu scopul de a îmbunătăţi calitatea servciilor şi densitatea reţelei. Până acum, structura reţelei la nivel European cuprindea două entităţi separate pentru Volvo Trucks şi Renault Trucks. În ţările în care ambele reţele deţin pe piaţă o poziţie sustenabilă, această formulă va fi menţinută. Pe pieţele unde însă, poziţia uneia sau a ambelor mărci este mai puţin sustenabilă, Grupul Volvo a luat decizia de a integra cele două reţele, venind astfel în ajutorul clienţilor, care vor beneficia de o reţea mai puternică şi o ofertă mai largă de produse de la un singur punct de vânzare.
În România şi celelalte 17 ţări din Regiunea Europa Centrală şi de Est, parte a Volvo Group Truck Sales &Marketing EMEA, Volvo a considerat că cea mai bună opţiune este aceea de integrare a operaţiunilor Volvo Trucks şi Renault Trucks într-o singură reţea, o singură organizaţie, dar cu echipe de vânzări diferite pe fiecare brand.
Sigurd Wandel, numit începând cu 1 ianuarie 2013 Managing Director pentru Volvo Group Truck Sales&Marketing România a declarat: „reţeaua de service este de o mare importanţă pentru a asigura clienţilor servicii premium, iar prin integrarea reţelelor de service Volvo Trucks şi Renault Trucks vom creşte calitatea serviciilor pentru clienţii noştri, numărul de puncte de service şi vom putea dezvolta potenţialul fiecărui brand în parte.“
Această nouă structură comercială va avea ca rezultat la nivel european creşterea densităţii reţelei Renault Trucks cu 30-40%, iar a reţelei Volvo Trucks cu 10%. Acest proces de transformare al reţelei de service Volvo Trucks şi Renault Trucks va dura doi ani, timp în care cele două branduri vor încheia toate contractele cu partenerii privaţi, urmând ca din 2015 întreaga reţea de service să fie controlată de Volvo Group Trucks. „Începând cu 2015 vom avea o nouă structură a reţelei de service prin intermediul căreia vom opera direct toate punctele de service”, a declarat Sigurd Wendel, precizând că acest proces de reorganizare la nivel de grup nu va afecta calitatea serviciilor oferite clienţilor.
În prezent în România, Volvo Trucks deţine service-uri proprii în Braşov, Bucureşti şi Cluj, la care s-a mai adăugat începând cu luna februarie 2013 un service în Timişoara, care va consolida poziţia Volvo în zona de vest a ţării. Pe lângă acestea, Volvo Trucks mai desfăşoară operaţiuni de service împreună cu parteneri privaţi în Bacău, Buzău, Piteşti şi Chişinău. Renault Trucks are încheiate parteneriate de service cu operatori din Arad, Bacău, Braşov, Bucureşti, Călăraşi, Craiova, Iaşi, Oradea şi Chişinău.
Grupul Volvo, o companie globală
De la sfârşitul anilor ’90, Grupul Volvo a devenit cu adevărat o companie globală, prezentă în aproape toate ţările lumii, cu un portofoliu impresionant de mărci în industria de camioane grele –Volvo Trucks, Renault Trucks, Mach (America), UD Trucks (Japonia) şi Eicher; echipamente de construcţii-Volvo Construction Equipments, SDLG (China), autocare-Prevost şi Novabus şi motoarele grele diesel-Volvo Penta.
Operaţiunile cu camioane reprezintă aproximativ două treimi din cifra de afaceri totală a Grupului Volvo, planurile de viitor fiind extrem de ambiţioase. Următoarea ţintă vizată este piaţa chineză, unde potenţialul este imens, Sigurd Wandel afirmând că „este o piaţă uriaşă, mai mare decât Europa şi America la un loc.“ Pentru întărirea poziţiei în China şi pieţele din zonă, Volvo şi-a anunţat deja intenţia de a achiziţiona 45% din acţiunile producătorului chinez DongFeng, un jucător extrem de puternic, care deţine o cotă de piaţă de 16% şi a vândut anul trecut 148.000 de vehicule în China.
Dacă tranzacţia va fi aprobată de autorităţile chineze antitrust, Volvo ar putea deveni cel mai mare producător de camioane din lume. În Europa, Grupul Volvo deţine o cotă de piaţă de 25,7%, imediat după VW Group, obiectivul fiind acela de a-şi consolida şi îmbunătăţi poziţia.
În anul 2012, în regiunea Centrală şi de Est, din care face parte şi România, pe segmentul de camioane grele Volvo a fost lider, cu o cotă de piaţă de 21,2%.
Privire de ansamblu asupra pieţei din România
În România în 2012 declinul pieţei a continuat, pe segmentul de camioane grele, de peste 18 tone, vânzările de camioane noi marca Volvo ridicându-se la 563 (547 în România şi 16 în Republica Moldova), la care se adaugă 373 de camioane rulate. Partea îmbucurătoare este că piaţa din România a devenit mai receptivă la conceptul de soluţii de business adaptate nevoilor clienţilor. Astfel, la finalul lunii ianuarie 2013, 1.300 de clienţi ai Volvo din România beneficiau de un abonament la sistemul de management al flotei, Dynafleet, România aflându-se între primele 12 ţări din grup în ceea ce priveşte numărul de utilizatori. În 2012, 327 de camioane noi Volvo au fost vândute cu sistemul Dynafleet.
O altă componentă a soluţiei de business propuse de Volvo este cea a cursurilor de perfecţionare pentru şoferi, la acest capitol rata de penetrare pentru camioanele noi fiind de 50%. În 2012, 275 de cursuri de perfecţionare au fost vândute cu camioanele noi, numărul total al cursurilor ajungând anul trecut la 332. Şi tot anul trecut au fost semnate 209 contracte de service, în acest moment portofoliul numărând 381 de contracte.
În ceea ce priveşte Renault Trucks, cel de-al doilea brand al Volvo Grup în Europa, acesta a vândut în 2012 în România, 198 de camioane noi pe segmental de peste 6 tone, camioanele uşoare fiind printre cele mai puţin căutate pe piaţa autohtonă în acest moment.