Pentru marii producători, IFAT este mereu ocazia perfectă de a-și etala cele mai noi produse, de a încânta și surprinde vizitatorii, dar și de a studia concurenţa. În 2016, MAN a ales să își impresioneze publicul cu o gamă largă de utilaje destinate în special zonelor urbane.
O astfel de muncă necesită însă un grad crescut de profesionalism și de eficienţă. De altfel, atunci când vine vorba despre alegerea utilajelor, muncipalităţile se orientează după câteva criterii: fiabilitate, flexibilitate, practicabilitate și eficienţă. La standul său de la IFAT 2016, care a avut loc la München, între 30 mai și 3 iunie, MAN a încercat să pună accent exact pe aceste aspecte importante și vine în întâmpinare cu o serie vastă de camioane, începând de la 7,49 tone, până la 41 de tone. Dar adevărata „măiestrie” a unui utilaj poate fi observată doar atunci când șasiul se îmbină cu diverse caroserii și echipamente.
Flexibilitate – MAN TGM 13.250, vehicul municipal cu diverse caroserii
În general, o măturătoare funcţionează doar câteva luni pe an, vara. În celelalte luni, stă. Costă mult atunci când o cumperi, iar întreţinerea ei nu este chiar ieftină. Deci, durează ceva mai mult timp până să își amortizeze costurile. În aceeași situaţie sunt și sărăriţele, care funcţionează doar pe perioada iernii. Pe de altă parte, o basculantă este folosită pe tot parcursul anului, primind tot felul de sarcini, mai grele sau mai ușoare.
O măturătoare clasică folosește, de obicei, un șasiu 4×2, are volanul pe partea dreaptă și are nevoie de spaţiu între punţi, pentru diverse accesorii. Pe de altă parte, vehiculele de iarnă sunt cu tracţiune integrală, au volanul pe partea stângă și, în partea din faţă, au montată o placă destinată diverselor echipamente. Astfel, crearea unui vehicul universal nu este una deloc ușoară, mai ales că, din cauza normelor de poluare Euro 6, spaţiul pentru accesorii a fost și el redus. Cu toate acestea, inginerii de la MAN au reușit să vină cu o soluţie: un șasiu, trei sarcini diferite. „TGM 13.250 este numele lui și este un vehicul perfect pentru regiile locale, în special cele din orașele mai mici. TGM 13.250 4×4 BL, mai exact, poate funcţiona pe tot parcursul anului, pentru că poate fi echipat în funcţie de nevoi. Acest produs este rezultatul experienţei îndelungate pe care MAN a avut-o cu diverși carosieri”, a declarat Ann-Katrin Kieler, unul dintre responsabilii MAN Trucks&Bus. În timpul iernii, modelul poate fi echipat cu o lamă și o unitate de împrăștiere a materialului antiderapant, iar vara cu echipamentele necesare curăţării străzilor. Ca să poată face loc periilor, furtunelor de apă și gurii de aspirare, MAN a repoziţionat ţeava de eșapament, butelia de aer comprimat și bateria camionului în spatele cabinei, iar rezervorul de carburant a fost mutat în partea stângă a vehiculului. Tracţiunea integrală îi permite camionului să înainteze fără probleme iarna, când trebuie să dea zăpada la o parte de pe străzi, în condiţii off-road, dar și să ofere destul loc pentru montarea echipamentelor necesare măturării. Una dintre caracteristicile șasiului TGM 13.250 este faptul că puntea spate este echipată cu suspensii pe perne de aer, ceea ce permite schimbarea rapidă a diverselor caroserii. În plus, asigură o rulare fină, ferind echipamentele de gropi și denivelări și păstrează la același nivel platforma și sistemul de împrăștiere, indiferent de gradul de încărcare. Ca să îi poată arăta versatilitatea, cei de la MAN au adus la IFAT două șasiuri la fel, unul echipat cu o caroserie Faun pentru măturarea străzilor, și unul dotat cu o basculantă pe trei direcţii Meiller. Când funcţionează ca o măturătoare, operatorul are parte de cea mai bună vizibilitate, cu ajutorul coloanei de direcţie montate pe partea dreaptă a cabinei.
MAN TipMatic, schimbarea automată a vitezelor la măturare
Ca o alternativă, MAN va oferi în viitorul apropiat și o cutie de viteză automată pentru mașinile de curăţat din seriile TGL și TGM dotate cu motorul de 250 de cai putere, Euro 6. Ea se numește TipMatic și îl scutește pe șofer de grija schimbării vitezelor într-un trafic și așa aglomerat. Operatorul va fi mai atent la ceea ce se întâmplă în jurul utilajului său, riscurile producerii unor accidente fiind reduse astfel. La terminarea operaţiunii, camionul poate rula la viteză normală, ca oricare altul. În plus, în cabină lucrurile vor sta foarte simplu. Va exista un comutator pentru alegerea direcţiei de deplasare: în faţă sau în spate.
Practicabilitate – TGM 28.400
MAN a venit la IFAT 2016 cu o altă „vedetă”: șasiul TGM 28.400 cu trei axe, un șasiu care oferă un plus de tracţiune, manevrabilitate și eficienţă. Este un vehicul destinat în special iernii și a fost creat de inginerii MAN în colaborare cu clienţii săi. Cea de-a treia axă, gândită pentru o încărcătură de nouă tone, crește capacitatea de lucru a utilajului, iar graţie posibilităţii de virare a acesteia, mașina poate fi manevrată mult mai ușor. De exemplu, raza de bracaj a scăzut cu doi metri, de la 19,3 metri, la 17,3. În plus, liftarea axei atunci când utilajul este gol sau doar parţial încărcat reduce simţitor consumul de carburant, dar și uzura anvelopelor. Acest model, MAN TGM 28.400 6×4-4 BL, a fost expus la standul din München în configuraţia unui utilaj destinat curăţării străzilor pe timp de iarnă.
Un nou sistem infotainment
Nevoia unor ecrane mari în cabinele utilajelor care colectează deșeurile este clară încă din norma DIN 1501. Șoferii le folosesc, de exemplu, atunci când manevrează utilajul cu spatele. MAN a venit însă cu un nou sistem, MMT Advanced
infotainment radio, al cărui ecran de 7 inch este poziţionat în bordul camionului. Astfel, nu mai este nevoie de monitoare suplimentare, care îi pot obtura vizibilitatea șoferului. Una dintre funcţiile sistemului MMT este înregistrarea simultană a două camere montate în afara utilajului, funcţie care poate fi presetată sau aleasă la o atingere de ecran. Camerele pot fi folosite și în cazul echipării cu alte accesorii, cum ar fi sistemul de împrăștiere al materialului antiderapant. Camera montată pe lateral aduce un plus de siguranţă și pornește automat atunci când vehiculul rulează la viteze mai mici de 10 km/h, iar avariile sunt pornite.