În plină creştere a tensiunilor NATO-Rusia la Marea Neagră, Armata Română vrea să renunţe la mult prea bătrânele sale camioane Dac, Bucegi sau Roman. Şi-ar dori aproximativ 3.300 de camioane noi, moderne şi fiabile, şi este dispusă să cheltuie pentru asta circa 750 de milioane de euro, pentru următorii şapte ani.
Urmează să fie organizată o licitaţie în acest sens, iar primii care se anunță sunt cei de la Rheinmetall, o companie germană care derulează deja un parteneriat cu Uzina Automecanică Moreni pentru realizarea transportorului românesc Agilis 8×8. Rheinmetall vrea să intre în licitație cu camioanele militare gama HX și camioanele comerciale militarizate MAN TG.
Pentru acest contract, nemții caută colaborări cu furnizori locali din România și propun asamblarea modelelor în țară. acestea sunt modele grele, militare și vor fi fabricate la Moreni, folosindu-se de o parte din infrastructura programului Agilis, iar camioanele militarizate vor fi livrte prin compania MHS Truck&Bus, reprezentantul MAN în România și importator al Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV).
Camioanele pe care le cere Armata vin în diverse configurații, 4×4, 6×6 sau 8×8, în variante militare, cu blindaj, sau camioane comerciale militarizate, adică au diverse modificări specifice, cum ar fi trapa, protecţii pentru radiator şi motor etc. Rheinmetall a adus la Bucureşti un camion militar HX 6×6, care va intra în dotarea armatei germane, pe care l-am putut vedea şi noi.
„Camionul HX pe care îl vedem este parte dintr-un contract cu Armata Germană, unul dintre cele 2.000 pe care urmează să le livrăm. Este ceea ce propunem şi pentru Armata Română, căci compatibilitatea NATO este esenţială. Are o cabină care oferă un grad ridicat de protecţie, iar capabilităţile sale off-road sunt extraordinare” – Dominik von Wolff Matternich, director de vânzări Rheinmetall România.
O posibilă câştigare a licitaţiei ar înseamna ca aceste camioane să fie asamblate la fabrica din Moreni. „Am identificat mulţi potenţiali furnizori locali pentru numeroase elemente ale camionului. Ar fi ideal, căci aceştia ar putea ajuta în viitor şi la mentenanţa camioanelor, ele având o durată de viaţă de aproximativ 25-30 de ani”, a mai spus Dominik von Wolff Matternich.
MHS Truck & Bus este unic importator şi partener service pentru camioanele Rheinmetall MAN în România.